** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bajonettadapter till EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

nallepuh

Medlem
Funderar på att köpa en 550D (alternativt en Nikon D5000) och när jag letat info snubblade jag över en adapter för Rolleiobjektiv till Canon.

Detta skulle medföra att jag kan använda mitt Rollei 50mm/1.8 och Voigtländer 135/4 till denna kamera. Frågan är dock hur användbart det är? Det som står klart för mig är att det blir manuellt läge, men det är jag ju van vid från min Rollei SL35 (fanns väl inte så mycket andra alternativ på 70-talet bland hobbykamerorna).

Det jag undrar är om kameran fattar något alls när man kopplar på en adapter? Dvs kan kameran visa mig att jag över/underexponerar / alternativt justera ISO och/eller tid automatiskt så att bilden blir bra?
Att använda "A prio" och sätta bländaren och fokus manuellt och resten fixar sig?

Om kameran inte fattar någonting och jag måste ha en extern ljusmätare och ställa in rubb och stubb så känns det inte som någon mening (för mig) att ha adaptermöjligheter på +kontot för 550D-köp.

Jag är himla nöjd med kvaliteten på 50mm objektivet så det vore ju kul om man kunde använda detta i fortsättningen också.

Är det någon som vet hur det fungerar och eller har någon erfarenhet av detta?

Det finns massor av billiga adaptrar på internet. Annars finns även lite mer påkostade från Novoflex.

Automatik med bländarförval (A/Av) brukar fungera. Då väljer kameran matchande slutartid.

Precis, men dock så blir ljusmätaren lite småknäpp om man bländar ner för mycket, men jo - det fungerar utmärkt - lite finare adaptrar har dessutom chip så att AF-confirm fungerar fortfarande och det går proggramera så att rätt brännvidd syns i EXIF.

Med vissa adaptrar med chip kan du få fungerande ljusmätning på full bländare: http://cgi.ebay.com/EMF-AF-confirm-...Accessories&hash=item5632e674b7#ht_4198wt_933

Du kan då ändra bländarvärdet på kameran men ha objektivet på största bländare precis som för vanliga Canonobjektiv, när du sedan har hittat rätt kombination av tid och bländare bländar du manuellt ned objektivet till det bländarvärde som du ställde på kameran och tar din bild. (I praktiken enklare än vad det låter på min kortfattade beskrivning.)

Men du bör vara medveten om att du får en skenbar brännviddsförlängning motsvarande 1,6x med APS-C (crop) kameror som 550D, dina objektiv kommer då att motsvara c:a 80 respektive 200 mm.

Det är också ganska svårt att se och ställa skärpan manuellt med en 550D, detta då sökaren inte är gjord för manuell fokusering (mattskivan ger i sig ett skärpedjup motsvarande f/4 och sökaren är ganska mörk). Kameran har dock "live-view" som är ett utmärkt hjälpmedel för att fokusera manuellt, dock kräver det nästa stativ för att fungera.

(Ps. Jag har några chip, av den typ jag länkade till, över om du skulle vara intresserad.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar