Annons

Backup lösning

Produkter
(logga in för att koppla)

sweap

Aktiv medlem
Börjar få lite ont om plats på min hårddisk nu och behöver se över mitt backup arbetsflöde. Har suttit och funderat på lösningar som skulle kunna passa mig och kommit fram till en lösning som jag tror funkar. Nu skulle jag bara vilja ha lite åsikter på det för att se om jag översett något.

Mitt arbetsflöde har tills nu sett ut som följande.

Raw filer från kamera --> CF kort ---> lightroom som importerar och kopierar filerna till både min 250GB macbook pro hårddisk samt en 250GB partition av en extern hårddisk ---> macbook hårddisken backas upp ca en gång i veckan av timemachine på en andra 250GB partion på samma externa hårddisk

Min tanke är nu att införskaffa en extern 1TB raid 1 som jag kan föra över delar av mitt bildarkiv till.

Jag tänkte då att följande kunde vara ett alternativ.

Raw filer från kamera ---> CF kort ---> lightroom som importerar till mbp hårdisken medans bilderna ligger kvar på CF korten ---> backa upp mbp med timemachine efter varje import till 500GB extern hårddisk---> Sen allt eftersom mbp hårddisken fylls kan jag flytta över de mest inaktuella delarna av mitt arkiv till en extern 1TB raid1 .

Som jag ser det så borde jag få en relativt säker backup med möjlighet att gå tillbaka ganska lång tid i timemachine backupen. Ett alternativ vore att ha kvar de två 250GB partionerna på den externa hårdisken och köra CarbonCopyCloner parallellt med Timemachine för att samtidigt få en bootbar kopia av systemet ifall den interna hårddisken skulle ge upp. Det jag förlorar är dock möjlighet att gå tillbaka lika lång tid i timemachine.

Alla tankar och kritik är välkomna...
 
Börjar få lite ont om plats på min hårddisk nu och behöver se över mitt backup arbetsflöde. Har suttit och funderat på lösningar som skulle kunna passa mig och kommit fram till en lösning som jag tror funkar. Nu skulle jag bara vilja ha lite åsikter på det för att se om jag översett något.

Mitt arbetsflöde har tills nu sett ut som följande.

Raw filer från kamera --> CF kort ---> lightroom som importerar och kopierar filerna till både min 250GB macbook pro hårddisk samt en 250GB partition av en extern hårddisk ---> macbook hårddisken backas upp ca en gång i veckan av timemachine på en andra 250GB partion på samma externa hårddisk

Min tanke är nu att införskaffa en extern 1TB raid 1 som jag kan föra över delar av mitt bildarkiv till.

Jag tänkte då att följande kunde vara ett alternativ.

Raw filer från kamera ---> CF kort ---> lightroom som importerar till mbp hårdisken medans bilderna ligger kvar på CF korten ---> backa upp mbp med timemachine efter varje import till 500GB extern hårddisk---> Sen allt eftersom mbp hårddisken fylls kan jag flytta över de mest inaktuella delarna av mitt arkiv till en extern 1TB raid1 .

Som jag ser det så borde jag få en relativt säker backup med möjlighet att gå tillbaka ganska lång tid i timemachine backupen. Ett alternativ vore att ha kvar de två 250GB partionerna på den externa hårdisken och köra CarbonCopyCloner parallellt med Timemachine för att samtidigt få en bootbar kopia av systemet ifall den interna hårddisken skulle ge upp. Det jag förlorar är dock möjlighet att gå tillbaka lika lång tid i timemachine.

Alla tankar och kritik är välkomna...

Detta behöver även jag hjälp med.

Mitt nuvarande arbetsflöde:

Raw fil ---> CF kort ---> Lightroom som importerar till en extern 1,5TB hdd.

Som du förstår har jag endast en hdd, alltså ingen backup. Har kört så i ett år och har som tur är aldrig stött på någon filförlust. Men idag beställde jag en intern 2TB, och tanken är att jag ska köra:

Raw fil ---> CF kort ---> Lightroom som importerar till en intern 2TB hdd. Sedan kommer jag köra en backup på den interna hårddisken en gång i veckan, alt. en gång varje dag. Den externa kommer jag därefter att plocka med mig hem varje dag, ifall kontoret skulle brinna upp.
Kommer börja jobba som fotograf hos min fars webbyrå f.o.m imorgon så det är också dels därför jag gör slag i saken.

Ska jag importera bilderna till backup-disken samtidigt som den interna, och i så fall varför är det smidigare än att köra backup på hela disken?

Jag har googlat och letat i forumet i några dagar, och skulle precis göra en tråd om detta när jag - självklart - ser att det precis kommit en tråd om just det här :)

Alla tips mottages tacksamt, är helt grön på vad jag ska göra och hur jag ska lägga upp det smidigast. kör Win 7.
 
Backup är viktigt, och att åtminstone ha en backup till extern hårddisk räddar ju från diskhaveri och handhavandefel. Jag kan inte direkt hitta några snabba brister i era tankar.

Tänk dock på att ibland (kanske nån gång i månaden eller tätare om man orkar, betydligt oftare om man är företagare) också kopiera över det hela på en disk som förvaras nån annan stans! T.ex. köpa en 2TB-disk (kostar 1300 inkl moms) och nån gång ibland kopiera över bildarkiv, bokföring och mail och sen lägga disken hos föräldrarna.

Den dagen man haft inbrott eller brand tappar man då några dagars jobb, istället för hela firman och all historik. Även för en privatperson som inte lever på fotot är det ju värt en del att inte tappa alla bilder man taget.

RAID är ingen ersättning för riktig backup.

Själv har jag också kompletterat hemdatorn med www.crashplan.com där jag och en vän backuppar till varandras datorer via nätet. Funkar, men är långsamt då min vän har långsamt internetkoppling.
 
Tänk dock på att ibland (kanske nån gång i månaden eller tätare om man orkar, betydligt oftare om man är företagare) också kopiera över det hela på en disk som förvaras nån annan stans! T.ex. köpa en 2TB-disk (kostar 1300 inkl moms) och nån gång ibland kopiera över bildarkiv, bokföring och mail och sen lägga disken hos föräldrarna.

Backup-disken kommer jag att förvara hemma alt. någon annanstans där min stationära dator inte är, så det har jag redan tänkt på :) Att backupa till varandras datorer är ju också ganska smart, om uppkopplingen orkar med dvs :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.