ANNONS
Annons

Bättre ljus till egen studio

Produkter
(logga in för att koppla)

gard

Medlem
Hej!

Jag fick ett mindre studiopaket av mina föräldrar när jag fyllde år, dessvärre blir inte ljuset så bra. Personen som blir fotograferad blir för mörkt trotts vit bakgrund.

http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/info.pl?artist=Studioset&titel=220W&media=Studio
Ovanstående länk är paketet jag fick.

Jag har cirka 6000 kronor att göra något åt detta, kan någon tipsa om hur och kanske rent av med vad? (länkar till ställen där ev. ny produkt säljes.)

Tack på förhand!

/Victor

Jag har ett liknande studiopaket.
Har inte använt de speciellt mkt iofs, men jag undrar vad du kör på för bländare/iso och vilken blixtstyrka...

Om personen på bilden blir för mörk får du väll helt enkelt välja bländare 6.3 el 7.1 eller nåt (istället för runt 8-11 om de nu e de du använt) eller gå upp i iso.

Bildexempel kanske?

gard skrev:
Hej!

Personen som blir fotograferad blir för mörkt trotts vit bakgrund.

Jag undrar lite hur du tänker: "trots vit bakgrund"? På vilket sätt påverkar bakgrunden exponeringen av ansiktet?

Är det så att du har någon form av automatik insälld i kameran som exponerar på bakgrunden? Du har väl helt manuell inställning på kameran?! Typvärden 1/200 sek och bl ~ 8 - 11 brukar vara normalvärden.

Och slutartiden har mycket lite (ingen) inverkan på exponeringen. bara den inte är kortare än kortaste synctid som ofta är ca 1/200 del. Ljuset från blixten är magnituder starkare än allmänljuset i studion varför exp tiden utanför den mycket korta tid som blixten avfyras på är helt försumbar.

Senast ändrad:
gard skrev:
Använder en extern blixt (Metz) som slår upp i taket och den synkar båda blixtarna. :)

Är det så att din kamera tror att det är Metz blixten som är enda blixt och försöker exponera med den? Har du provat med synksladden i stället?

Jag ställde in manuellt. Även testat på upp till 1/100 och kände ingen större skillnad.

Jag skulle klargjort det, bakgrunden blir gråaktig pga bristande ljus, och vitt brukar ju suga åt sig ljus. :p

Dessvärre hittar jag inget uttag för syncsladden i varken kamera eller blixten. Jag har en Canon EOS 350d.

gard skrev:
Dessvärre hittar jag inget uttag för syncsladden i varken kamera eller blixten. Jag har en Canon EOS 350d.

finns små adaptrar som man sätter fast på blixtskon på kameran där du kan få fast synkkabeln,

eller så finns det sladdlös IR-synk-pryl,
iofs inte säkert att blixtarna du har klarar det?

står ju nåt om radiosynk i kaffebrus länken, men det kanske du inte har?

blixteffekten borde väl räcka till, verkar ju som nåt synkfel..

Det låter som att det finns en mycket enkel lösning.

Antar att du har din Metz blixt inställd på ttl eller liknande.(vet inte vad det heter på canon) Den skickar då ut en förblixt strax före vanliga blixten detta gör att förblixten tänder dina studioblixtar för tidigt.

Ställ om metzblixten på manuellt läge på 1/4 eller nått och testa om inte det blir som det skall. Annars kör med din inbyggda blixt på manuellt läge.
/Jonas

Senast ändrad:
Såg att du skrivit att det var en canon....ändrade just mitt inlägg. :)))

Vad går inte ställa manuellt?? Metz blixten?
Det måste ju finnas så man kan välja vad jag förstår..

Annars måste det med största sannolikhet gå att ställa den interna blixten manuellt.
/Jonas

Metz Blixt 36 AF-4 C heter blixten jag använder.

Och vart skulle jag ställa in blixten? Är det i kameran?

- kikade i kameran nyss, hittade det, gick ner på -2 och de blev lite bättre. Men ändå rätt mörkt fortfarande :/

Senast ändrad:
Jag vet inte hur din Metz blixt ser ut, har den display och knappar så du kan göra inställningar på den???
-------------------------
Om jag förklarar hur man gör på min D70 med Sb-600 så får du översätta det till canon språk :)))

På min blixt kan jag välja mellan manuellt, ttl, samt i-ttl. Detta gör jag på blixten med knappar. Antingen helt manuell blixtstyrka eller att kameran och blixten tillsamans automatiskt ställer styrkan.
--------------------------
På kameran, om jag använder den inbyggda blixten så går man in i menyn på kameran och väljer blixt läge. Där kan jag välja i-ttl, comander(fjärrstyra) samt manuellt. På manuellt läge kan jag sedan välja från 1/1 (full styrka) till 1/16 (väldigt lite) du måste således välja att blixten utlöser manuellt.
---------------------------
Vill man inte hålla på med detta så köp en blixtsko från www.kaffebrus.com tror den kostar 89 kronor inkl. frakt.

Det som du har hittat och justerat är bara kompensering på blixtstyrkan, mer eller mindre än vad automatiken föreslagit.
/Jonas, JOP

På 300d kan man använda syncsko och köra kameran helt manuellt. 350 vet jag inte men det borde vara samma... 2 x 200w som jag gissar att det är borde räcka med råge för porträttbilder. Jag kör 2 x 250w och kör sällan över hälften av krämen. 1/200 bländare 7-11. Använder du paraplyer eller softbox? Vad har du för optik när du plåtar?

E-ttl

Jag vet inte om du fått vid skrivande stund bukt med problemet, men det är som Jonas säger. 350d skickar ut en liten förblixt innan för att kameran ska exponera rätt, då bränner studioblixtrarna av innan kameran exponerar. Du kan inte göra något åt det och kameran kan tyvärr inte stänga av E-ttl:n. Men det finns blixt sko att köpa som du kan sätta synk kabeln i, då funkar det utmärkt eller så kan du ju som sagt köpa en ir utlösare, nackdelen med den är att den måste ladda om ca 5 sekunder innan nästa tagning (kankse lite beroende på IR produkt). Prova med att ställa in kameran på 1 sek i slutartid utan blixt, tänd sedan studioblixtrarna med din Metz på sidan om medans kameran är under exponering så får du se.

MVH Ralf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar