Annons

backuplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
Jag har drabbats av systemkrasch. En hårddisk gick sönder i en raid0konfiguration 2X 500 GB utan tillräcklig backup. Skulle vilja ha lite råd om hur detta kan undvikas framöver.

Spontant tänkte jag behålla nuvarande raid0konfiguration och som backup ha ytterligare raid 0 (2*500 GB ) med spegling. Är det en bra lösning eller finns det bättre?. Jag har hört att spegling innebär att åtkomsttid etc sänks. Stämmer det?. Innebär spegling att reservdiskarna kan användas vid en ny krasch rakt upp och ner utan Windows-system DVD?

Raid är inte backup.

Annars är väl raid 1+0 ett alternativ (4 diskar, två raid 1 som körs i raid 0).
Då ser det ut så här: http://www.raids.co.uk/raid_images/RAID_1+0/raid_1+0_image.gif

Vad jag inte förstår är varför du tänker dig en raid 0 som backup. Om nånting vore väl en raid 1 på sin plats för ökad datasäkerhet, då raid 0 bara är till för ökad prestanda.

Senast ändrad:
Har du bara RAID 0-Stripesets så ökar risken bara ju fler diskar du har. RAID10 är vad du skall ha. Kör du fyra diskars RAID10 via en bra RAID-kontroller så får du hastigheten av 2 diskars RAID 0 vid skrivning och dubbla läshastigheten.
Om du nu tänker sätta upp en RAID-lösning med 4 diskar hade jag gjort det med RAID-5.

Diskutionen om hurvida RAID1,5,6 (och kombinationer därav) är backup är en ständigt återkomande diskution.

RAID 1,5,6 fungerar bättre än en backup då en disk havererar, du behöver inte göra något annat än att vid tillfälle byta den trasiga disken.

Ingen RAID-lösning klarar av sönderskrivna/raderade filer pga skit bakom tangentbordet eller trasig programvara/virus.

Den bästa lösningen är utan tvekan en kombination av RAID 1,5,6 och en bra backuplösning som går att återställa till olika tidpunkter. Oftast märker man inte att man tog bort en fil av misstag med en gång, så det gäller att man kan återställa data från tidpunkter en bit bakåt i tiden och inte endast till senaste backupen.

/Karl

Den bästa lösningen är utan tvekan en kombination av RAID 1,5,6 och en bra backuplösning som går att återställa till olika tidpunkter. Oftast märker man inte att man tog bort en fil av misstag med en gång, så det gäller att man kan återställa data från tidpunkter en bit bakåt i tiden och inte endast till senaste backupen.

/Karl[/QUOTE]

Men det innebär väl i så fall att det behövs en helt separat inter/extern hårddisk för backup? Tänkte du på typ Norton Ghost för backupen

/Karl

Men det innebär väl i så fall att det behövs en helt separat inter/extern hårddisk för backup? Tänkte du på typ Norton Ghost för backupen[/QUOTE]

Jo, det krävs en sepparat disk för en fullgod lösning. Backup av datat på en speglad disk är dock inte helt förkastligt.
Både Windows och OS/X har egna backuplösningar som är helt ok.

/Karl

1.kan man utgå från att Vista 64 home edtion klarar av en 1+0 raidlösning?. Jag har fått lite svävande besked.

2. Vad är en bra " raidkontroller" .Mitt system (raid-0) är från feb 2008.

3. Finns det andra tänkbara hinder/flaskhalsar- Nån tipsade mig om att ev drivrutin till moderkort behövde bytas

Tacksam för alla tips

Senast ändrad:
1.kan man utgå från att Vista 64 home edtion klarar av en 1+0 raidlösning?. Jag har fått lite svävande besked.

2. Vad är en bra " raidkontroller" .Mitt system (raid-0) är från feb 2008.

3. Finns det andra tänkbara hinder/flaskhalsar- Nån tipsade mig om att ev drivrutin till moderkort behövde bytas

Tacksam för alla tips

Du verkar söka mjukvarulösningar för RAID, det ger en högre säkerhet men sämre prestanda. Hårdvarulösningar ger nästan alltid betydligt bättre prestande.
Dom flesta modernare moderkort brukar stödja raid 1 och 0 och kombination av dom. Då skall du konfigurera det i BIOS och inte i Vista.

/Karl

Du verkar söka mjukvarulösningar för RAID, det ger en högre säkerhet men sämre prestanda. Hårdvarulösningar ger nästan alltid betydligt bättre prestande.
Dom flesta modernare moderkort brukar stödja raid 1 och 0 och kombination av dom. Då skall du konfigurera det i BIOS och inte i Vista.

/Karl

De flesta moderna [konsumentprissatta] moderkort har såvitt jag vet ändå det mesta av raid-hanteringen i drivrutinerna, så det är inte så mycket hårdvaruraid som man kan tro.

"Riktig" hårdvaruraid kostar nog mer än det smakar för de flesta privatpersoner.

De flesta moderna [konsumentprissatta] moderkort har såvitt jag vet ändå det mesta av raid-hanteringen i drivrutinerna, så det är inte så mycket hårdvaruraid som man kan tro.

"Riktig" hårdvaruraid kostar nog mer än det smakar för de flesta privatpersoner.

Nja, om du bara säger åt operativet att spegla så tror jag inte det blir så mycket hårdvaru-RAIDning av det hela.

Det du menar med riktiga är cachade och batteribackupade supersnabba RAID-kontrollers, dessa klarar sig dom flesta utan.

/Karl

Och är man intreserad av att köra RAID så har man förhoppningsvis också vett nog att köpa ett entusiastmoderkort snarare än ett konsument-.

Nja, om du bara säger åt operativet att spegla så tror jag inte det blir så mycket hårdvaru-RAIDning av det hela.

Helt sant, men jag pratar om det som (i mina ögon) felaktigt kallas för "hårdvaruraid" och i princip implementeras i en drivrutin för moderkortets chipset. Det är för mig närmare mjukvara än hårdvara

Det du menar med riktiga är cachade och batteribackupade supersnabba RAID-kontrollers, dessa klarar sig dom flesta utan.

Ja, det är det jag egentligen menar med hårdvaruraid. Begreppet verkar dock vara lite flytande, så fort det inte är operativets inbyggda funktion utan en drivrutin så betraktas det plötsligt som hårdvara. Kanske för att den supersnabba varianten är så långt utanför "vanliga" användares världsbild att den inte finns på kartan?

Moderkort: jag har en ABIT IP35 PRO inköpt feb 2008. Med tanke på den snabba utvecklingen-vill ni hänföra den till "low-end"-klassen idag?

Jag har drabbats av systemkrasch. En hårddisk gick sönder i en raid0konfiguration 2X 500 GB utan tillräcklig backup. Skulle vilja ha lite råd om hur detta kan undvikas framöver.

Spontant tänkte jag behålla nuvarande raid0konfiguration och som backup ha ytterligare raid 0 (2*500 GB ) med spegling. Är det en bra lösning eller finns det bättre?. Jag har hört att spegling innebär att åtkomsttid etc sänks. Stämmer det?. Innebär spegling att reservdiskarna kan användas vid en ny krasch rakt upp och ner utan Windows-system DVD?

För att kunna ge ett bra svar måste man nog veta lite mera om hur du jobbar. Vad är det du vill uppnå t ex?

# Hög redundans - kostar nedtid pengar? Isf är nog spegling ett bra alternativ i kombination med en backup. Om det är så att du t ex har både en stationär maskin och en bärbar kanske inte en hårddiskkrash på den stationära är en katastrof om den bärbara kan vara reserv?

# Hög prestanda? Beroende på vad man gör och vilka datamängder vi pratar om skulle jag börja med att köra OS och program på en SSD och en snabb vanlig disk för lagring. Kör du videoredigering bör man nog dessutom ha flera diskar för att sprida lasten. Inte nödvändigtvis i RAID - keep it simple - om möjligt. Rasar någon annan komponent i datorn blir det lätt överkurs att koppla in disken i en annan dator, lite beroende på vilken typ av RAID man kör mm.

# Hög datasäkerhet? Backup, backup, backup. Gärna som förvaras på annan adress. Själv föredrar jag dessutom att backupen INTE är ansluten till elnätet samtidigt som den maskin man backar - det kan ju uppnås genom att ha 2 st USB-diskar som man låter rotera så att säga. Dvs du backar och tar med ena USB-disken till den adress du förvarar den och tar med den anda USB-disken tillbaka. Det är långsökt och jag har aldrig drabbats av det men risken för att den strömspik ska grilla utrustningen minskar ju. Får du virus t ex så kan du ju då välja att koppla USB-disken till en dator med ett annat operativsystem.

Moderkort: jag har en ABIT IP35 PRO inköpt feb 2008. Med tanke på den snabba utvecklingen-vill ni hänföra den till "low-end"-klassen idag?
Var väl aldrig ett fullfjädrat high-end-kort när det kom heller, med tanke på att P35 är ett mainstream chipset. Idag är det ju definitivt inget annat än gammal omodern hårdvara från en till råga på allt utdöd tillverkare :)

Det är 2 år gammalt så teknologierna är lite halvförlegade men det verkar vara ett bra kort. Stödjer 0/1/5/10 så du kan ju välja själv. Med fyra vanliga mekaniska diskar hade jag kört RAID 5, behöver du maximal prestanda så presterar förmodligen en SSD bättre än 4st RAID-10 hårddiskar.

/Karl

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto