Annons

Bakfokus på 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

jakob

Avslutat medlemskap
Lider min kamera av bakfokus?
Jag har alltid tyckt att jag saknat den där riktiga skärpan i mina bilder. Dels har jag skylt det på att jag nu kan sitta och granska bilderna i 100%, dels att jag inte har något riktigt värstingobjektiv.
Även en viss misstanke om bakfokus har funnits. Vad tror ni andra?

Kamera: Konica Minolta 7D
Objektiv: Minolta 28-105 3,5-4,5 (brännvidd 105 vid tillfället)
Bländare: 4,5
Slutartid: 1/300
AS: På
ISO: 400

Bilden är ett utsnitt med 100%, personerna var i fokus när jag tog bilden. Detta är med autofokusen, jag tyckte även att personerna var ur fokus i sökaren när jag tog bilden, men det är mycket tydligare när jag ser bilden på skärmen.

Hur fungerar det vid bakfokus, ser motivet skarp ut i sökaren men blir suddigt vid exponeringen?

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    51.6 KB · Visningar: 412
Om du är det minsta misstänksam att det kan vara bakfokus tycker jag att du skickar in den.
Jag gjorde det och fick tillbaks en helt "ny" kamera. Skarp och rättexponerande (dom bytte ngt med ljusmätningen också).

Kameran innan och efter går inte att jämföra!

Sök i forumen på "backfocus"....

Tack för svaret. Har tittat på många av mina andra bilder, och de har samma problem mer eller mindre. Skall gå till butiken på måndag och be dem skicka den till KM.

jakob skrev:
Hur fungerar det vid bakfokus, ser motivet skarp ut i sökaren men blir suddigt vid exponeringen?

När kameran fokuserar så gör den det ok, i sökaren ser det skarpt ut där den fokuserar.

När sedan slutaren öppnas för att exponera sensorn så blir bilden på sensorn suddig där mätningen gjordes men på föremål strax bakom blir det skarpt.

Det uppträder oftast med vidvinkel, stor bländaröppning på några meters håll (om jag inte minns fel).

Re: Re: Bakfokus på 7D?

Dimage7d skrev:
När kameran fokuserar så gör den det ok, i sökaren ser det skarpt ut där den fokuserar.

När sedan slutaren öppnas för att exponera sensorn så blir bilden på sensorn suddig där mätningen gjordes men på föremål strax bakom blir det skarpt.

Det uppträder oftast med vidvinkel, stor bländaröppning på några meters håll (om jag inte minns fel).

Beroende på att avstånden från objektiv till sökare respektive sensorplan skiljer sig åt?

isf verkar det som min autofokus inte funkar som den skall. Med manuell fokus blir bilden skarp även vid exponeringen, men autofokusen klarar inte av det.

Samma här.

Jag har precis samma problem, skittrist måste jag säga. Dyr kamera ut ur fabriken fort fort= inte bra.

Kommer kontakta och skicka in kaeran för rep.

Tråkigt när man ska få problem med en ny kamera, min 7D däremot fokuserar precis där jag vill, Har använt mig av flera olika objektiv.

Men i ditt fall är de ju absolut nånting som inte stämmer och det ser väl ut som bakfokus ja, så mitt råd är att skicka in den.

Hej!

Ser ut som att det är kraftig backfocus på kameran. Har du något annat objektiv du kan prova med. Hade samma problem som du (fast inte lika mycket) och för mig var det objektivet som var kasst. Skickade in det till tamron och fick ett nytt, så nu är allt frid och fröjd.

Mvh

Peter

Re: Re: Re: Bakfokus på 7D?

millimeter skrev:
Beroende på att avstånden från objektiv till sökare respektive sensorplan skiljer sig åt?

Alldeles riktigt.

Eftersom bildsensorn och autofokussensorn sitter på olika platser är det helt avgörande att dom är synkade.

Man kan undra varför så många har detta problem? Kvalitetskontrollen vid tillverkningen är ju misstänkt.

Ja, det verkar inte bara var KM som lider av kvalitétsbrister i produktionen.

Det är mest på det objektivet som jag fotat bilden ovan med som jag upplever dålig skärpa. På de andra objektiven är det ungefär så här:

- Sigma 135-400mm 4.5-5.6 Aspherical RF APO: Suddiga, men inte så illa som Minolta 28-105
- Sigma 28-80mm f/3.5-5.6 Asph. Mini Zoom Macro: Nästan bra, saknar dock den riktiga knivskärpan.

Tycker det är lite trist att byta upp (ned?) sig från en Minolta 505si till en 7D och så tar den sämre bilder :)

Tycker ni jag skall skicka med objektivet också, det är ju ett Minolta objektiv? Iofs har jag köpt det begagnat så jag har ingen garanti, men det kanske kan vara värt ett par hundringar att få det fixat?

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Bakfokus på 7D?

Dimage7d skrev:
Alldeles riktigt.

Eftersom bildsensorn och autofokussensorn sitter på olika platser är det helt avgörande att dom är synkade.

Man kan undra varför så många har detta problem? Kvalitetskontrollen vid tillverkningen är ju misstänkt.

Men ibland läser man att bak/framfokusproblem kan bero på objektivet. Om det handlar om olika avstånd objektiv-bildsensor respektive objektiv-autofokussensor borde objektivet inte göra någon skillnad eftersom en variation där inverkar på både autofokus och sensorbild?

Naturligtvis kan mycket gå fel i objektivtillverkningen, men vad skulle orsaka t ex bakfokus? Det verkar som om det bara borde kunna bero på kamerahuset. Men samtidigt varierar problemen mellan olika objektiv.

(Wikipedia har mycket om hur SLR funkar. Spännande!)

jakob skrev:
Tycker ni jag skall skicka med objektivet också, det är ju ett Minolta objektiv? Iofs har jag köpt det begagnat så jag har ingen garanti, men det kanske kan vara värt ett par hundringar att få det fixat?

Det är ingen ide att skicka med något annat än minoltaobjektiv, dom garanterar inte funktion mot andra. Men uppträder bakfokus med ett minoltaobj. skall du definitivt skicka med det.

Har lämnat in både kameran och objektivet. 3-4 veckors kö hade KM på sin service. Man kan alltid hoppas att deras DSLR-flaggskepp får gå före i kön :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar