Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre prestanda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

Min dator får det jobbigt vid bildbehandling i LR/ACR/PS. Det tar lång tid att ladda in bilder, det laggar när man drar i reglage, känns som en evighet när bilderna ska granskas i 100%. Det är inga jätte filer jag behandlar, utan RAW-filer från en Nikon D7000 (16.2 megapixel)

Antar att jag behöver bättre prestanda på min dator. Sitter idag på Pentium Dual-Core 2.80 Ghz 2.80 GHz och 4GB RAM, alla program/bilder ligger på en gammal vanlig mekanisk hårddisk.

Har fått hjälp av en vän som kan datorer (men ej är intresserad av bildbehandling) att plocka ihop följande: Processor Intel Core i5+4670K, 16GB RAM och en 120GB SSD disk.

- Kommer detta att få mitt arbetsflöde att flyta på?
- Kommer den kunna klara större filer från en framtida mer högupplöst kamera (typ filer från 24/36 megapixlar sensorer)

MVH John

Ja
Men välj hellre en i7 proceSsor.
O jag hade valt minst 240 ssd

Hej !

Givetvis.

----------------------

Se till att din HD inte är för full, obs viktigt.

Skapa en partition som är ca 2-3 ggr större än ditt ram, dvs kanske 12G och
låt det virituella minnet få vara där helt ensamt.
( den här datorn, systeminställningar, virituellt minne)

Se till att plocka bort allt annat skräp som gärna startar samtidigt med datorn,
kör msconfig, avmarkera i autostart, tar du bort för mycket så är det bara att kryssa i
igen.

Tänk på att alla ikoner som brukar dyka upp vid klockan är i regel program på
"tomgång".

---------------------------

Tro nu inte att lite ändringar som dessa gör att en i7 blir helt frånåkt, men med lite tur
blir det bättre.

Prova lite med olika storlekar på det virituella minnet, det finns många motsatta
åsikter om hur det ska vara.

//MW

Nu var väl den nya (tänkta) maskinen utrustad med 16G RAM, hur mkt swap då? 48G?

Nja, detta var väl mest att snabba upp den äldre.

Vet inte hur mycket bilred som behövs då för att fylla upp 64g, troligtvis ganska mycket,
förmodligen räcker 16g ram rätt länge .

Jag hade nog satt den partitionen till 32-48g.

Beror ju lite på hur mycket disk man har.

Behovet av en egen partition gäller mekaniska diskar, där vill man inte ha
swapfilen uppdelad i en massa mindre delar på olika ställen.

Man ska ju helst inte ha sitt bildförråd på systemdisken utan gärna på nån
annan plats, men visst , även om man inte har bilder där så fylls den på
fascinerande fort.

//MW

Hur stor skillnad blir det med LR om man har 16GB internt istället för 8GB?

Jag har en I7 senaste generationen. Är det värt att slänga i 8GB extra för att få 16?

Jag har en SSD hybrid på 1 TB varav 16 GB SSD om det spelar någon roll i resonemanget.

Om du går från din nuvarande dator dvs 4 -> 8 GB RAM och HDD -> SSD så kommer du märka av en ordentlig förbättring. Mer minne (>8 GB), snabbare processor, grafikkort,... är nog mest motiverat om du kör video, redigerar tunga bilder med många lager osv.

Köp minnen från någon etablerad tillverkare så är du mer eller mindre säker på att du kan få tag i likadana om/när du märker att behovet finns att uppgradera.

Som tidigare nämnt; 120 GB SSD är redan nu i minsta laget. OS (med lite framtida uppgraderingar), Photoshop, Lightroom,... så har du fyllt den rätt snabbt. En SSD funkar bättre om den inte är knökfull. Själv har jag två Samsung 840 EVO som jag är nöjd med, svårslagen pris/prestanda. För all lagring m m så funkar en traditionell hårddisk bra.

Köp minnen från någon etablerad tillverkare så är du mer eller mindre säker på att du kan få tag i likadana om/när du märker att behovet finns att uppgradera.
Spelar det ngn roll.
OM jag har förstått rätt så skall man att fylla ALLA minnesplatserna för att få så snabbt minne som möjligt.
Har man då 4 platser så köper man inte 2st 8GB utan 4st 4GB för att få 16GB.
O vid en uppgradering till 32 får du då kasta/sälja allihop o börja om med 4st 8GB.
Dessutom kan man inte på moderkortet ha minnen av olika storlekar. Står så i manualen till mitt moderkort i alla fall.
Har jag förstått fel?

Spelar det ngn roll.
OM jag har förstått rätt så skall man att fylla ALLA minnesplatserna för att få så snabbt minne som möjligt.
O vid en uppgradering till 32 får du då kasta/sälja allihop o börja om med 4st 8GB.
Dessutom kan man inte på moderkortet ha minnen av olika storlekar. Står så i manualen till mitt moderkort i alla fall.
Har jag förstått fel?

Nja, traditionellt sett så har man nog förespråkat att fylla 2 platser då det ger mindre belastning på processor och moderkort, är svalare och går enklare att överklocka... Inte 100 på att det är gäller idag och är rätt övertygad att det inte är relevant för TS :)

Fördelen med 2*4(el 8)GB är att det går att uppgradera med 2*4(el 8)GB om man får för sig att multitaska skiten ur datorn. Att det blir lite svalare och att man kan välja fritt på processorkylare (då större sådana ibland kan krocka med (högre) minnen som sitter i DIMM #1) är ju en bonus.

Och visst, man skall inte blanda olika minnesstorlekar och/eller minnesfrekvenser.

Placering

Spelar det ngn roll.
Har jag förstått fel?

Hej

Om jag inte är helt felunderrättad så sätter man minnena på plats 1 å 3 resp 2 å 4 pga av att plats 1 å 2 kör på en minneskanal och 3 å 4 på en annan. Dvs, minnen på plats 1 å 3 utnyttjar var sin kanal.
Man kan ha olika storlek men bara parvis. Ex, plats 1 å 3 - 4 Gb moduler, plats 2 å 4 - 2 Gb moduler.
De finns säkert undantag också men då står de i manualen.

ThomasR

Edit: Däremot är de viktigt med samma hastighet och CL tal.

Tack för alla svar! Alla verkar vara överens om att prestandan kommer öka ordentligt. Datorn sätts ihop och installeras i helgen. Tar med denna tråd till den som ska hjälps mig.

Återkommer med en utvärdering.

Mvh

SKRIV NER allt ni gör under installationen.
Så noggrannt att du kan göra om det efter instruktionen.
Det kommer du tjäna på vid en ominstallation o för att kunna svara på frågor du kommer att ha i framtiden.
Lycka till

Tack för alla svar! Alla verkar vara överens om att prestandan kommer öka ordentligt. Datorn sätts ihop och installeras i helgen. Tar med denna tråd till den som ska hjälps mig.

Återkommer med en utvärdering.

Mvh

Skriv gärna exakt vilka komponenter du ska bygga med, har sett flera s.k. "kunniga" sätta ihop helt omöjliga paket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar