Annons

Backup i lightroom på annan enhet än c:

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Min c-drive är full och inte så stor så jag skulle vilja flytta backupen som görs i Lightroom till e: istället.

Blir det rätt om jag går in under

redigera/inställningar/förinställningar/visa mapp för lightroom-inställningar och sedan välja var jag vill att den ska lägga sig i e:?

Tack på förhand!
Bee

Min c-drive är full och inte så stor så jag skulle vilja flytta backupen som görs i Lightroom till e: istället.

Blir det rätt om jag går in under

redigera/inställningar/förinställningar/visa mapp för lightroom-inställningar och sedan välja var jag vill att den ska lägga sig i e:?

Tack på förhand!
Bee

Man ska aldrig göra en backup till samma enhet som "backupas". Det är grundregel ett. Om E: är en fristående disk är det mycket klokt att "backupa" dit istället, och då kan du göra precis som du skriver. Om det bara är en partition på samma hårddisk som C: så är det ingen bra idé.

Sedan är det viktigt att du känner till att backupen enbart gäller Lightrooms katalog, och inga bilder. Men det vet du säkert redan. :)

Man ska aldrig göra en backup till samma enhet som "backupas". Det är grundregel ett. Om E: är en fristående disk är det mycket klokt att "backupa" dit istället, och då kan du göra precis som du skriver. Om det bara är en partition på samma hårddisk som C: så är det ingen bra idé.

Sedan är det viktigt att du känner till att backupen enbart gäller Lightrooms katalog, och inga bilder. Men det vet du säkert redan. :)

Tack Magnus!

Jag tror att jag har två separata hårddiskar. Jag har i alla fall köpt två stycken varav den ena är en spegel av den andra. Mina program ligger på c och filerna på e. Var ser jag om det är en partition eller inte?

Jag har också en NAS där jag backupar mina bilder samt dvd-skivor. Är det bättre att jag väljer NASEN? Jag håller på att rensa den eftersom jag behöver mycket utrymme och ska installera en Paragon software backup som jag tänkte lägga den på. Om det smäller så vill jag ha total backup, även på mina program.

Jadå, jag vet att det inte är några bilder ;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto