Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja använda softbox och radiosändare

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoMajkel

Aktiv medlem
Hejsan! Jag går i tankarna att införskaffa en softbox till min externa blixt (Canon 430EX II). Detta för att kunna ge mer intressanta bilder vid porträttfotografering vid t.ex bröllop, par och familjefotograferingar.

Jag har kollat på detta KIT http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA2471 och den softboxen är ju 54x54cm. Eftersom jag inte använt det tidigare så undrar jag om det funkar bra för att fota två personer eller räcker den mest till en? Finns det några andra alternativ som ni har att rekommendera? Vill gärna inte gå över denna prisklass och det ska gärna va ett smidigt kit att ta med sig.

Sen funderar jag på radiosändare, min Canon 700D kan ju styra den externa blixten med den inbyggda blixten men då avfyras ju även den och jag funderar om det kommer påverka bilden något? Sen antar jag väl att en radiosändare har bättre räckvidd samt att man kan använda HSS med dem vilket inte verkar funka när jag kommunicerar fån den inbyggda blixten?

Tack på förhand!

Jag köpte softboxar 60x60 från Aliexpress som faktiskt håller mycket god kvalitet, radiosändarna jag använder heter Phottix Strato, dom är bra och pålitliga till en rimlig peng, köpta på Scandinavian photo!
Det funkar att fota 2 personer om det inte är för starkt solljus ute, men det beror ju mestadels på blixten i det läget!

Med vänlig hälsning Markus

Hejsan! Jag går i tankarna att införskaffa en softbox till min externa blixt (Canon 430EX II). Detta för att kunna ge mer intressanta bilder vid porträttfotografering vid t.ex bröllop, par och familjefotograferingar.

Jag har kollat på detta KIT http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA2471 och den softboxen är ju 54x54cm. Eftersom jag inte använt det tidigare så undrar jag om det funkar bra för att fota två personer eller räcker den mest till en? Finns det några andra alternativ som ni har att rekommendera? Vill gärna inte gå över denna prisklass och det ska gärna va ett smidigt kit att ta med sig.

Sen funderar jag på radiosändare, min Canon 700D kan ju styra den externa blixten med den inbyggda blixten men då avfyras ju även den och jag funderar om det kommer påverka bilden något? Sen antar jag väl att en radiosändare har bättre räckvidd samt att man kan använda HSS med dem vilket inte verkar funka när jag kommunicerar fån den inbyggda blixten?

Tack på förhand!

Kitet du tittar på är kanon. Snabbt smidigt och ger bra ljus. Verkligen prisvärt.
När man jämför olika paket så se till att du får ett som innehåller allt för att komma igång.
I paketet ovan får du allt. Skall du komplettera i de fall du köper ett kit utan allt blir det dyrt!
Bara ett fäste för att fäst blixten på stativ som är tiltbart kostar ca 400 kr. Blir snabb dyrare än hela kitet ;)

Till en början kan du komma långt med att använda den inbyggda blixten att styra en extern. Du behöver inte alls använda den inbyggda blixten som blixt utan bara att styra den externa blixten (som kontroller). Så då får du ingen påverkan av den (om du inte vill så klart), Du hittar det under blixtinställningar i kamerans meny.

Om du seriöst funderar på radiokontroll så måste jag rekommendera Canons ex-3'a.
Fast då måste du dels uppgradera din blixt till den senaste 430 eller köpa en 600.
Enklare och smidigare hantering av radio går nog inte att hitta. Allt är superenkelt att styra från kameran och du får fullt stöd för HSS (På riktigt dvs upp till 1/8000s). Plus att du får även fullt stöd för eTTL vilket faktiskt kan vara guld värt vid snabba uppsättningar eller när omgivningarna ändras.

Gällande övriga radiossynkar så stödjer inte de enklaste eTTL vilket = enbart Manuellt läge.
Osäker på om du kan styra från blixten eller om du måste springa fram till blixten varje gång och justera. Och efterenheten säger att gällande HSS så används det så fort systemet kan hantera tider över 1/200s. Några har exempelvis 1/400s. Känns kanske inte alltid som det räcker.

Ett budgetalternativ som faktiskt är väldigt bra är att leta upp en äldre kontrollenhet. Canon ex-2 som jobbar med ir. Dels är den mycket stabilare än den inbyggda blixten och du får även autofocus assist som kan vara guld värt i svåra ljusförhållanden. Då behöver du inte byta blixt och även om du någon gång investerar i nya blixtar så funkar den även med dem.
Jag har en sådan liggandes som du kan få köpa för 900 kr om du skulle vilja ;)

Jag köpte softboxar 60x60 från Aliexpress som faktiskt håller mycket god kvalitet, radiosändarna jag använder heter Phottix Strato, dom är bra och pålitliga till en rimlig peng, köpta på Scandinavian photo!
Det funkar att fota 2 personer om det inte är för starkt solljus ute, men det beror ju mestadels på blixten i det läget!

Hejsan! Ja jag sitter faktsikt och kolla på eBay nu och ser att jag kan ju få i stort sett samma utrustning för ca 500kr och det lockar ju en del:) radiosändare har jag även fått rekommenderat Yongnuo, de ska tydligen va väldigt prisvärda.

Det är kanske så att det spelar ingen roll med storleken på softbox för hur många personer man ska fota utan det är bara att det blir ett mjukare ljus om man har en större?

Hejsan! Ja jag sitter faktsikt och kolla på eBay nu och ser att jag kan ju få i stort sett samma utrustning för ca 500kr och det lockar ju en del:) radiosändare har jag även fått rekommenderat Yongnuo, de ska tydligen va väldigt prisvärda.

Det är kanske så att det spelar ingen roll med storleken på softbox för hur många personer man ska fota utan det är bara att det blir ett mjukare ljus om man har en större?

Storleken har betydelse...
För att belysa helkropp och par eller mer så måste du backa. Backa innebär att du måste öka styrka. Styrkan är begränsad i en speedlite. Dessutom kan du inte välja mellan hur du vill ha ljuset - mjukt - hårt... sov utan får ta det som det blir.
Men till en början funkar det bra. Hade jag haft kvar mitt kit som jag hade tidigare (Lastolite 54cm) hade jag idag kompletterat med raster för att kunna styra ljuset samt större boxar också.

Mvh Josef

Storleken har betydelse...
För att belysa helkropp och par eller mer så måste du backa. Backa innebär att du måste öka styrka. Styrkan är begränsad i en speedlite. Dessutom kan du inte välja mellan hur du vill ha ljuset - mjukt - hårt... sov utan får ta det som det blir.
Men till en början funkar det bra. Hade jag haft kvar mitt kit som jag hade tidigare (Lastolite 54cm) hade jag idag kompletterat med raster för att kunna styra ljuset samt större boxar också.

Mvh Josef

Ah jag börjar förstå det här lite mer nu! Nu har jag beställt en Godox Softbox 80x80cm med blixthållare, samt en Yongnou mottagare och sändare, båda från Ebay. Så nu ska jag bara komplettera med ett stativ så ska kitet va klart. Får ihop allt för ca 1600kr vilket jag tycker va riktigt prisvärt:)

ha oxå kikat på 54 cm softbox tror det blir en 54 cm och en 76 cm

återkoppla gärna när du fått hem prylarna och testat dem!

det är altid kul att veta "hur gick det sen?"

:)

Hur är leveranstiden då man beställer hos Aliexpress?

Tack på förhand!

54x54 räcker inte till två personer utan till en halv. Det är ju en halvkroppsbox...förstås beroende på hur man fotar men de funkar bäst nära.

Jag rekommenderar något rejält långsmalt om du ska fota folk. Softboxen funkar som sagt bäst nära modellen.

Det är inte ett paraply du är efter? Mycket lättare att sätta upp och transportera.

http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/paraply-vs-softbox-s-formar-du-ljuset-b-st

54x54 räcker inte till två personer utan till en halv. Det är ju en halvkroppsbox...förstås beroende på hur man fotar men de funkar bäst nära.

Jag rekommenderar något rejält långsmalt om du ska fota folk. Softboxen funkar som sagt bäst nära modellen.

Det är inte ett paraply du är efter? Mycket lättare att sätta upp och transportera.

http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/paraply-vs-softbox-s-formar-du-ljuset-b-st

Tror jag ner vill ha en softbox för att få det där fönsterljuskänslan (som jag tror man får mer av en softbox) men nu har jag beställt en 80x80cm så får vi se. Kan ju komplettera med ett paraply också sen. Måste testa och se:)

Kan uppdatera er med att jag fått hem allt nu, radiosändare från Youngno, Softbox från Godox och stativ och paraply köpte jag från cyberphoto. Funkar kalas hittils.

Dock så kan jag inte skruva på blixthållaren på stativets gänga utan man får klämma fast den med en skruv från blixthållaren (bracketen).

Nu ska jag bara lära mig använda den på bästa möjliga sätt:)

På Canons kameror med inbyggd blixt brukar det gå att ställa in styrning av extern blixt så att den inbyggda är mycket, mycket svag och knappt påverkar belysningen av motivet.

De flesta radiostyrningar är "dumma" och kräver att alla blixtinställningar sköts manuellt (dvs ingen TTL-mätning). Det finns en del mer avancerade, men jag vet inte om någon klarar HSS.

På Canons kameror med inbyggd blixt brukar det gå att ställa in styrning av extern blixt så att den inbyggda är mycket, mycket svag och knappt påverkar belysningen av motivet.

De flesta radiostyrningar är "dumma" och kräver att alla blixtinställningar sköts manuellt (dvs ingen TTL-mätning). Det finns en del mer avancerade, men jag vet inte om någon klarar HSS.

Jag köpte dessa radiosändare http://www.amazon.com/Yongnuo-Wireless-Receiver-Transmitter-Transceiver/dp/B0090BSSZO

Tycker dom funkar kanon, bara tuta och köra med HSS och allt möjligt. Kan styra tre blixtar med dem, nu har jag iofs bara en men man vet aldrig om man köper in fler senare:)

Samma på Nikon, det är för att styrningen av blixten går före huvudblixten, man kan tom ställa in så det inte går någon huvudblixt. Bara aningens efterglöd från signalerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar