ANNONS
Annons

backfokus på 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Så var det min tur att drabbas av Canonstrul. Efter lite fotograferande på fullöppning med mitt 100-400 så misstänkte jag backfokus då skärpan alltid låg lite bakom objekten. Nu kollade jag med en tumstock och stativ. Skärpan låg 5cm bakom vid 4-5 m avstånd och 400mm!!!
Hur gör jag nu. Skicka direkt till Canon? (vilken verkstad i så fall)? Eller ska jag höra med Cyberphoto först? Behöver jag betala frakt av objektiv och hus själv? (det blir ju jäkligt dyrt)
Då jag vet att många haft samma problem så finns det förhoppningsvis någon som skickat grejorna!

Är objektivet köpt hos Cyberphoto är det bara kontakta dom och förklara problemet.
När jag ahde fel på ett minneskort skickade dom en förbetald avi som jag klistrade på paketet och skickade tillbaks det till dom. Fick ett nytt ganska omgående.

Olika inköpsställen

huset på cyber och objektivet på Hegethorns. Frågan är om det är kameran eller objektivet som justeras?

Har du fler objektiv å prova med?

Alternativt gå ner till en affär som säljer likadant objektiv å be att få prova deras och se om det blir samma effekt. Både med din kamera å deras objektiv eller deras kamera och ditt objektiv...

Uteslutningsmetoden funkar ;)

Det ser ut som att du har en fast 300mm:s glugg också? Är det likadant med den så är du kanske lite närmre sanningen. Testa även linjalen med ditt fasta 50mm (förutsatt att du har de två gluggarna kvar).

Jag lämnade mitt 24-85mm i fredags för kontroll/justering och det verkar som att man kan fixa dem. Tyvärr så är digitala systemkameror något (mycket?) känsligare för feljusterade objektiv än vad analoga kameror är, allt enligt dem på kameraverkstaden där jag lämnade in det.
De som är kunniga på forumet verkar bojkotta "backfokus-trådar" notoriskt.

Jag tror chansen att "felet" ligger i gluggen som störst, men är bara lekman på området. Hur som helst så är det inget man ska blunda för.

Gluggen

Felet verkar ligga hos gluggen. Med mitt 300:a får jag skärpa där den ska vara! Får väl höra med Hegethorn om hur jag gör med portot!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar