Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrund för amatör fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dumalpumla

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har precis fått min allra första systemkamera Nikon D90 (I love!!). Och nu är det såhär att jag har fundreat mycket på vad man kan ha för bakgrund nät man tar porträtt och bilder man vill ha en väldigt enkel bakgrund på. Och riktiga proffs bakgrunder är väldigt dyra så jag undrar om någon har något tips. Kanske något man kan snickra ihop eller kanske om man kan använda en canvas (en som mna målar på? Jätte tacksamm för svar :)

Hej!

Jag har precis fått min allra första systemkamera Nikon D90 (I love!!). Och nu är det såhär att jag har fundreat mycket på vad man kan ha för bakgrund nät man tar porträtt och bilder man vill ha en väldigt enkel bakgrund på. Och riktiga proffs bakgrunder är väldigt dyra så jag undrar om någon har något tips. Kanske något man kan snickra ihop eller kanske om man kan använda en canvas (en som mna målar på? Jätte tacksamm för svar :)

Oj lite felstavning sorry.

Vita lakan brukar väl också funka fint, det är bara att köpa ett gäng billiga såna. Hänga upp dem så du får lite tjocklek i bakgrunden. Visst det blir ju inte helt superjämnt men lite veck och 'vågor' i bakgrunden gör den ju mer levande. :)

/ Magnus

Det beror ju på hur stort motiv du fotograferar.
Porträtt/ helfigur kräver ju lite större investeringar men rör det sig om stilleben/ macro så
fungerar frugans kjolar eller valfri tygbit i linneförrådet.

Kolla annars på myrorna m.fl.
De har billiga tyger om du behöver lite större bitar.

Tänk på att oskärpa och "dämpad" belysning kan få den konstigaste tygbit att fungera i bilden.
Det är bara att experimentera och prova olika brännvidder och bländare.

Lycka till.

// Mats W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar