Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backfokus och toleransgränser

Produkter
(logga in för att koppla)

clavicl

Aktiv medlem
Har haft på känn att jag har en smula backfokus, och nu när jag fått min 85/1.2 så har det varit väldigt tydligt. Så nu körde jag den vanliga backfokus-testen och har fått det svart på vitt.

Min 5D fokuserar konstant ca 6mm bakom vid 1 meters avstånd. Jag har testat med olika objektiv, och felet är konsekvent.

Det är väldigt få millimetrar för många, men katastrof för mig med 85/1.2 som innebär några få millimetrars skärpedjup vid t.ex porträtt.

Frågan är bara om Canon tycker 6mm är tillräckligt för att lyfta ett finger och börja skruva på korrigeringsmuttrarna (eller vad man nu gör)?

Vad tror ni att de säger om detta:

http://www.bicho.se/trashbin/backfocus1.jpg
http://www.bicho.se/trashbin/backfocus2.jpg

35an ligger helt klart inom någonslags toleransgräns, men ju fler millimetrar, destå "felare" blir det.

Tilläggas bör att eftersom felet är konsekvent oavsett vilket objektiv jag testar med så borde det vara kameran och inte objektiven som fokuserar fel.

Enkelt sagt. Om du har garanti kvar på ditt objektiv så görs detta kostnadsfritt, annars ett pris på ca 700:-/objektiv.

Om felet ligger i kamerahuset (det går att justera där ibland) så gäller samma sak även här. Garanti = gratis
Annars får du betala.

Skall tilläggas att det är inte ovanligt att yrkesverksamma fotografer lämnar in det nya huset med objektiven och justerar dessa så de fungerar optimalt. Kostar en slant men då vet man att det funkar.

Åh, det låter helt klart som ett alternativ.

Slänga in hus och alla objektiv och säga "optimera in absurdum, please".

Tar de emot sådana uppdrag direkt över disk på det där stället i U-Väsby månne?

Jag har också en 5D, men ingen 85:a. Kanske borde tetsta min också. Har du använt någon speciell testskiva med avståndsmarkeringar och var kan man få tag i en sådan?

clavicl skrev:
Åh, det låter helt klart som ett alternativ.

Slänga in hus och alla objektiv och säga "optimera in absurdum, please".

Tar de emot sådana uppdrag direkt över disk på det där stället i U-Väsby månne?

Kan inte svara på det, men jag lämnade in mitt på Canon i Mölndal. Dock blir du av med dina grejor ett tag beroende på hur fort de kan lösa det åt dig.

Millacamilla skrev:
OK. Har inte märkt något problem med min 5D (24-105) än så länge, men borde kanske testa den...

Tack för förklaringen! :)
Har du inte märkt av något så ser jag egentligen ingen mening i att börja testa hit och dit.

Koncentrationen hamnar då väldigt lätt på det otroligt tekniska, istället för bildskapandet.

många rekommenderar att inte använda det testformuläret som figurerar här ovan. Tydligen bättre att istället sätta kameran på stativ, göra en marikering på en vägg, fokusera där och fota med 45 graders vinkel mot markeringen. Alltså att inte hålla kameran i 45 graders vinkel utan att låta motivet vara i 45 graders vinkel mot kameran.

mange78 skrev:
många rekommenderar att inte använda det testformuläret som figurerar här ovan. Tydligen bättre att istället sätta kameran på stativ, göra en marikering på en vägg, fokusera där och fota med 45 graders vinkel mot markeringen. Alltså att inte hålla kameran i 45 graders vinkel utan att låta motivet vara i 45 graders vinkel mot kameran.

Den bästa rekommendationen är att fundera ut vilka bilder man vill göra och testa att göra dom.

Lyckas man bra så finns inga problem. Är man inte nöjd med bilderna kan det ha många orsaker, varav backfokus är en orsak bland minoriteter.

Jag vill inte dissa, men att fastna i teknikaliteter är att fastna i ett litet problem som möjligen finns, men som får en att tappa fokuset från det viktiga i bildskapandet.

Fundera på vad du vill du göra i bildväg.

Arleklint skrev:
Den bästa rekommendationen är att fundera ut vilka bilder man vill göra och testa att göra dom.

Lyckas man bra så finns inga problem. Är man inte nöjd med bilderna kan det ha många orsaker, varav backfokus är en orsak bland minoriteter.

Jag vill inte dissa, men att fastna i teknikaliteter är att fastna i ett litet problem som möjligen finns, men som får en att tappa fokuset från det viktiga i bildskapandet.

Fundera på vad du vill du göra i bildväg.

Jo, det är lite det jag menar också. Att inte fastna med att testa detta på något litet testark med linjer kors och tvärs. En tejpbit på en vägg och köra på är nog bättre. Men sen är det ju också som du säger, märker man inga konstigheter är det ju ingen vits att börja testa och krångla.

Men är man i färd med att lämna in den kan det kanske vara bra att ha sitt på det torra om det handlar om en garantigrej.

Men som sagt, bildskapandet i 1:a hand!

Hur översätter du erfarenheterna från testarket till fokusering på ett ansikte? Eller rättare sagt, hur kommer fokuset att påverkas när du mäter mot ett tredimensionellt mål istället för ett 2 dimensionellt?

Autofokus har väl alltid problemet med att sensorerna sträcker sig utanför indikatorerna i sökaren, så du riskerar att de ställer in fokuset på "fel del" av sensorn.

Blir det bättre om du fokuserar manuellt jämfört med autofokus?

--jalle

clavicl skrev:
Porträtt med bländare 1.2 kräver att fokuseringen sitter på millimetern exakt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar