Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

B&H Priser

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hej,

jag har en liten fråga angående B&H Fotos priser, priserna som står på internet, är det slutpris eller tillkommer det t.ex någon sorts moms i USA?

Anledningen till att jag frågar är att jag ska beställa ett kamerahus och en glugg och tänkte passa på att beställa till min flickvän som pluggar i USA tills i Maj istället för att riskera att få betala tull och annat jävelskap.

"Grey market", gäller den sk. worldwide garantin på samma sätt som om man köper i t.ex Sverige? (utgår ifrån att den inte gör det..)

Tacksam för svar :)

/Malm

I USA tillkommer moms endast om du köper i den delstat som du är skriven i. Lite luddigt kan tyckas, och det är därför som internethandeln har gått lite bättre där, eftersom folk tjänar momsen då de handlar från en annan delstat.

Med andra ord, om du beställer från en B&H i en annan delstat än den din flickvän befinner sig i, så slipper du momsen. Om du tittar på B&H:s hemsida så har de med all säkerhet information utlagd om i vilka delstater du tvingas betala moms.

'Grey market' är såvitt jag förstått europeiska varor som säljs i USA till mycket lägre pris. (Trots att de amerikanska varorna har bra mycket lägre pris än de europeiska...)

Vad gäller garantin så har både Nikon och Canon världsgaranti, men den gäller inte för riktigt allt - till exempel inga digitala kameror eller tillbehör till sådana. Bäst är att ringa till det företag från vilket du tänkt köpa grejerna och fråga.

Jag har köpt flera digitalkameror från USA, och trots att jag förlorat garantin så har det varit en bra affär. Nuförtiden så har dock dollarn stigit så mycket, samtidigt som priserna verkar ha utjämnat sig lite, så att jag väljer att köpa min kamera i Sverige. Och det hade jag nytta av på min Dimage 7, den hade jag riktiga problem med...

Lycka till med köpet!

Jag gjorde en liten snabbkoll och konstaterade att B&H priset för en Cannon EOS 1V är 1600USD och motsvarande pris utan moms hos Scandinavianphoto är 16000SEK. Prisskillnaden verkar vara momsen.

Kommer ihåg när jag besökte NYC 1998 och var på B&H. Vilka priser, mycket lägre än i Sverige, men då kostande dollarn 8 kronor och inte 10.

Det kan vara en poäng att åka till något factory outlet i USA om det inte är utpräglade profsgrajer du är ute efter. Problemet är att garantin är med säkerhet är begränsad till USA.

Tillkommer viss moms, beroende på vilken delstat man skickar till.
Grey Market innebär att om varan går sönder mådte du skicka den till B&H för reperation, om du däremot handlar varor märkta "USA" så får du Canons Världsgaranti.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar