Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja med studiofotografering - Utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Hej!

Skall köpa lite kringutrustning för bl.a produktfotografering.
Avser studioblixtar mm.
Skall fotografera - i första hand föremål i storleksordningen 10 cm - 180 cm höga.

Dels för avmaskning - dels för produktkataloger med olika bakgrunder.
Har än så länge bara gjort vita, svagt skuggade bakgrunder.

Över väger Dlite 40 paketet som även innehåller softboxar. Samt inköp av cubelite - den stora modellen.
Är detta något som verkar bra initialt och vilket också går att bygga ut?

Mvh
Tomas Gillberg
Splankymedia

Bytte själv ut ett enklare blixt paket på 3x300w mot ett D-lite2 paket och är otroligt nöjd. Dom är lätta att arbeta med och ger ett stadigt resultat. Jag funderade också på D-lite4 varianten istället med på mitt gamla paket saknade jag nästan alltid möjligheten att kunna skruva ner effektet, i princip aldrig motsatsen. Därför föll valet på 2:an som har lägre lägsta effekt vilket jag inte ångrat en sekund. Nu ligger jag på ISO 50-100 och oftast mellan 1-3 av 5 på blixteffekten. Hitills har jag aldrig velat ha högre effekt.

Naturligtvis beror det t.ex. på hur stor studio du har men i min på ca 6x6m räcker 200w/blixt mer än väl.

När jag köpte mitt paket ingick inte stativ och softbox så jag kompletterade med en 70x140cm o en 90x90cm från kaffebrus.com. Dom fungerar kalas! Stativ fick jag till mina första blixtar. Kan även rekommendera att komplettera med ett raster... Riktigt kul att lek med!

Lycka till!

/Micke

Tack för ett snabbt svar.
Värdefullt att höra från dig som har erfarenhet av paketet. Jo, jag kikade också först på Dlite2, men trodde att det kanske kunde vara för lite ibland. Måste ibland plåta på plats och inte i studion. Men tar din åsikt under stort övervägande.
Anmälde mig till en genomgångskurs på http://www.scandinavianphoto.se/ denna månaden.
Skall bli spännande.

Ska du fota på platser med större utrymme och större motiv så kan det säkert vara på sin plats med ett Dlite4 paket... Däremot tror jag säkert att du vill ha större softboxar än dom som hänger med. Ljuset blir ju mjukare ju större ljuskällan är. Lär väl bli extra viktigt om du har ljuskällorna längre ifrån motivet. Som sagt kolla kaffebrus :eek:)

Återigen: LYCKA TILL å ha de så kul!

/Micke

Hej!

Den går i Göteborg 16/10 12:00 - 15:00
Information om att börja med bl.a blixt/studio fotografering.

micke80 skrev:
Bytte själv ut ett enklare blixt paket på 3x300w mot ett D-lite2 paket och är otroligt nöjd. Dom är lätta att arbeta med och ger ett stadigt resultat.

När jag köpte mitt paket ingick inte stativ och softbox så jag kompletterade med en 70x140cm o en 90x90cm från kaffebrus.com. Dom fungerar kalas! Stativ fick jag till mina första blixtar. Kan även rekommendera att komplettera med ett raster... Riktigt kul att lek med!

Micke, vill gärna veta vilka softboxar från kaffebrus du använder till dina blixtar, samt vart du köpte dina raster?
Vill också köpa raster, men många säger att elinochrom raster är urkassa.

Jag har ett set om tre Elin-raster som används flitigt. Är jättenöjd med dom. På vilket sätt skulle dom vara dåliga?
Jesper

Jag har paketet med 21 cm raster/reflektor från Elinchrom och de är inte speciellt sköra. De är visserligen ersatta av en annan modell idag men det borde inte vara så stor skillnad på själva rastret.

Okej, ja då kanske det är värt pengarna.

Om jag har förstått det rätt så har själva måttet på reflektor+rastret att göra med hur stor samt liten ljusstrålen blir. Dvs 18cm får en smalare ljusstråle än vad ett 26cm får. Stämmer det?

Men vad är graderna till för?

Är intressrad av detta
Elinchrom Klaffskärm 26 cm
Elinchrom Reflektor 26 cm/45 Grader
Elinchrom Raster 26 cm/ 20 Grader

Vad betyder graderna i reflektorn?

Ser att "min" började tråd poppat upp och vad blev då resultatet...

Lade ned detta med D-lite då jag kommer att använda Elinchromutrustningen ofta och länge samt mobilt.

Satsade på Elinchrome RX300 kitet.
Snoot
Har sen tidigare fastljus 2 Elinchrom 250W
Sen en softbox 100x100
2 vita paraply, 2 silverreflektorer(paraply)Scandinavianphotos Reflektor 82cm 5 i 1
Ljustält Cubelite 200x200x210
Skyport radiosändare
Och en ljusmätare S 358L

Blixtarna är suveräna och går att ställa mycket lågt vid behov. Har ett effektomfång mellan 9-300Ws. Steglös inställning av effekten i f-steg.
6 bländarsteg 1/32 - 1/1

Har kört dem ett tag nu och är mycket nöjd.

Ev, blir det en tredje blixt för ljus rakt bakifrån på vissa produkter.

Det är mycket roligt att hålla på med ljussättning. Oerhört kreativt.

Linis skrev:
Vad betyder graderna i reflektorn?

Det anger hur mycket den sprider ljuset.

16 cm reflektorn som normalt används för paraplyer sprider 90 grader.

Har du en 45 graders reflektor och sätter på ett 8 graders raster så sprider den bara 8 grader. Det gäller även på de andra storlekarna, har du dessutom klaffar så kan du styra ljuskäglan lite till genom att begränsa delar av den.

Har tyvärr lite brått just nu men skall försöka fixa en skiss ikväll/natt som förklarar lite bättre.

micke80 skrev:

Lycka till!

/Micke

Passar softboxarna från kaffebrus på Elinchrome D-lite, Micke??

Malla skrev:
Passar softboxarna från kaffebrus på Elinchrome D-lite, Micke??

Mats, Octaboxarna från kaffebrus med elinochrom adapter funkar bra på D-lite kittet. Har själv en 150cm octabox från kaffebrus.
Dock i största laget.
Därimot vet jag inte om softboxarna funkar till, det får Micke svara på. Samt vilka raster han har till sina blixtar.

Vad jag vet så fungerar inte kaffebrus paraplyer till dessa, då dom är 8mm.
Har själv bara elin paraplyer.
Många i forumet har skrivit att elin parplyer håller kass kvalitet förhållande till priset. Ett tips är då att titta på profotos paraply som har samma 7mm som elin. Finns bla. på aifo.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar