Annons

Back-UPS CS 500

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag har köpt en UPS enhet som extärn strömkälla som jag ska ha för utomhus fotografering.

Dock får jag den inte och synka som jag vill. Jag har följt instruktionerna och laddat den korrekt. Har även provat ställa den på låg och hög känslighet.

Problemet:
Efter jag korrekt har anslutit en av de medföljande grå kablarna som har en hona och en hane i varsin ände. Ena till UPS enheten och den andra till blixten.

Jag aktiverar UPS:en (trycker in den en sekund.) Den piper till och en grön lampa blinkar och en gul lyser. 5 sekunder senare slocknar den gröna blinkande lampan, och enbart en gul lyser.

Jag ställer in blixtens styrka på MINSTA styrkan, och avfyrar blixtens testknapp, blixten går av och aggregatet slår ifrån, en röd lampa börja lysa och den tjuter. OVERLOAD står det under lampan.

Vad gör jag för fel ?

För övrigt har jag samma kit som i denna tråd, med samma UPS enhet.

Alltså en 300w studioblixt.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71403&highlight=BackUPS

Här är manualen som jag har fått med skivan.
http://www.top-notch.se/e107_images/ovrigt/Picture2.jpg


Hjälp mig ärni snälla
//Varro
 
köpte du den ny?

hur länge har du laddat UPS'en innan du försökte köra blixten med den?

Vad har du för blixt?
 
300W blixt på en UPS som är klassad för maxbelastning på 300W är lite för dåliga marginaler.
Med fräscha och fulladdade batterier så KAN det nog gå bra men risken att det inte går är större.

Jag hade nog valt den på 650VA eller en ännu större för att kunna garantera funktionen.
 
FAN va irriterande att dom rekomendera denna strömförsörjning till en 300w blixt. Ursäkta men jävla skit. Denna går ju inte heller byta antar ja eftersom det är ett batteri.

Jag har provat den någon/några gånger innan jag ladda den.

Jaha va gör jag nu med denna ?
 
Men jag länkade till fotosidan tråd där han användt samma batteri i 200 exponeringar. Finns ju inte en möjlighet att den inte skall kunna utlösa 1 enda blixt utan att visa overload. Trots att det är 300w ut så är ju blixtarnas maxkapacitet just 300w och det borde gå ihop.
 
Edit: Jag skrev fel jag har inte provat det innan jag laddat det. Sorry klockan är 0:19. Dags för sängen...
 
Och du har stängt av inställningsljuset på blixtarna också? Såg inte att du skrivit om så var fallet eller inte.

Men ja, det är aningen tight. Står det inte i manuelen hur mycket blixtarna drar under laddning. Det är ju inte som att 300Ws är detsamma som att blixtarna drar 300W under laddningen.
 
Både dom som sålde kittet rekomendera detta aggregat plus att en användare här på fotosidan har tagit över 250 exponeringar (patat med han via MSN nu).

Så det ska räcka utan problem, den ska åminstone klara några utan overload.

Nej 300Ws kanske inte är samma som 300W.

Några ideer ?
Ska ringa support på fredag, röd dag i morgon.

//V
 
Har du exakt samma blixt som killen som rekommenderade dig att köra med ups då? Hur stark blixten är har knappast något som helst samband med hur mycket ström den drar under uppladdning.

Den support du bör ringa är blixttillverkarens, och ta reda på hur mycket ström blixtaggregatet drar. Annars kommer nog ups-försäljaren att stå som ett levande frågetecken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.