Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bajonettfattnig

Produkter
(logga in för att koppla)

påö

Aktiv medlem
Hej jag undrar om en bajonett till en eos 850
passar till en eos 300 det är för att få en
metallbajonet???

mvh påö

Efter lite mer moget övervägande så tror jag inte att den passar, eller, ja den kanske passar rent fysiskt, men om den är tjockare, eller tunnare så kommer ju fokuseringen att få problem.

forry4U skrev:
Har inte Canon Samma bajonett till alla EOS kameror???????????????

Han menar nog att byta bajonetten på kamerahuset och få en i metall istället för "plastbiten" på en EOS300.

Detta får mig då att fråga: Har du slitit ut plastbajonetten eller är det bara för "känslan"? Jag har en EOS300 där jag ännu inte märker något slitage, men man är ju lite misstänksam även om jag inte är någon metallfundamentalist.

Per

forry4U skrev:
Har inte Canon Samma bajonett till alla EOS kameror???????????????
Jo, i princip. Alltså det är samma fattning på dem (EF), men om du har en kamera med plastbajonett, sliter ut den och stoppar dit en metall bajonett från en annan modell, så kan det ju hända att bajonettens infästning inne i kamerahuset ser olika ut. Det i sin tur skulle kunna leda till t ex att avståndet mellan den nya bajonetten och filmplanet inte blir detsamma, och då får man troligtvis någon sorts problem.

Jo, bajonettens form med avseende på objektivet är samma (eller iaf kompatibel) på alla EOS kameror men jag är ganska skeptisk till att det skulle gå lätt att flytta själva bajonett-delen från en kameramodell till en annan (som den ursprungliga frågeställare verkar vilja göra).

---Inget man borde göra utan speciella instrument,,, Bajonettens infattning i huset kräver stööörsta nogrannhet och det klarar man inte hemma vid skivbordet om man vill vara säker på ett bra resultat..
---Desutom antar jag att andrahandsvärdet liksom blir som bårtblåst om sådant genomförs "hemma", om det genomförs på verkstad (ngt som dem knappast önskar att genomföra) och ni också får arbetsbevis och allt så tvivlar jag på att ngn betalar för det i andra hand, snarare tvärt om...
---för det tredje så förstår jag inte heller vittsen med detta äventyr från början, (denna bajonett tål lika mycket normalt slitaje som bajonett i stål) om man absolut inte önskar kompositbajonettfattning så har man ju liksom valt helt fel hus från början,,,/Niclas.
Ps, Kan tänka mig att en bajonett i stål klarar lite kraftigare slag/yttre påverkan,,,ds

Senast ändrad:
Funderar på om det första man tänker på är andrhandsvärdet på en EOS 300......Är även övertygad om att priserna på beganade filmkameror sjunker i takt med att digital kameror matas ut på marknaden i en allt stridare ström i en takt med nya bättre modeller varje år.

Varför

Denna rädsla för plast? Idag finns det ett flertal plaster som spöar skiten ur alla metaller. Plast är lättare för samma hållbarhet och dessutom dactilt, d.v.s. det förändras inte av en stöt som stål kan göra.

Idag byggs fartyg (Flottans) och flygplan till stor del i komposit matriel, då borde det ju funka för en kamera....varför är allt bättre om det var som förr?

Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar