Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup med Synctoy?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska äntligen få ordning på mina backuper, och har sneglat på Synctoy. Men jag blir lite fundersam - utgår ett sådant program bara från filnamnen, så att ändringar i en fil som inte påverkar namnet inte synkas? Jag tänker tex på foton där jag jobbar med EXIF och taggar, musikfiler där jag redigerat ID3-tagar eller en sån fil som Outlooks katalogfil som uppdateras hela tiden: Sådana updateringar av filer vill jag också få synkade vid en backup, men om programet bara kikar efter nya, ändrade eller bortplockade filnamn..?

/Per
 
Efter en snabb koll på siten så verkar det som om den går efter tidsstämpeln när den synkroniserar.

Varje fil har flera olika tidpunkter angivna i sin metadata, bl.a. när filen skapats, när den senast användes och när den senast förändrats. Programmet verkar jämför troligen förändringsdatumet och om originalet ändrats efter det att den senast kopierats så kopieras den om.

Den verkar också ha en finess som gör att den kan hålla rätt på filer som byter namn men hur och om detta fungerar vet jag ej.

Jag antar att programmet inte klarar av att kopiera filer som är öppna så om du skall göra en backup på Outlooks katalogfil så måste du antagligen stänga programmet. Det finns stöd för snapshots i nyare versioner av Windows men långt ifrån alla program utnyttjar detta.

Synktoy gör förmodligen sitt jobb bra men jag antar utan att ha testat det att det bara behåller en generation av varje fil. Mer avancerade backupprogram klarar av att hålla rätt på flera olika versioner av samma fil så att du kan gå längre tillbaka i tiden. Mer avancerade backupprogram fixar också backup av öppna filer.

Ett fritt och väldigt flexibelt backupprogram är Cobian backup. Det klarar det mesta ett backupprogram förväntas fixa utom att göra backup på öppna filer. Däremot så finns det en funktion som gör att man kan tvinga fram en nedstängning av ett program, göra backup på filerna och sedan starta programmet igen. Det fungerar enligt egen erfarenhet bra bra för Outlook men det finns alltid en risk för skadade filer när man med våld stänger av ett program.

Själv använder jag ett program, Novabackup, som gör det jag vill. Eller rättare sagt, gjorde det jag ville. Det stödjer backup av öppna filer under XP men inte under Vista. Förra versionen fryser om man försöker göra detta under Vista medan den nya versionen inte tillåter att man ens försöker. Jag är dock övertygad om att det kommer i en senare version.

Ett annat program som jag tycker är bra är Genie backup. Jag har dock bara testat det i någon större omfattning under XP men det går iaf att använda under Vista. Det är något enklare att förstå än Novabackup men deras program för at göra backup på öppna filer måste man köpa separat så det är dyrare än Novabackup (vilket var anledningen till att jag valde som jag gjorde).

Dessa två program kostar 400-500 pix om jag minns rätt, några hundralappar extra för att göra backup på öppna filer för Genie. Cobian är kostnadsfritt men klarar inte av att göra backup på öppna filer eller skriva till cd, dvd eller band.

Nero backup är också ganska trevligt, men har en del irriterande egenheter. Bland annat så namnger de cd/dvd-skivorna på ett något kryptiskt sätt och ber en att stoppa in skivan som har detta "namnet" i en textfil på skivan vilket gör att det kan vara besvärligt att hitta rätt skiva om man råkat få dem i fel ordning eller skall plocka tillbaka en enstaka fil som ligger på någon skiva..

Det finns naturligtvis fler backupprogram än dessa men de här är de som jag har fastnat för och därför kommer ihåg namnen på.
 
Stort tack för det utförliga svaret, låter betryggande! Att det inte fixar öppna filer kan jag leva med, däremot kan det förstås vara värt att spara undan flera generationer av filerna, ska kika på det.

mvh
/Per
 
Jag kom att tänka på att Cobian har ett par egenheter som man bör se upp med.

För det första så finns det en inställning under Kompression som anger om man skall använda absoluta sökvägar eller ej. Den är bra att markera.

Sedan så har den ingen återställningsfunktion utan skapar arkiv (om man väljer att komprimera backuperna) som man sedan öppnar med något zip-program (eller sqx). Formatet är ganska nytt och alla program har inte stöd för dessa filer men det fria 7-zip har jag för mig fixar detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.