ANNONS
Annons

Back/front focus på Sigma 17-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter 28

Medlem
Så har ser det ut när jag testar mitt Sigma 17-70. Stativ, 45° mot test papper
test2.jpg

lite back focus vid 70mm, ganska bra på 35mm och lite frontfocus vid 17mm.

Är det innom felmarginalen eller ska man lämna in objektivet för justering ?

är det vanligt med både front och back focus på samma objektiv ?

Detta skulle inte jag oroa mig för. Är nog oerhört svårt att få objektivet mycket bättre injusterat. Detta med front/bakfokus har blivit liiite upphausat sedan den digitala eran.

Är du inte nöjd med vad objektivet presterar vid "verklig fotografering"??? Är du nöjd tycker jag du kan luta dig tillbaka och vara glad över gluggen :)

"45 graders testet" är inte heller riktigt rättvisande vad jag erfarit. Tydligen kan fokussystemet luras av vinklade ytor. Bättre sätt att testa är att ställa upp en yta med goda kontraster vinkelrätt mot kameran (tex en kartong med text) och lägga en linjal på bordet bredvid (Canon och Nikon rekommenderar detta sätt att testa). Du fokuserar sedan mot ytan vinkelrätt mot kameran. Ser du då front eller bakfokus på mer än säg 10 mm när du kollar på linjalen kan det börja utgöra ett problem "i verkliga livet".

mvh / Matti

PS! Se också till att du kör med "enbilds-AF" och inte någon "motivföljande-AF" eller "auto-AF" (som automatiskt växlar). De senare fokuseringssätten joxar ofta hit och dit med fokus utan att det är objektivets "fel" :) DS!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar