Annons

Backuplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Flyttar till villa med separat garagedel vilket innebär att man skulle kunna få en lite snitsigare backuplösning än med portabla bärbara hårddiskar. Att både villan och garaget brinner ned till grunden borde vara hyffsat osannolikt.

Men då är frågan vad man skall ha? Har för tillfälet en redynas duo som jag bara vill spy på. Inte alls vad jag förväntade mig när jag köpte den. För lite flexibilitet och den går ned i viloläge under backup då den inte uppfattar som att min backupprogramvara pratar med den vi längre backuper även fast kopiering sker.

Jag har tillgång till gamla datalådor man kan utrusta med satakort så hårdvara finns att bygga, kunskap om hur man trixar ihop det mesta finns också. Frågan är vilken lösning som är bäst.

Jag vill ha en backuplösning som erbjuder:
*Varje hårddisk utdelningsbar separat
*Vissa hårddiskar klumpas ihop som JBOD
*Kanske någon form av säkerhet/inloggning med ej nödvändigt
*Spegling ej nödvändig med önskvärd mjukvarumässigt
*Hårddiskarna läsbara rakt av på en windowsdator, inget knasigt filsystem. (Går kanske att tumma på)
*Helst utan större mjukvarokostnader
*Konfigurerbar via ett webbinterface förutom initiala installationen.

Allt kommer köras trådlöst antingen direkt eller via en trådlös brygga så hastighet är inte primärt. I första hand är detta en backuplösning och inte en filserver. Den kommer alltså inte vara i drift hela tiden vilket gör att strömförbrukning och ljudvolym är sekundärt.

Vad söker jag egentligen? Har läst lite om freenas, men jag är inte jättevan vid linux. Licenskostnader och bluescreens är mer mitt område =)

Låter som Freenas är ganska klippt och skuret för dig, det klarar vad jag vet allt du önskar (förutom filsystemet, de använder ZFS istället för NTFS/FAT men det är ändå ganska vanligt). Har du det mesta i hårdvaruväg (diskar, moderkort, nätagg) så blir det den överlägset billigaste lösningen.

Det som saknas i ett FreeNasbygge är ju diskarna för backupen. Disk för operativ, låda och allt sånt finns.

Det som talar emot just freenas är att det är linux. Vid kris skulle det kännas bra om disken gick att läsa på vilket sätt som helst med de datorer som finns i hushållet, vilka alla kör någon form av Windows.

Är det ZFS som används av freenas helt enligt standard och helt och fullt är läsbart av vilken linuxdistribution som helst?

Alternativet är att fortsätta som nu, med USB diskar som läggs i garaget på lagring. =)

FreeNAS är väldigt lättskött, och det finns många guider för att sätta upp en server utan några förkunskaper.
Jag har inte heller någon Linuxvana (även om FreeNAS egentligen är baserat på FreeBSD) och lyckades få upp servern fint, med olika utdelningspunkter och kvoter.

Dessutom är det gratis så det kostar ingenting att prova, jag skulle absolut rekommendera att du ger det en chans. Dock skulle jag rekommendera att du köper ett 1000-mbit-nätverkskort till FreeNAS-datorn och de andra datorerna som kommer backupa regelbundet (och även en gigabitswitch) om du inte redan har det. Jag upptäckte att det är mycket roligare att låta datorn tugga igenom ett otal gigabyte bilder om den får jobba i 50-60 mb/s istället för 10-12.

Det som saknas i ett FreeNasbygge är ju diskarna för backupen. Disk för operativ, låda och allt sånt finns.

Det som talar emot just freenas är att det är linux. Vid kris skulle det kännas bra om disken gick att läsa på vilket sätt som helst med de datorer som finns i hushållet, vilka alla kör någon form av Windows.

Är det ZFS som används av freenas helt enligt standard och helt och fullt är läsbart av vilken linuxdistribution som helst?

Alternativet är att fortsätta som nu, med USB diskar som läggs i garaget på lagring. =)

Jag tror att ZFS kan läsas av alla Linuxinstallationer om man installerar något som heter zfs-fuse (men jag har som sagt ingen som helst koll på linux så jag kan lika gärna vara ute och cykla) det kanske finns som standard numera.

I övrigt verkar ZFS (som är ett utbrett system) vara ett mycket bra filsystem som på många vis skyddar bättre än t.ex NTFS som Windows i allmänhet kör.

Edit:
I och med att det oavsett vilka filsystem man använder är bra att ha en offline-kopia (som skydd mot strömspikar, blixtnedslag och dylikt som påverkar hela huset) - t.ex på externa diskar så skulle du ju om du har en sån kunna köra den i NTFS så att du kommer åt den i vilken Win-dator som helst.

Dator till FreeNAS dagligen
Dator till offline-/offsitebackup veckovis eller månadsvis.

Offlinebackupen är direkt läslig i Windows, då slipper du alla problem :)

Jag tror att ZFS kan läsas av alla Linuxinstallationer om man installerar något som heter zfs-fuse (men jag har som sagt ingen som helst koll på linux så jag kan lika gärna vara ute och cykla) det kanske finns som standard numera.

I övrigt verkar ZFS (som är ett utbrett system) vara ett mycket bra filsystem som på många vis skyddar bättre än t.ex NTFS som Windows i allmänhet kör.

Edit:
I och med att det oavsett vilka filsystem man använder är bra att ha en offline-kopia (som skydd mot strömspikar, blixtnedslag och dylikt som påverkar hela huset) - t.ex på externa diskar så skulle du ju om du har en sån kunna köra den i NTFS så att du kommer åt den i vilken Win-dator som helst.

Dator till FreeNAS dagligen
Dator till offline-/offsitebackup veckovis eller månadsvis.

Offlinebackupen är direkt läslig i Windows, då slipper du alla problem :)

Ja får nog ta och testa FreeNAS, har ju mindre diskar liggandes för testsyfte. =) Det kan omöjligt vara sämre än en Readnas DUO iallfall!

Offlinebackuper kommer jag fortsätta ha precis som idag. Grejen med en NAS är att det blir så himla enkelt med backupen, den blir liksom gjord. =)

Jag är också Windowsorienterad i det mesta, men just när det gäller brandväggar och NAS för backup så är NAS bra. Enda nackdelen med Linux är att Wine inte är lika snabbt som en Windows-server, men är du riktigt vågad kör du iSCSI och får sedan fullt blås. För backup brukar dock Wine räcka.

/Karl

Att både garage och villa brinner upp är kanske osannolikt, men ett åsknedslag i närheten kan förstöra diskarna samtidigt på båda ställena. Tänk på att ha rejält åskskydd på båda ställena.

Är det vanligt att diskarna ryker vid åsknedslag? Jag har vid två tillfällen fått rätt mkt elektronik förstörd av åska men på sin höjd har enbart ett nätagg gått åt fanders vid ett tillfälle just på datasidan.

Hmm, det kanske inte var någon bra idé trots allt...

Jag har ingen erfarenhet av brända diskar vid åsknedslag, däremot en TV och ett par modem. Jag jobbar som IT-ansvarig och vid två tillfällen (av drygt 10st) när nätaggregat har gått sönder så har även kretskorten på diskarna bränts sönder.

Jag har jobbat med ZFS sen det kom (via Solaris) och kör sedan 1,5 år Freenas hemma med ZFS.
Freenas bygger på Freebsd.

ZFS kommer i versioner och har du bara i OS:et stöd för den ZFS-"pool" du vill importera så är det platformsoberoende och bryr sig heller inte om vilken position (hårddisknummet) diskarna har.

ZFS checksum-skyddar även datat, så har du exempelvis trasig ram-minne(utan ECC) eller trasigt kontroller-kort så blir inte zfs-datat korrupt, så länge den bara kan läsa om datat från minnet.
Det är "många" som upptäcker trasiga dator-delar just med hjälp av checksumm-skyddet.

Har EN gång råkat ut för dubbel-disk-fel (jobb-mässigt) i ett gammalt system, vilket resulterade i enstaka "bitar" på disken inte kunde läsas. Tack vare att ZFS är volymhanterare och filsystem i ett, så blir inte hela filsystemet korrupt(iallafall YTTERST SÄLLAN). I mitt fall så var det en oviktig fil som gick åt pipan.

Det finns inget för konsumenter/hemanvändare idag som är så säkert för datat som ZFS, förutsatt att man sätter sig måttligt in i hur det fungerar, handhavandefel är svårt att skydda sig mot. ;)

Än en gång, kan varmt rekommendera Freenas och då ihop med ZFS, men som alltid, se till att filerna finns någon annan stans också..

/Daniel

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto