Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Böjda stift.

Produkter
(logga in för att koppla)

esy65

Aktiv medlem
Hej.

Har nån här erfarenhet av böjda stift i CF-facket på en Mark II?
Lånade ut kameran endast för displaytitt av tagna bröllopsbilder och personen som bytte kort klantade sig på nåt sätt. :(
Allt funkade dock som vanligt även fast de var böjda - det gick både att plåta o kolla pixen. Skumt... Används inte alla stift?
Nu har jag försiktigt böjt tillbaka dom. Dock e 2 av dom fortfarande lite krokiga men går ändå i CF-kortet.

Frågan e om jag ska våga fortsätta plåta med kameran i det skicket... Inte kul om nåt av stiften går av under en plåtning.
Nån som varit med om samma missöde o vet kostnaden för att byta till 'friska' stift? Har förstått att det e en jädrans 'operation' som lär kosta en del...
Men men... avdragsgillt.

Tack pf!
/S.

Jag skulle lämna in för utbyte av kontaktdonet snarast möjligt. Såna där stift är ofta i en legering som mattas ut väldigt snabbt och efter ett par böjningar är de spröda som kex. Går då ett stift av och orsakar en kortis kan reparationen bli dyrare.

Ett vanligt fel enligt kameraverkstädera. Bara att lämna in. Inte kul när det plötsligt inte kommer att funka.

vad jag har luskat fram kan det kosta runt 4k. men jag är inte säker om någon annan vet så rätta mig.

Tack för svar!

Det blir väl till att lämna in kameran så fort som möjligt då o hålla tummarna för att stiften klara ett större jobb på onsdag...
En dyr o nyttig läxa att inte låta 'obehöriga' hålla i kameran!

mvh, Stéfan

Du skulle kunna låta de obehörigas drulleförsäkring stå för kostnaden. Då hamnar kostnaden på ca 1500.

Ja, just det. Det tänkte jag inte på. Ska kolla med släktingen. Tack för tipset Magnus!
Under tiden får jag köra med SDkort. 2 x 2GB e beställda.

Mvh, S.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar