Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Böcker?

Produkter
(logga in för att koppla)

F_lken

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja ha tips om en bok eller böcker på svenska som behandlar ämnen som bländare och slutartider mm.
Jag har köpt en ny kamera och där kan jag ställa in dessa manuellt och då vill jag gärna lära mig det så jag får ut så mycket som möjligt av min kamera

Har ni några tips till mig? boken bör vara så enkel som möjligt att förstå och den får även behandla fler ämnen.

// Jonas Falk
 
Oj. Min lilla undertext var inte allvarligt menat.Ett dåligt skämt.Ursäkta. Klart du ska fortsätta ställa frågor här i forumet.
Kan för övrigt hålla med om att tidningen Fotos häften är jättebra.
Dessutom så finns det en hel del gott att läsa
under fliken Lära.

Lycka till med fotograferingen!!

MVH/Johan Ringblom
 
??

Dom här häftena som många nämner här, kan man köpa dom på nätet eller är det något som följer med tidningen FOTO?
 
Nä, du ska beställa dom hos tidningen FOTO.Det du behöver först är ett häfte som heter Systemkameraskolan.Kostar för pren ca 60 kr, för andra några kronor mer.
 
Har försökt??

Jag har letat efter denna tidnings telenummer allternativt hemsida men inte funnit något...

Jag kanske har sökt på fel saker eller bara varit otydlig men finns det någon som kan hjälpa mig att finnan det jag söker så skulle jag bli evigt tacksam.

// Jonas
 
Varför inte gå till biblioteket och låna en hög böcker som omhandlar ämnet, lämna t,baka och låna andra "färska" med mer fakta,,,GRATIS!!

Biblioteket ÄR fantastiskt, vart hittar vi SÅ mycket gratis som där???, dessutom så är det ngt så värdefullt som kunskap!!!

/Niclas.

Ps, Tidningen FOTO (Systemfotoskolan är ett undantag:) har ju bara en massa reklam och produkttester som skuggar för bilden, anser jag! Dessutom så finns ju också den gratis på Biblioteket att läsa för den som vill! personligen så har jag sedan länge köpt färdigt, så länge den fummlar så mycket.-)
 
Kan också rekomendera "National Geographics stora fotobok" (?)

Tar upp en väldig massa matnyttig information för den kunskapstörstande!
 
John Hedgecoes böcker är också bra, kolla bibblan
Pär Lundqvist: Foto min hobby, med mera

Håller med om biblioteket en gratis bokhylla där det mesta finns eller går att få via Fjärrlån från andra bibliotek och som gärna tar emot tips på vilka böcker dom skall köpa in.

Tidningen Foto tycker jag faktiskt är bra även om inte alla håller med, visst finns det reklam men vilken tidning kan överleva utan det och jag tycker den är befriande ren jämfört med 9,5 av 10 utländska (engelska Amerikanska) dito.

Hoppas du hittar massor av läsvärda böcker

Lycka till
Göran
 
eller... kanske

någon vet någon sida som har lite sådan här information (läs början av tråden) som man kanske rent av kan skriva ut etc.

Ja ja den som söker skall finna... eller hur va det.
 
Jag kan som någon tidigare sagt rekomendera "National Geographics stora fotobok".
Annars så är min "Bibel" John Hedgecoe´s "Fototeknisk Handbok", finns i ett antikvariat nära dig, eller om du vill slippa att logga ut från nätet kan jag rekomendera www.antikvariat.net eller www.bokborsen.se där du kan söka på olika titlar och författare på antikvariat i hela norden.

Tidningen Foto har inte så mycket till hemsida men det lilla patetiska dom har hittar du på www.allersforlag.se
E-mail till prenumationsavdelningen är; [email protected]

Lycka till
Greven
 
Canons "ABC för bättre bilder med Canon EOS kameror" (http://www.fotosidan.se/reviews/viewobj.htm?ID=2215) är enkel och lätt att ta till sig. Dessutom är den billig. Jag tror jag köpte min för 25:- i kamerabutiken. Tror att den fortfarande finns i vissa butiker.

När det gäller tidningen Fotos "Systemkameraskolan" finns det nog olika utgåvor eftersom jag har för mig att de körde den igen och uppdaterad efter några år. Antingen kan du köpa kompendiet med artiklarna samlade eller de gamla tidningarna. Man brukar kunna få hela årgångar ganska billigt begagnat, ofta utannonseras detta i säljsidorna i just tidningen Foto. Om du vill kan jag kolla upp när de gick, måste bara bläddra igenom min samling.

Hedgecoe som tidigare nämnts har gjort en massa böcker som delvis överlappar varandra. Det var hans böcker som jag började med men jag kände att jag personligen ganska snabbt "växte ifrån" dem. Ibland tycker jag att han är lite väl kortfattad och förenklar. Ofta är varje uppslag ett ämne så det blir inte så mycket om varje sak. En stor fördel är att han har många illustrativa fotografier och gör det på ett bra sätt.

National Geographics bok som även den rekommenderats tidigare har många fina illustrationer och artiklar av och med fotografer från NG om ämnen som ligger dem varmt om hjärtat.

Samtliga dessa fyra har jag listat i den ordning jag anser vara från "enkel" till "lite mer uttömmande". Ska jag bara rekommendera en så får det bli den sista "National Geographics stora fotobok". Vill du ha ännu mer uttömmande böcker så är det inte så många på svenska jag kan rekommendera, den enda jag känner till är Andreas Feiningers "Framgångsrik fotografering" (Bonnier 1958). Den är som du förstår ur tryck sedan länge och dessutom väldigt föråldrad på vissa punkter men just när det gäller de rent tekniska delarna kring kameran, funkar den fortfarande, speciellt som du säger att du vill lära dig mer om att gå ifrån automatiken i kameran. Hans bok har inget om automatik :)

Nu vet jag att du sade att du ville ha böcker på svenska och sådana som var enkla, men nedanstående böcker är för bra för att inte nämnas. De kanske inte nödvändigtvis bör vara de första man läser, men om man nu läst tex Hedgecoes böcker och känner att man vill få djupare förståelse så är de helt rätt att gå till. Den första är Ansel Adams "The Camera" och den andra är Michael Langfords "Basic Photography, 7th ed". Bägge dessa har en given plats i min bokhylla och framförallt den första gav mig väldigt många "aha"-upplevelser, trots att jag tyckte (felaktigt) att jag var påläst redan innan.

Tycker man att dessa var intressanta har Adams även skrivit "The Negative" och "The Print" samt Langford skrivit "Advanced Photography, 6th ed". Ytterligare djupdykningar men de är samtidigt lite mer långrandiga än de första två jag nämnde.
 
maxzomborszki skrev:
.

Hedgecoe som tidigare nämnts har gjort en massa böcker som delvis överlappar varandra. Det var hans böcker som jag började med men jag kände att jag personligen ganska snabbt "växte ifrån" dem. Ibland tycker jag att han är lite väl kortfattad och förenklar. Ofta är varje uppslag ett ämne så det blir inte så mycket om varje sak. En stor fördel är att han har många illustrativa fotografier och gör det på ett bra sätt.


"Fototeknisk handbok" bok är inte som de senare böckerna som är väldigt förenklade och kortfattade. Den är mer ingående och jag har den fortfarande som referens och uppslagsbok.

Greven
 
trulle79 skrev:
Var köptes den? Vet någon var den kan finnas?
Om jag inte kommer ihåg fel så köpte jag min på Expertbutiken vid Konserthuset i Stockholm. Jag tror även att den fanns på Canons hemsida en gång i tiden men nu hittar jag den inte längre. Det kan vara så att de inte längre säljer den, men ring Svenska Canon (08-744 85 00) och kolla. De kanske har några kvar.

Annars kolla med "vanliga" kamerabutiker som vänder sig till semester-/familjefotografen och säljer billigare SLR-kameror. Om jag får gissa så var det just dessa som var målgruppen för boken och det är inte helt omöjligt att en av dessa butiker kan ha något ex kvar i en låda. Tror till och med att man fick en sådan om man köpte en Canon på den tiden.

Hittar du den inte kanske det får bli ett sommarprojekt för mig att göra en liknande för nätet :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.