Canons "ABC för bättre bilder med Canon EOS kameror" (
http://www.fotosidan.se/reviews/viewobj.htm?ID=2215) är enkel och lätt att ta till sig. Dessutom är den billig. Jag tror jag köpte min för 25:- i kamerabutiken. Tror att den fortfarande finns i vissa butiker.
När det gäller tidningen Fotos "Systemkameraskolan" finns det nog olika utgåvor eftersom jag har för mig att de körde den igen och uppdaterad efter några år. Antingen kan du köpa kompendiet med artiklarna samlade eller de gamla tidningarna. Man brukar kunna få hela årgångar ganska billigt begagnat, ofta utannonseras detta i säljsidorna i just tidningen Foto. Om du vill kan jag kolla upp när de gick, måste bara bläddra igenom min samling.
Hedgecoe som tidigare nämnts har gjort en massa böcker som delvis överlappar varandra. Det var hans böcker som jag började med men jag kände att jag personligen ganska snabbt "växte ifrån" dem. Ibland tycker jag att han är lite väl kortfattad och förenklar. Ofta är varje uppslag ett ämne så det blir inte så mycket om varje sak. En stor fördel är att han har många illustrativa fotografier och gör det på ett bra sätt.
National Geographics bok som även den rekommenderats tidigare har många fina illustrationer och artiklar av och med fotografer från NG om ämnen som ligger dem varmt om hjärtat.
Samtliga dessa fyra har jag listat i den ordning jag anser vara från "enkel" till "lite mer uttömmande". Ska jag bara rekommendera en så får det bli den sista "National Geographics stora fotobok". Vill du ha ännu mer uttömmande böcker så är det inte så många på svenska jag kan rekommendera, den enda jag känner till är Andreas Feiningers "Framgångsrik fotografering" (Bonnier 1958). Den är som du förstår ur tryck sedan länge och dessutom väldigt föråldrad på vissa punkter men just när det gäller de rent tekniska delarna kring kameran, funkar den fortfarande, speciellt som du säger att du vill lära dig mer om att gå ifrån automatiken i kameran. Hans bok har inget om automatik
Nu vet jag att du sade att du ville ha böcker på svenska och sådana som var enkla, men nedanstående böcker är för bra för att inte nämnas. De kanske inte nödvändigtvis bör vara de första man läser, men om man nu läst tex Hedgecoes böcker och känner att man vill få djupare förståelse så är de helt rätt att gå till. Den första är Ansel Adams "The Camera" och den andra är Michael Langfords "Basic Photography, 7th ed". Bägge dessa har en given plats i min bokhylla och framförallt den första gav mig väldigt många "aha"-upplevelser, trots att jag tyckte (felaktigt) att jag var påläst redan innan.
Tycker man att dessa var intressanta har Adams även skrivit "The Negative" och "The Print" samt Langford skrivit "Advanced Photography, 6th ed". Ytterligare djupdykningar men de är samtidigt lite mer långrandiga än de första två jag nämnde.