Annons

Bävrar

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Hej Hopp!!!

Har aldrig sett en vild bäver, så jag tänkte: Varför inte ut o leta ?

Var finner jag bäver och är det i skymningen de rör sig? Är de lätta att smyga sig på? Någon som vet om Bävrar finnes i Skåne typ?

Ja det var det.

Jo förresten:

1921 så fanns det inga bävrar i Sverige, de var utrotade.

1922 Så planterade man in 2 st från Norge.

1923-1939 så planterade man 78 till.

2004 Finns det 100 000 Bävrar i Sverige.

En annan sak jag alltid funderat på:

Hur "planterar " man en bäver ?
Skall det vara okalkad jod och Blåkorn eller? *skämt*

Niklas, mindre tänder än en bäver

Hej!
Vet inte var det finns bäver i Skåne, det borde finnas där då det finns bäver i Stockholm (Nacka).
Just de bävrarna i Stockholm är inte så skygga. De blir inte alls så rädda för en. Har väl vant sig med människorna.
Har spanat efter bäver i Grövelsjön, Härjedalen. De bävrarna var oerhört skygga och svåra att få syn på.
Men att sitta gömd och spana innan solnedgången så har du nog större chans att få syn på dem.

Lycka till!
Jonas

Här i västergötland har jag sett bäver ett par gånger men då faktiskt ett par timmar efter gryningen. Men det kan ju ha vart undantag. Antar att det är antingen i gryningen eller skymningen som dom är ute. Har för mig att det va uppe massa om bävrar för någon månad sen. Jag ska söka och se om jag hittar nåt.

ps Jag lyssnade på radio nån gång. På p3 tror jag det va. Två helknäppa killar som hade räknat ut att om man inte hade dödat av bävrarna så hade hela sverige vart täckt av ett 1 m tjockt lager med bävrar :)

Ska dessa skadedjur vekligen vara något att se ?
Dämmer & förstör !
Nåja det är min åsikt .
Jag har sett åtskilliga under mina fisketurer , när man på kvällskvisten sitter & halvsover .
Om du vet att det finns bäver i området är det bara att sätta sig & vänta på ett lämpligt ställe . Gärna ett par hundra meter ifrån hyddan .
Vattendrag är bäst .
Smyga sig på är nog svårt , dom är skygga .

Bävrarna fins vod vatten, de gör väldigt tydliga spår i naturen, i form av fallna träd, av barkade grenar, dammar, och hyddor. Reka först och leta efter färska sådana spår, gå sen dit i skymningen eller gryningen. Bävrarna är inte så känsliga för ljud men lukt regerar de oftast på, så ha vinden mot dig, Blir någon bäver skrämd ändå, så är chansen stor att den kommer fram snart igen

Testa Naturhistoriska riksmuseet... där har dom säkert Bävrar och annat. Ett plus är ju att dom är väldigt bra modeller. =)

MVH Jonas

skägga skrev:
Ska dessa skadedjur vekligen vara något att se ?
Dämmer & förstör !
Nåja det är min åsikt .
Jag har sett åtskilliga under mina fisketurer , när man på kvällskvisten sitter & halvsover .
Om du vet att det finns bäver i området är det bara att sätta sig & vänta på ett lämpligt ställe . Gärna ett par hundra meter ifrån hyddan .
Vattendrag är bäst .
Smyga sig på är nog svårt , dom är skygga .

---Först måste jag säga att er inställning verkar mkt ledsam,, ni som är ute och sportfiskar borde absolut vara glad för den naturliga helhet som finns kvar där ute. Att klassa bävern som skadedjur (samma bås som soptippsmås, soptippskråkor, minkar mfl) är helt fel och även om det är er åsikt så kunde jag inte hålla mig! Finns ingen "betydelsefull" skogsbrukare tex som har väldigt stora problem med bävern och att tex dammbyggen skulle vara ngt som gör bävern till skadedjur tillhör dåtiden + att det är en fint utbredd och kontrollerad jakt på dessa djur....
Vad har ni för argument för er hårda klassning och privata åsikt??
---------------------------------------------

Jag har fotat en del bäver :) och måste säga att det är det kanske svåraste jag har prövat,,, havsörn, havsutter mm blir småsaker...
Då hör det också till saken att jag också vet om et område med flera bävrar som till stor grad accepterar min närvaro..

Problemen med denna fotogrfering är mååånga.
-Ofta är det kväll, natt eller gryning...=Inte mkt ljus...
-Terrängen som är bävertypisk är oftast snårig och tät vilket gör det MYCKET svårt att utnyttja morgon/kvälls-ljuset---
-Terrängen som är bävertypisk är oftast snårig och tät vilket gör att bävern som alltid håller en låg profil blir mkt svår att komma i nyttigt perspektiv till...
-Även om inte bävrarna "är rädda" för dig så är dem så att säga "rädda av sig", vilket gör att dem hela tiden håller en mkt låg profil i allt som rör deras liv...
-Om man har tur att få en date med en bäver i dagsljus så är problemet (som mink,utter mfl) att hela djuret är mörkt och situationen blir således svårexponerad....

Detta är några av svårigheterna som jag ofta stött på, där ute...
Men visst kan man ha tur också, jag har tex stått utvadad med telet på stativ mitt i en strid älv och 4,a bävrar lekte,rullade, "jamande" i vattenytan utanför, mitt i och innanför närgränsen!!! Inga bra bilder men en hääärlig och oförglömlig upplevelse av bävern som betydelse fullt existerande varelse, (inte av skadedjuret bävern!!!!!)

Lycka till!
Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Inga skånska bävrar!

Du får upp en bit i Småland för att hitta dom.
Men du får nog räkna med många timmar i ett gömsle för att få bra bilder!
Dom är skygga som attan!

sjohan skrev:

ps Jag lyssnade på radio nån gång. På p3 tror jag det va. Två helknäppa killar som hade räknat ut att om man inte hade dödat av bävrarna så hade hela sverige vart täckt av ett 1 m tjockt lager med bävrar :)

Det var i och för sig uttrar det handlade om, men kul... :)

Har försökt fota bäver i Tiveden, Västergöland och kan rekommendera att placera sig vid en bäverhydda fram på kvällskvisten.

Niclasfoto skrev:
---Först måste jag säga att er inställning verkar mkt ledsam,, ni som är ute och sportfiskar borde absolut vara glad för den naturliga helhet som finns kvar där ute. Att klassa bävern som skadedjur (samma bås som soptippsmås, soptippskråkor, minkar mfl) är helt fel och även om det är er åsikt så kunde jag inte hålla mig! Finns ingen "betydelsefull" skogsbrukare tex som har väldigt stora problem med bävern och att tex dammbyggen skulle vara ngt som gör bävern till skadedjur tillhör dåtiden + att det är en fint utbredd och kontrollerad jakt på dessa djur....
Vad har ni för argument för er hårda klassning och privata åsikt??

Har du någongång sett verkningarna av bäverns framfart när det är som värst ?
Jag tror knappast det .
Att jakten är utbredd & väl fungerande stämmer kanske hos dig i jämtland , här i västernorrland har den en blygsam utbredning .
Jag vet ett ställe ca tio mil in i landet där det finns ett skogsområde vars yta jag inte kan pecisera , rätt stort i alla fall .
Hursomhelst är det dött, stendött.
Bäcken rinner genom ett flackt område & när bävern dämde så bredde vattnet ut sig över sora ytor .
Den ställer till med stora besvär för fiskeföreningar när den dämmer .
Att se bryggor , röjda stigar , spångar mm
som det lagts ner mycket jobb bli dränkta i vatten är inte alls så kul !
Det finns teorier om att fiskyngel / ägg fastnar i pälsen & därmed sprids till olika vatten där arten inte hör hemma , det är dock ingenting jag vill skriva under på .
Kräftpesten är ett annat ämne som varit upp till diskution .

När bävern håller till i vattendrag som har lite storlek & bra flöde är det inga stora problem .

Jag säger inte att bävern skulle utrotas , men en bättre kontroll på beståndet vore att föredra .
Nu är det naturligtvis så att alla har sina åsikter om alla djurarter .
Yrkesfiskarna om sina sälar .
Renägare om björn/varg .
Skogsbolagen om älg .
Jag om kanadagäss .
Det beror naturligtvis hur man blir drabbad .

Vad gäller mink så har jag för mig att regeingen har klassat den som ett skadedjur .

Naturligtvis så ska vi försöka leva i samförstånd med djuren , men det är inte alltid så lätt .
Vi förstör den bara .

Patrik Häggström skrev:

Jag tror knappast det .
Att jakten är utbredd & väl fungerande stämmer kanske hos dig i jämtland , här i västernorrland har den en blygsam utbredning .

-------------------------------------------
---Okey, men nu är det så att jag har hållit på med ganska omfattande röjningar efter stor bäveraktivitet där jag är född och uppvuxen i just precis Västernorrland! JAG VET vad jag talar om:)!!! Att den har en blygsam utbredning i västernorrland håller jag aaabsolut inte med om!

Visst kan vi ha delade meningar om detta ämne MEN att bäverns existens påverkar dig och mig negativt i ngn större omfattning tvivlar jag på! Ta vara på dess närhet och försök att se den i sin funktion där ute, fööör naturen och inte bara dess negativa effekt som är vårt tråkiga och tyvrr typiska männskliga sätt att se på det!
Ta en promenad till en näraliggande bäverhydda och sätt er in det som också faktiskt kan vara i ekologisk synvinkel positivt med en hydda och ev,, damm,, tex dem nya växter som frodas, det rika viltvattnet som kan uppstå etc,, !

Att regeringen har klassat minken som skadedjur har jag väl aldrg sagt ngt annat om, eller??
Om vi hade pratat om Minken så hade jag haft en helt annan ton i debatten!
Nog om detta för min del...........
--------------------------
När det gäller bäverfotograferingen så kan jag tippsa om att försöka lära känna en bäverfamilj även om det låter omöligt och patetiskt.
Det kan göras med att sitta på samma plats om och om igen, gärna samma kläder (inte så viktigt eftersom dem ser dårligt), ingen kraftig parfymvariation, etc,
Tänk bara på att välja denna plats med tanke på fotograferingens krav på ljus, miljö och perspektiv, eftersom djuren har svårt att fatta att det är "DU" som står sitter på en anna plats plötsligt (dem är typiska vanedjur).......
Det är mkt sociala "vane"-djur som känner igen "vane"-individer som uppträder likt på samma plats varje gång, det har jag personlig erfarnehet av!

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Patrik Häggström skrev:

Jag tror knappast det .

---Okey, men nu är det så att jag har hållit på med ganska omfattande röjningar efter stor bäveraktivitet där jag är född och uppvuxen i just precis Västernorrland! JAG VET vad jag talar om:)!!! Att den har en blygsam utbredning i västernorrland håller jag aaabsolut inte med om!

Nu talade jag om jakten när jag skrev blygsam utbredning , något jag står för .
Vad gäller minken så var det menat som en upplysning .
Om du har varit med om omfattande röjning efter bäver så borde du förstå min synpunkt .
Men som sagt alla har vi olika åsikter , vi bor i fritt land & det är väll skönt ?
Hursomhelst har jag ingen större lust att debatera det här , i det här forumet .

---Saken är ju den att vi nog inte är helt oeniga, Min önskan var att helt enkelt påpeka att även om Bävern har kapasitet och en egenskap att göra/ge oss "problem" så är det liksom inget man skall/bör/borde klassa djuret till skadedjur för!!-(detta var min upplysande tanke..)
Att Bävern har sin glasklara plats "där ute" är helt uppenbar och jag menar bestämt att ingen har stora skäl att beklaga sig över dess existens i stor utsträckning och jag menar att även att detta är en objektiv och generell sanning!
Ja ja, nej du har rätt när du påpekar att detta inte hör till forumet så låt oss snacka foto istället:)! Men gällande det så har jag ju också i denna tård "tömt mig för min säd så att säga:)!"
Mvh Niclas.

Ps, D e ju fint att vi båda har en engagerande engeskap, d e tecken på liv kulturell utveckling d!!

Senast ändrad:
Det var ju sjuttsingen...

...vilken jaktdebatt som uppkom här?!*s*
Nä, bävern är inget skadedjur!
Möjligen kan man beskylla den för att komma i konflikt med människors intresse ibland!
Annars är den en viktig ingrediens i skapandet av våtmarker och i radikala omändringar av vattenflöden!
Oftast i positiv bemärkelse sett på lång sikt!
Inte minst för människan!

Mitt tips är att du tar kontakt med din lokala jaktklubb.
De kommer gladeligen berätta var det finns bäver och även andra djur som du är intressserad av att plåta. En jägare som inte vet var det finns djur känns tveksam.

Jag gjorde det och vet nu var jag ska gå framåt vårkanten...

Annars så är det ju HÄRJEDALEN som är det enda stället att befinna sig på i Norra europa om du ska hitta ngt av värde!! ;-)

HÄRJEDALEN skrev:
Annars så är det ju HÄRJEDALEN som är det enda stället att befinna sig på i Norra europa om du ska hitta ngt av värde!! ;-) [/B]

---Hej hoppsan!
Jag bara undrar vad ni menar med det ovanstående skrivna?? Nyfiken! Planerar faktiskt en tur ner mot dalarna värmland till sommaren och kanske förbi härjedalens "skogsmassiv",,,, Tipsa gärna!
Mvh Niclas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar