Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bajonettfattnig
- Trådstartare påö
- Start datum
pery
Aktiv medlem
forry4U skrev:
Har inte Canon Samma bajonett till alla EOS kameror???????????????
Han menar nog att byta bajonetten på kamerahuset och få en i metall istället för "plastbiten" på en EOS300.
Detta får mig då att fråga: Har du slitit ut plastbajonetten eller är det bara för "känslan"? Jag har en EOS300 där jag ännu inte märker något slitage, men man är ju lite misstänksam även om jag inte är någon metallfundamentalist.
Per
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Jo, i princip. Alltså det är samma fattning på dem (EF), men om du har en kamera med plastbajonett, sliter ut den och stoppar dit en metall bajonett från en annan modell, så kan det ju hända att bajonettens infästning inne i kamerahuset ser olika ut. Det i sin tur skulle kunna leda till t ex att avståndet mellan den nya bajonetten och filmplanet inte blir detsamma, och då får man troligtvis någon sorts problem.forry4U skrev:
Har inte Canon Samma bajonett till alla EOS kameror???????????????
andgi
Aktiv medlem
Jo, bajonettens form med avseende på objektivet är samma (eller iaf kompatibel) på alla EOS kameror men jag är ganska skeptisk till att det skulle gå lätt att flytta själva bajonett-delen från en kameramodell till en annan (som den ursprungliga frågeställare verkar vilja göra).
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
---Inget man borde göra utan speciella instrument,,, Bajonettens infattning i huset kräver stööörsta nogrannhet och det klarar man inte hemma vid skivbordet om man vill vara säker på ett bra resultat..
---Desutom antar jag att andrahandsvärdet liksom blir som bårtblåst om sådant genomförs "hemma", om det genomförs på verkstad (ngt som dem knappast önskar att genomföra) och ni också får arbetsbevis och allt så tvivlar jag på att ngn betalar för det i andra hand, snarare tvärt om...
---för det tredje så förstår jag inte heller vittsen med detta äventyr från början, (denna bajonett tål lika mycket normalt slitaje som bajonett i stål) om man absolut inte önskar kompositbajonettfattning så har man ju liksom valt helt fel hus från början,,,/Niclas.
Ps, Kan tänka mig att en bajonett i stål klarar lite kraftigare slag/yttre påverkan,,,ds
---Desutom antar jag att andrahandsvärdet liksom blir som bårtblåst om sådant genomförs "hemma", om det genomförs på verkstad (ngt som dem knappast önskar att genomföra) och ni också får arbetsbevis och allt så tvivlar jag på att ngn betalar för det i andra hand, snarare tvärt om...
---för det tredje så förstår jag inte heller vittsen med detta äventyr från början, (denna bajonett tål lika mycket normalt slitaje som bajonett i stål) om man absolut inte önskar kompositbajonettfattning så har man ju liksom valt helt fel hus från början,,,/Niclas.
Ps, Kan tänka mig att en bajonett i stål klarar lite kraftigare slag/yttre påverkan,,,ds
Senast ändrad:
Norfen
Aktiv medlem
Varför
Denna rädsla för plast? Idag finns det ett flertal plaster som spöar skiten ur alla metaller. Plast är lättare för samma hållbarhet och dessutom dactilt, d.v.s. det förändras inte av en stöt som stål kan göra.
Idag byggs fartyg (Flottans) och flygplan till stor del i komposit matriel, då borde det ju funka för en kamera....varför är allt bättre om det var som förr?
Martin
Denna rädsla för plast? Idag finns det ett flertal plaster som spöar skiten ur alla metaller. Plast är lättare för samma hållbarhet och dessutom dactilt, d.v.s. det förändras inte av en stöt som stål kan göra.
Idag byggs fartyg (Flottans) och flygplan till stor del i komposit matriel, då borde det ju funka för en kamera....varför är allt bättre om det var som förr?
Martin