Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakfokus eller som det ska va? Sigma 17-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Fick mitt nya Sigma 17-70 idag, tyckte jag fick mer skärpa på väggen i andra rummet än på väggen i rummet jag fokusera mot så jag hittade en Focus test chart V2.0(!). Då blev det så att med linsen en ca 50-60cm ifrån charten så frontfokuserar den lite lite från 17-24, på 35mm var den spot-on men på 50 samt framförallt 70mm backfokusera den nåt grymt, om ni sett charten så en 10-14mm bakom fokuspunkten (den svarta breda linjen) fanns fokuset och texten som ska va skarp var måttligt suddig. Flytta jag linsen en meter från charten så kom allt inom skärpedjupsgränsen men det riktigt skarpa låg bakom fortfarande.

Nu är det väl så att man ofta inte fotograferar så nära sina objekt men tyvärr så hade ju den här linsen grymt bra närgräns men då fokuserar den ju väldigt illa på ännu närmare avstånd, 15cm typ, mer illa än ovanstående på 50-70mm. Fast det var fladdrigare då för det var fram- å bakfokus lite om vartannat inte så logiskt som på längre håll. Tror 35mm var den ultimata här oxå och det är ju faktiskt mitt i. Men sen verkar det som att på 70 så började det bli bra igen efter att vara sämre på 50... konstigt.

Sen så när jag fotar med kameran i näven mot väggen mittemot så verkar tvärtom den bakfokusera på 17mm men fokusera bättre på längre brännvidder, fast det är lite svårt att se...

Men frågan är alltså är det här vad man ska förvänta sig, att ett zoom rör sig från front- till bakfokus, eller har jag fått defekt vara? Kanske ska va så här å så får man fokusera manuellt på makro eller vissa brännvidder?


Å så en annan fråga, själva kameran är ny oxå, 500D, brukar bakfokusering som jag tror bero mer på objektivet än på kameran?
 
Senast ändrad:
Nu testade jag mitt gamla Sigma 18-200mm och det verkar va lite skarpare, det skiftar lite grann det oxå åt båda hållen men det verkar va bättre, på detta, inte lika mycket bakfokus. Och jag som läst att 17-70 skulle va så skarpt men då gäller ju att fokusera rätt annars har man ingen nytta av skarpheten. Så vad ska jag göra?
 
Allt verkar vara som det ska!
Just Sigma har har ständiga kvalitetsproblem med just bak och framfokus och olika färgåtergivningar beroende på vilken glugg man köper.
Så bara för att det är Sigma du har så är allt som det ska.

Näe, givetvis är det något tokigt...
Sigma är kända för att fokusera fel, ska du ha en riktigt bra Sigmaglugg blir det nog till att köpa någon fast brännvidd i dom övre prisklasserna.
Jag har haft 18-50/2,8 18-125 och 120-400, alla är tillbakaskickade eller sålda pga felfokusering.
 
Ja det kanske är vad man ska förvänta sig. Dock testerna man läser får dom bra kritik, och mitt gamla funka bra...
Nu testade jag från ca fyra meters håll båda på olika brännvidder, där tycker jag det nya fokusera bra faktiskt, och det är lite skarpare faktiskt oxå. Så jag kanske ska va nöjd, nu har jag lärt mig begränsningarna. Ställa in skärpan manuellt vid typ närmare makro. Det är ju inget dedikerat makro så.
 
Ja nu när jag gått och sugit lite på det här så måste jag säga att det är nåt jag inte förstår, hur kan det va objektivets fel att det bakfokuserar? Objektivet snurrar ju bara fokuset fram å tillbaka, det är ju kamerans autofokussensor som säger stopp när den registrerar den högsta kontrasten, oavsett vad det står på objektivets avståndsskala. Jag kan förstå om det vid små kontraster på motivet är svårare för kameran att sätta skärpan men jag kan inte förstå varför den sätter exakt lika fel varje gång på en viss brännvidd under bästa förhållandena. En sån här teknik borde antingen sätta skärpan någotlunda exakt varje gång eller misslyckas när kontrast och ljus är för litet men att sätta lite men lika mycket fel känns så ologiskt i elektronikens exakta dataspråksvärld. Alltså kamerans autofokussensor ser nog var den mesta kontrasten uppstår men så skickar den signal till objektivet att fortsätta och vrida några mm till så fokuset hamnar bakom. Hur kan detta va objektivets fel? Och varför korrigerar inte kameran tillbaka nu då när den måste se att den inte står på bästa kontrasten? Vem säger åt honom att va nöjd med suddigt?


Sen en annan fråga, 50D har ju en funktion så man kan justera objektivs fram- å bakfokus, men det är väl en inställning som gäller generellt för objektivets alla brännvidder och avstånd? Inte kan man justera för 17mm, 28mm, 35mm, 50mm och sen om det är 10 cm, 50 cm, 4 m från objektet till kameran väl, det kan ju ta dagar att ställa in nåt sånt?
 
Vad det gäller 50D har du rätt.
Det finns 2 olika fokusjusteringsmöjligheter.
1. Justera alla objektiv likadant.
2. Justera varje objektiv individuellt.
Vid justering så ändras lika mycket oavsett om objektivet befinner sig på 70 eller 200
 
Oki, tack, då hade den inte hjälpt mig så mycket här.
(fast hade jag haft råd med en 50D hade jag kanske haft råd med bättre objektiv... eller så inte just därför)
 
Jag har ännu inte sett en förklaring som fungerar fullt ut över hur kameran kan signalera "rätt fokus" när den uppenbart står fel. Men att en del av problemet sitter i objektivet är ett faktum.

Har själv en Sigma 17-70 som felfokuserade ordentligt i en änden av omfånget, det skickades på justering (under garantin) och är numera riktigt trevligt.

Innan justering gillade jag det inte alls, men nu är det mitt standardobjektiv som oftast sitter på.
 
Kameran bestämmer hur mycket objektivet måste korrigera, men i ett Canonsystem så är det helt och hållet objektivet som mäter in mängden förflyttning. Huset säger "23% av avståndet mellan detta och oändlighet FRAMÅT!" och objektivet lyder - det innehåller ju både egen motor och egen avkänningsmekanism. Huset har ingen aning om vad objektivet stannade på, bara att det skickar tillbaka en "ok"-signal när motorn arbetat färdigt. Sen är det Canons "fel" att resultatet inte dubbelkollas innan bilden tas, då hade mycket av detta problemet försvunnit.

Kontrastavkänningsvarianten på AF används bara på LV, Fasdetektionssystemet arbetar helt annorlunda.

Det som kan bli fel i ett objektiv är bl.a om oändlighetsfokus är lite felställt, då blir ju också mängden förflyttning lite fel - 23% av säg 80º fokusförflyttning (om objektivet säger att detta är avståndet kvar till "oändlighet") är ju mindre än 23% av 100º - eller så kanske själva mätmekanismen inte riktigt återkopplar som den ska. Fyragruppers optiksystem som ett makro-zoom ofta är måste också korrigera oändlighetsfokuspunkten efter hand som zoomen flyttas, även här kan det bli fel...

Prova med att backa avståndet mellan kamera - testkarta 10-15 cm till, sätt objektivet på oändlighetsfokus och tryck sedan av 4-5 bilder med samma zoominställning. Fokuserar den bättre efter hand som fler bilder tas? Då är det definitivt objektivets fel. Då fungerar det oftast att man "dubbeltrycker" om man har tid till det... Avtryckare - halvtryck, släpp, heltryck i en snabb följd så förlorar man inte så mycket tid, och får skarpare bilder.

Finns det garanti kvar på gluggen så lämna in den!
 
Som jag sett så fungerar autofocussensorn oxå efter att hitta största kontrast mellan en ljus och mörk pixel (punkt/fält) som den hittar inom sitt smala synfält? Alltså är gränsen suddig så blir det ju grått mellan svart å vitt, kontrast som jag mena men det finns förstås varianter kan man tänka.
Å så trodde jag fast det var fel att sensorn ligger på hela tiden och avkänner största kontrasten kontinuerligt och skickar signaler ända tills den tagit beslutet om när maximum är uppnått men du menar att han avläser en gång och skickar ordern att gå framåt 23% och sen så är det finito hur suddigt det än är? Det låter ju väldigt märkligt, har inte kameratekniken gått mer framåt?!
:)
Ditt exempel där, ställa på oändlighet och ta 4-5 bilder, då med autofocus på eller av? (oops, ja den måste ju va på förstås..)

Men detta väcker många frågor oxå av praktisk natur, om de ställer om objektivet så det blir mindre bakskärpa kommer framskärpan förskjutas med då oxå så jag får mera framskärpa istället?
Vilket avstånd till testkarta kommer de använda och vilket borde jag rimligen använda?
Och hur gör de, kopplar de objektivet till en dator som omprogrammerar eller plockar de isär objektivet och skruvar på nån skruv eller hur gör de? Kan man göra det själv?? :D
 
Skjuter till en mer lite allmän fråga om detta, min tjej upplever att hennes ett par år gamla objektiv verkar bli sämre och sämre på att ställa in skärpan och att bakfokusen verkar öka, kan det stämma att objektivet/kameran kan "slitas ut"?
 
Jättekonstigt allting, nu testade jag ställa på oändligt och sen ta en serie, på 17mm, 35, och 70mm. Linsen en meter från testkartan. Fokuspunkt i mitten på svarta raden. På 17mm så hamnade fokuset långt bakom papperet!!! OCh lika mycket på alla, ingen förbättring skedde på sjätte bilden.
På 35mm så var det halvkraftig framfokus och på 70 svag bakfokus, men alltså det här stämmer inte alls med resultaten jag fick igår?!?
Och ingenstans skedde en förbättring efter några bilder, betyder det alltså att jag har fel på min splitter nya kamera??? :(


Tvungen att repetera testet, på 17mm så hamnar fokus återigen hela 25 cm bakom, på en meters avstånd, det kan ju inte va rimligt? Måste va nåt fel, på linsen eller kameran?

Testade med mitt andra objektiv (18-200) och där satt skärpan bra på alla brännvidder. Återgick och testade detta och för tredje gången fick samma resultatet. Jättemycket bakfokus på 17, fram på 35 och bak på 70. Ja nej detta får skickas tillbaka! Skit oxå, hade ju tänkt fotografera lite i sommar, då sket sig ju det. :( :( :( Hela jävla sommaren... :(
 
Senast ändrad:
Kameran bestämmer hur mycket objektivet måste korrigera, men i ett Canonsystem så är det helt och hållet objektivet som mäter in mängden förflyttning. Huset säger "23% av avståndet mellan detta och oändlighet FRAMÅT!" och objektivet lyder - det innehåller ju både egen motor och egen avkänningsmekanism. Huset har ingen aning om vad objektivet stannade på, bara att det skickar tillbaka en "ok"-signal när motorn arbetat färdigt. Sen är det Canons "fel" att resultatet inte dubbelkollas innan bilden tas, då hade mycket av detta problemet försvunnit.

Det är ungefär den förklaringen jag sett tidigare, som inte håller fullt ut. För om den nu ställer sig fel och man ber kameran fokusera igen, så borde den upptäcka felet och försöka korrigera, men det gör den inte. Kameran signalerar "rätt fokus" trots att felet kvarstår.

Rättar man fokusen manuellt så kommer autofokusen att vrida bort den för att sedan stolt visa grönt ljus.

Detta kan korrigeras genom någon ändring i objektivet, det är alltså något som fattas i ekvationen här.
 
Hej jag igen. :)
Prövade objektivet på min gamla kamera, funka precis lika tokigt på den, då är det hundra säkert fel på objektivet alltså, ringer dom efter helgen.
 
Det beror helt på vilken del som är fel, det finns många variabler...

Just det du beskriver, att AF alltid ställer sig ett visst hack "bakom" även om man manuellt har förkorrigerat beror högst antagligen på sektion 5d, vilket benämns "Best focus compensation" - om felet är lika på alla fokusavstånd.

Det är inte speciellt poppis att dela ut servicematerial, så det ska jag väl undvika, men de fem vanligaste punkterna som rapporteras mellan objektiv och hus (och som går att justera) är:
*Focusing ring position
*Lens ext. correction factor
*Lens ext. response correction
*Focusing ring drive constant
*Best focus compensation.

Dessa parametrar kan dessutom sättas för kortaste och längsta brännvidden för en zoom, sedan räknar objektiv/kamera ut sex punkter till därimellan enligt en förbestämd kurva som man också kan justera...

Vissa parametrar är linjära, vissa påverkar mängd korrektionen, vissa påverkar olinjäriteter inom fokuseringsområdet, men det är lite för mycket att gå in på här.
 
Det var inte lite, tack, ...lite nyfiken bara hur de justerar det här sen, låter på din beskrivning som det är nåt chip på objektivet som de flashar om typ? Eller finns det inställningsskruvar? :D
 
Det jag nämnde sköts elektroniskt i ett programmerbart chip i objektivet, men det kan även finnas saker som kräver mekaniska justeringar. Även AF-modulen i kameran är i stort sett helt elektroniskt styrd, det är nog bara spegelns vinklar som man justerar mekaniskt på en Canon nuförtiden.
 
Jaha då fick jag ett helt nytt objektiv, får jag säga var bra service, det funka fint, aningens lite frontfokus ibland men fokuspunkten är alltid skarp så. Nöjd, jättenöjd med stället jag köpte av, japanphoto kan jag skriva nu, skötte sig finfint. Thumbsup!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.