Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäverfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Hravnkel

Medlem
Jag har planer på att ge mig på att fotografera bäver mot slutet av september. Jag har hittat ett ytterst bebott bäverbo vid en gammal kvarn ute i skogen, som är omgivet av skog på ena sidan, och vatten / sumpmark på den andra. Men, har någon erfarenhet av hur djuret brukar uppträda, och vilken metod jag bör ge mig på för att komma tillräckligt nära?

Jag gissar på att gömselfotografering är att föredra, men vilka tider är djuret som mest aktivt, och hur nära vågar man lägga gömslet? Hör den bra, och är det alltså ett foto och sedan inte mera?

Tacksam för svar!

Vet inte exakt vilket typ av bäverfotografering du menar men jag tror mig veta att en hel del bäverfotografering sker i studio.

Honkamaa skrev:
Vet inte exakt vilket typ av bäverfotografering du menar men jag tror mig veta att en hel del bäverfotografering sker i studio.

Åhfan, men jag har hört att just den arten bäver har en vana att vara djävligt skygg för kameror, och rentav aggresiva när man kommer för nära med objektiven. Har också hört att det kan vara klurigt att få till bra ljusförhållanden.

Gamla skämt rostar aldrig. :)

/Björn

Hej. Bävern är som mest aktiv på morgonen och på kvällen.De är skygga, mycket skygga, men det är ändå inte något större problem att få några riktigt bra bilder. Tips nr ett: Var ute i god tid, helst innan solen gått upp.När du väl är på plats så sitt där så stilla du kan.Bävern blir väldigt störd av att man går omkring på backen, han känner vibrationerna och vågar sig inte fram.
Tips nr två: Om du skulle se var bävern håller på med sitt gnagande på förmiddagen innan han drar sig tillbaka, så kan du utgå ifrån att han besöker samma plats på kvällen för att fortsätta där han slutade. Han brukar dock ta sig en simtur först innan kvällens arbete.
Jag är ingen bäver-expert, men dessa erfarenheter har jag skaffat mig, och de verkar alltid stämma.

Tommy Åström.

bävermöte

när jag har varit och fiska i en liten älv har bävrarna dykt upp och simmat förbi på bara någon meters avstånd. när jag ser bävern slutar jag naturligtvis att fiska. ibland ser dom nästan nyfikna ut, men jag tror att dom ser illa. när man rör sig förmycket dyker dom gärna och försvinner. står man lite högre kan man se dom simma under vattnet. oftas bättre med polariserade solglasögon. kamera då? nä jag är nybörjare men kommer naturligtvis försöka ta någon bild nästa år. kanske polfilter kan vara bra.
mina möten med bäver har varit mellan kl18-20:00 i juli augusti. dessa möten är mellan 1 minut till 30 minuter. dom här möterna kanske inte är riktigt det du söker? du vill ha dom i arbete mer antar jag men det har jag inte lycka se ännu....

hur gick det??

hur gick det med bäverbilderna??
vore kul att se resultatet. skall prova på det till nästa sommar!!

Tack för tipsen Tommy och Thomas!

Tyvärr har jag ännu inte kommit mig ut för att försöka, det har varit minst sagt en hel del annat som har kommit emellan och jag har helt enkelt inte haft en enda ledig stund där det skulle ha passat. Jag vet inte om årstiden börjar vara lite väl sen, men jag skall hursomhelst ut dit och fota lite gryning, förmodligen i början av november, så råkar det komma förbi en bäver så är det ju solklart en bonus! :)

Om inte annat så får det bli nya tag till våren. För ge upp skall jag inte, även om livet rullar lite för fort just nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar