Annons

Backfokus ibland med K10D och Zeiss

Produkter
(logga in för att koppla)

storm

Aktiv medlem
Hej
Skaffade mig för ett tag sedan ett bagagnat Zeiss planar T 50mm. (manuellt objektiv)
Men jag tycker ofta att jag få skärpan 1-2 cm bakom. Har inte märkt det direkt med mina andra manuella fast objektiv. Men här var det slående.
När jag sätter upp kameran och tar kort mot en svart vit linjal så ser man mycket tydligare. Detta händer dock inte alltid, men ca 30-50% av korten får backfocus.
Nu har jag inga automatiska objektiv i min väska så jag kan inte testa. Det finns ju en justering av autofocus dolt i programvaran men det har ju inget med den manuella om jag fattat rätt.
Alltså det jag ser i sökaren ska reflekteras ner av spegeln till sensorn o det avståndet bör ju vara detsamma. En teori jag hade var att objektivet glappade så när jag gick från oändlig till objektet så fick jag alltid skärpa men inte när jag gick från 0,5m till objektet så hamnade det bakom. Nja riktigt så kan det väl inte vara med tanke på att det jag ser är det som speglas ner.
En del av slutsattserna kan ju vara rent slupmässigt att det hänt just då och det skulle vara kul att vara helt säker.
När det blir fel så kan man slå av o på kameran och sedan omfokusera o då brukar man träffa rätt direkt.
Har kollat att sökarglaset sitter helt rätt o det gör det. Men en sak som jag funderar på så är det detta med skakfunktionen som gör ccd:n rörlig. Kan den mekaniken påverka eller går den bara i sidled ?
Jag kommer inte vidare i problemet och vet inte hur jag ska fortsätta för att utesluta det ena eller andra eller vad det kan vara för fel. Förslag mottages tacksamt.

PS, har varit hos optikern och kolla synen och jag ser 135% (100% är normalt) så jag har mycket bra syn. DS :)
 
Planar 50mm är ju känt för ett visst fokusshift och om jag förstår det rätt märks det mest runt f2.8-f4.0. Är det närbilder runt dessa bländare du har problem med?
 
Hej
Skaffade mig för ett tag sedan ett bagagnat Zeiss planar T 50mm. (manuellt objektiv)
Men jag tycker ofta att jag få skärpan 1-2 cm bakom. Har inte märkt det direkt med mina andra manuella fast objektiv.

När du använder manuell skärpeinställning så brukar inte begreppen front focus och back focus vara relevanta, eftersom de hänger ihop med processorn som sitter i objektiv med autofokus och justeras där.

Om du får skärpan fel, så beror det på att du inte lägger den optimalt för bländaren som du har valt. Det kan finnas ett litet skift i kontrast om du fokuserar vid full öppning och bländar ner, som gör att skärpan hamnar lite bakom, så en lösning av problemet kan vara att blända ner objektivet lite för skärpeinställningen. Jag har lättare att ställa skärpa vid ett stegs nedbländning än vid full öppning på mitt Planar 50 mm 1,4 när jag använder det på min Lumix G1, medan det går bra med full öppning på min Contax.

Men om du använder fokusbekräftelse från fokussensorn, så ska den ligga helt analogt med bildsensorn, och det borde inte skilja på så mycket som ett par centimeter på nära håll. Det man lätt lurar sig på när man tittar på mattskivan är kontrasten i bilden som helhet; när man använder mikroprisma eller AF-sensorn är kontrasten inte inblandad.

Men bakfokus och framfokus är helt irrelevanta begrepp när man ställer skärpan själv.
 
Aha, stort tack för svar.
Jo back o frontfokus finns ju inte direkt som begrepp o det hela har gjort mig förvirrad eftersom allt borde vara helt logiskt.
Intressant det du säger om att blända ner ett steg när jag ställer skärpan för det är just så jag inte gör.
Jag ställer skärpan på 1,7 o sedan bländar ner.

Focusbekräftelsen använder jag inte eftersom jag tidigare brukar kunna lita på det jag ser :) Ska notera om det med skärpan i helhet.

japp det är mellan 1,7-4 som problemet uppstår.

Ska testa vidare lite. Nu är vi nog på rätt spår.
 
Jag tror på Lages förslag. Jag har splitscreen i min 20D och när jag använder Samyang 85/1.4 på full glugg får jag lätt in tre bilder inom det intervall som mattskivan indikerar som okej varav bara en blir perfekt i fokus.
 
Jag tror på Lages förslag. Jag har splitscreen i min 20D och när jag använder Samyang 85/1.4 på full glugg får jag lätt in tre bilder inom det intervall som mattskivan indikerar som okej varav bara en blir perfekt i fokus.

Aha, stort tack för länken Lage , det är precis det jag menar. roligaste kommentaren i texten som jag känner igen mig med:

"Lots of people don't believe this. It is counter-intuitive. And if they never focus with fast lenses at fast apertures, they won't be able to notice it. But if they mount a legacy 85mm f/1.4 to the typical DSLR and shoot at fast apertures, they may soon be wondering if maybe their eyes need checking. After all, it sure looked in-focus. It really did! Blink - blink!!"

På K10D så sitter det som standard en mattskiva som ger felaktiga exponeringar med manuella gluggar. Den ger samma ljusmätning oavsett bländarförval. Detta var ett himla bestyr och det blev ett par långa trådar av mig både här på FS och på andra forum. Men tillslut var det någon som hittade att man tog en mattskiva LL-60 från den gamla modellen *ist D o petade in i K10D. Då fungerar ljusmätningen perfekt. Jag beställde en sådan och lade upp lite testbilder här på forumet. Blev kalasbra. Att jag missat fokus lite då o då har jag trott berott på mig o mina tillkortakommanden. :)
Nu på de riktigt gamla manuella som Pentax supertakumar och Zeiss planar-T så måste man själv vrida ner bländaren precis innan man skjuter. Å andra sidan kan man ha väljarratten på "grön" iställer för på M. Ska testa med standardskivan nu när jag nästan bara kör med de gamla linserna som inte har bländarautomatik.
Har testat lite att blända ner 2 steg till 2.8 o focusera innan jag vrider ner för att ta skottet. Och jag tycker att det blir bättre faktiskt. Men det gå rju åt lite testande och intressant att det händer oftare på snabba slutartider.

Så lösningen verkar vara att snegla efter en splitscreen till min K10D ? Kan samma passa som sitter i din K20 jelu ? Hittade inga sådana på pentax hemsida. Var hittar man sådana tjusiga grejer ?
 
Senast ändrad:
Så lösningen verkar vara att snegla efter en splitscreen till min K10D ? Kan samma passa som sitter i din K20 jelu ? Hittade inga sådana på pentax hemsida. Var hittar man sådana tjusiga grejer ?

Jag skulle kanske varit lite tydligare i.o.m att jag skrev i pentaxforumet, det är en Canon 20D jag har. Äger tyvärr inget digitalt från Pentax.

Min mattskiva köpte jag billigt från asien (virtualvillage.com) för ett-två år sedan. Det är annars vanligt med 3e-parts till alla möjliga kameror på ebay. För mattskivor av högre kvalité (eller åtminstone högre pris) rekomenderas ofta KatzEye (http://www.katzeyeoptics.com/), de har en mattskiva med mikroprismor och split till k10d för 700kr (jag gav ca 300 för min kina-skiva inkl frakt).
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om ni har det klart för er, men det talas om två olika problem i denna tråd.

Det första är svårigheten att alls fokusera manuellt med kamerans standardmattskiva, det är ett välkänt problem som egentligen bara kan lösas genom byte av mattskivan mot en anpassad för manuell fokusering. En längre beskrivning finns i länken i Lages inlägg, men mycket kortfattat kan man säga att dagens standardmattskivor visar ett minsta skärpedjup som motsvarar skärpedjupet vid bländare c:a f/4 (också ljusstarkare objektiv som f/1.4 visas som om de är nerbländade till c:a f/4).

Det andra problemet ni diskuterar kanske upplevs lite snarlikt, men det är ett optiskt fenomen som gör att det faktiska skärpeplanet flyttar sig en aning vid nedbländning. Ganska uppenbart är att detta främst är ett problem när vi talar om ett mycket kort skärpedjup (stor bländaröppning), en typisk situation kan vara porträtt där vi gärna vill ha ett mycket tunnt skärpeplan liggande precis rätt på ögat.

Normalt ställer vi in skärpan vid den största möjliga bländaröppningen för bästa noggrannhet även om vi tänker blända ned ett steg eller två, tar vi också en bild med denna bländare kommer skärpan ligga där vi la den (under förutsättning att föregående problem på något sätt är löst, exempelvis med "live-view").

Problemet dyker istället upp när vi efter fokuseringen bländar ned ett steg och tar en bild, på grund av objektivets optiska konstruktion ligger inte längre skärpan där vi la den utan längre bak (eller fram beroende på objektiv). Vi har då vad som kallas för "focus breathing", för att få skärpedjupet rätt vid den önskade bländaren bör vi också fokusera vid den samma (det vill säga blända ned innan fokusering). Alternativet är att försöka lära sig hur mycket "fel" skärpan hamnar och avsiktligt fokusera "fel" från början.
 
Sara rockar fett!

Jag hade väl inte klart för mig att de nyare kamerorna har den svårigheten med att ställa skärpan, jag har alltid haft mattskiva eller mikroprisma för att ställa in, och min nuvarande kamera har ju elektronisk sökare, och där har jag upptäckt det andra problemet, att skärpan hamnar fel vid bländare 2 om jag fokuserar med 1,4. Om man bländar ner mer så märks det ju inte så mycket, eftersom skärpedjupet ökar.

Så det är bara att hoppas att problemet med skiva att fokusera på löser sig.
 
Då vill jag återkoppla lite efter några veckors provande.
Stort tack för tipsen.
Genom att blända ner först till 2.8 och fokusera för att sedan gå ner till tex 4:a har gjort att skärpan nu sitter i nästan varje kort. Så det har löst mycket av mina problem med fokuseringen.
Pratade med en annan forummedlem angående att använda sökarglas med raster för att förbättra fokusen och det hade hjälp honom delvis men han var inte riktigt fullt ut nöjd endå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.