Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup i Mac Timemachine eller vault?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Använder aperture som bildredigerings program, Använder den inbyggda backup funktionen vault. Backupen går till min timecapsule. Min vanliga dator backup gör jag via timemachine den går till en annan mapp i timecapsule. Är det smartare och låta timemachine även sköta bild backupen och är det möjligt?

Använder aperture som bildredigerings program, Använder den inbyggda backup funktionen vault. Backupen går till min timecapsule. Min vanliga dator backup gör jag via timemachine den går till en annan mapp i timecapsule. Är det smartare och låta timemachine även sköta bild backupen och är det möjligt?

Om du backar upp via TM så hänger Apertures bibliotek med automatiskt, om du inte aktivt har valt bort det.

Kryssade ur det alternativet men det borde väl bara vara att kryssa i igen
Du svarade inte riktigt på min fråga timemachine eller vaults?

/Simon
Om du backar upp via TM så hänger Apertures bibliotek med automatiskt, om du inte aktivt har valt bort det.

Jag sköter allt genom Time Machine, då det helt enkelt bara fungerar :) Känns onödigt att blanda in ytterligare ett alternativ.

Ja. Ja. (åsså tramsutfyllnad för att inlägget skall bli tillräckligt långt för att kunna postas)

Har insätt det nu, det var mitt gamla "windows" tänk som spelade mig ett spratt.
då är det väl bara att radera vaults från timecapsule och ställa in timemachine att hantera aperture oxå då?
/Simon

Jag sköter allt genom Time Machine, då det helt enkelt bara fungerar :) Känns onödigt att blanda in ytterligare ett alternativ.

Det är alltid bra att ha mer än en backup.....så, varför inte använda både Time Capsule och Vault. Lägg Vault på en separat extern hårddisk. (Själv lägger jag mina bilder på 3 olika hårddiskar)
mvh/Bengt

Jag gillade inte TimeMachine, jag kör med Intego Personal backup istället. Det ger mycket större möjligheter!

Fast Apples egna program kanske fungerar bättre med deras egna hårddiskar, jag har en Seagate.

Hur går man nu tillväga då?

Nu har jag gjort en backup med TM valde att TM även skulle ta med aperture bibliotek. Men nu är frågan hur gör man för att återställa en bild eller ett projekt som man råkat kasta? Har testat nu på morgonen men inte lyckats lista ut hur man gör
/Simon

...
Fast Apples egna program kanske fungerar bättre med deras egna hårddiskar, jag har en Seagate.

Apple tillverkar inga egna hårddiskar. De som suttit i min Powerbooks, MacBook osv har varit "vanliga" diskar Seagate/Samsung och vad de nu kan heta. Så där ska det inte vara nån skillnad.

Du måste, som vanligt, högerklicka på aperture library och välja "show package content" för att se alla dina bilder och mappar då du vill återställa något från Time Machine om det finns i en packeterad fil. Det är lätt men måste göras.
Själv kör jag aperturebackup på två diskar; Time Machine-disken och en dedikerad Vault-disk. Better safe than sorry.

Var är du när du höger klickar?
Skulle du kunna förklara för mig som är grön på detta område
Och var gör man inställningen när man importerar bilder till aperture och vill kasta mappen?
tacksam för svar
/Simon

Du måste, som vanligt, högerklicka på aperture library och välja "show package content" för att se alla dina bilder och mappar då du vill återställa något från Time Machine om det finns i en packeterad fil. Det är lätt men måste göras.
Själv kör jag aperturebackup på två diskar; Time Machine-disken och en dedikerad Vault-disk. Better safe than sorry.

Hej igen.

Det verkar som om Aperture (till skillnad mot iPhoto) automatiskt kopierar alla bilder du lägger in där från källan. Du borde därför kunna radera källmappen då du importerat/dragit in bilderna i Aperture.

Det kan dock vara en bra idé att innan du raderar källmappen först flytta källmappen till något annat ställe och gå till Aperture för att se att du verkligen har bilderna kvar där, för säkerhets skull. Om du i Finder/Pictures högerklickar på Aperture-biblioteket och sedan väljer show info ser du också hur stort biblioteket är i Gb. På så sätt är det ju lätt att se om det har fyllts med dina bilder.

På frågan om hur du återställer en bild från Aperture genom TimeMachine, så måste du först gå till Finder/Pictures och högerklicka på ditt Aperture-bibliotek. Välj sedan "Show Package content". Sedan kan du gå in i TimeMachine och hämta tillbaka bilder. Det gäller dock att veta vilken mapp eller projekt bilden ligger i om du vill återställa enskilda bilder.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto