Annons

Bak/Front-fokus - Fixa själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

per.smedberg

Aktiv medlem
Jag har ett Sigma 30F1.4 som bakfokuserar rejält.
Jag vet att det finns en del snack om detta på nätet och vissa hävdar till och med att problemet inte finns. I mitt fall är det odiskuterbart - det finns. På F1.4 och ett avtstånd på ett par meter så ligger fokus ungefär 20cm bakom där autofokusen ställer sig, och på F1.4 innebär det att det är helt suddigt.

Nu är det så att jag har en Sigma SD14 kamera och den kan man justera själv om man är händig och det har jag gjort och skillnaden är dramatisk. Jag har aldrig sett en kamera spotta ur sig så grymt skarpa bilder som den gör nu. (Det är lite jobbigt för jag hade inte räknat med att SD14 skulle vara så bra.)

MEN, nu har jag ställt om kameran och det innebär ju problem med andra objektiv. Det är ju objektivet man ställa om.
Jag vet att man kan lämna grejerna till Tura Scandinavia för kalibrering men jag är en sån som köper begagnade objektiv lite då och då och jag kan ju inte hålla på och skicka in alla för kalibrering hela tiden.

Någom som vet hur man kalibrerar ett objektiv?
I detta fall ett Sigma 30F1.4.

mvh Per
 
Det beror på vilken tillverkare objektivet är gjort för - det skiljer sig.

Jo, det förstår jag också men känner du till hur det fungerar för någon av dem?

Alltså jag menar: Är det någon som vet hur de gör på verkstäderna som utför dessa justeringar?
Jag lyckas inte hitta någonting om detta på nätet.
Dock lyckades jag alltså hitta hur man kalibrerar kamerahuset och det är ju räddningen. Efter ett antal småjusteringar så känns det nu som jag har ett objektiv som är många klasser bättre än det var från början.

Men det är ju inte riktigt praktiskt att justera om kameran varje gång man byter objektiv. Riktigt så enkelt är det inte att göra det.
(Ja jag vet att det finns en del nya modeller typ Canon5DMkII, Sony A900, etc som har programmerbar microjustering men det hjälper ju inte detta fall)
 
Sigma använder en portad variant av Canons kommunikationsprotokoll, så om det är en Sigma/Sigma-glugg så är det precis som med Canon.

De två viktigaste sakerna är pulsräknaren från fokusrörelsen, och MFD/oändlighetsfokuspunkterna - som arbetar via en binärkodare som kan liknas vid en hålkortsläsare... I objektiv för Canon (och Sigma?) så är dessa båda programmerbara, man behöver alltså inte öppna objektivet om inget är allvarligt fel. Detta gör man via en servicemode som ställs via de elektriska kontakterna på objektivet - alltså inget du gör själv. På vissa äldre objektiv så måste man fysiskt byta ställmotstånd för att göra justeringar, jag vet inte hur det är med 30'an.

På en Nikon så är det lite enklare.

[edit]

Ingen av kameratillverkarna VILL att du ska veta hur justeringen går till, altså är det svårt att få information om det.
 
Sigma använder en portad variant av Canons kommunikationsprotokoll, så om det är en Sigma/Sigma-glugg så är det precis som med Canon.

De två viktigaste sakerna är pulsräknaren från fokusrörelsen, och MFD/oändlighetsfokuspunkterna - som arbetar via en binärkodare som kan liknas vid en hålkortsläsare... I objektiv för Canon (och Sigma?) så är dessa båda programmerbara, man behöver alltså inte öppna objektivet om inget är allvarligt fel. Detta gör man via en servicemode som ställs via de elektriska kontakterna på objektivet - alltså inget du gör själv. På vissa äldre objektiv så måste man fysiskt byta ställmotstånd för att göra justeringar, jag vet inte hur det är med 30'an.

På en Nikon så är det lite enklare.

[edit]

Ingen av kameratillverkarna VILL att du ska veta hur justeringen går till, altså är det svårt att få information om det.

Ja, det var väl lite så jag misstänkte. Hmmm, det blir väl till och skicka in grejerna till någon verkstad iallafall.
Tack för Infot!

mvh Per
 
Någon som vet vad det kan kosta?


Jag har inte gjort detta ännu men när det gäller Sigma grejer så skickar man det Tura Scandinavia i Kungsbacka och de tar 660:- per timme plus moms och frakt.
Jag vet dock inte hur lång tid det tar att fixa ett objektiv.
Har man köpt nytt och garantin fortfarande gäller så ingår jobbet i garantin.

/Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.