Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre kvalitet på foton? hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Phrizzawh

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Jag är lite osäker på under vilken del av forumet detta skall men jag provar här.

Jag har ett litet problem.

Jag tycker att mina bilder alltid blir gryniga. Jag har provat allt, som jag kan komma på.

Jag har en Minolta Dynax 5 med 28-80 objektiv.

Jag har provat KODAK GOLD 400 film, AGFA Vista Vision 100, 200 och 400 film.
Längre slutartider, stativ bättre ljus osv. Tycker alltid att bilderna blir gryniga när jag scannar in dem, och i vissa fall även standard 10x15 pappers-bilderna.

Jag har en Epson Perfection 1260 Photo, jag tycker att 35mm scannern ger sämre kvalitet än 800DPI flatbäds scanning...

Är det fel på filmen jag använder, har jag får dåligt ljus när jag fotar eller är min scanner dålig ?

Jag blir inte klok på vad det är, eller så är det helt enkelt så att 35mm formatet inte är tillräckligt för att tillfredställa mig ?

Jag gillar att kunna titta närmare på mina foton och scannar ofta in i 600+ DPI... är det mer än vad själva bilden har. om ni förstår vad jag menar.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara vidare, hoppas ni förstår.

Desperat efter tips!

Tack på förhand.

/ Chris

PS. Jag har även lämnat rullarna på framkallning på flera olika ställen och tycker dem är ungefär likadana... :-/
 
Är dina uppladdade bilder representativa för det du är missnöjd med eller behöver man se dem större för att se vad du menar?
 
Bilden på molnen är ett exempel men där har jag förklarliga skäl till att kvaliteten är som den är.

Så svaret är nej, dem bilderna är inte representativa.

Man får ju inte ladda upp större än 1024x1024 bilder här.

Bilderna jag inte gillar ligger på 2000+ upplösning.

Mina bilder kanske inte är så gryniga... bara jag som är väldigt pedantisk... ska se om jag kan hitta ett ställa att ladda upp en stor bild som jag kan använda som exempel.
Återkommer med detta isåfall.
 
Att scanna småbilds-foton till mycket större än ca 3000x2000 pixel är ingen idé. Det finns ingen mer information i bilden.

Jag har själv testat att scanna en del av en 10x15-bild i 600 dpi och 2400 dpi. Ifall jag sedan interpolerar den mindre till 400%, så ser den precis likadan ut som den som scannades i högre upplösning.

Den högsta upplösningen på Kodak PhotoCD är just 3072x2048 pixel.
 
Hej, tack för svaret. Jag anade att det var något sånt.

Men även när man scannar bilden i max upplösning(i förhållande till hur mycket infor. det finns i bilden), så är den ju inte skarp...

Vad beror det på ?

Sen hade jag ju en ide att om man scannar in en bild i säg 8000x5333 pixel och sen ner-samplar den till 4000x2666 blir bilden skarpare då eller spelar det ingen roll ?

jag gjorde lite tester nu precis, ni kan kika här.

Det är 2 olika bilder i 4 olika format, finns text nere i hörnen på varje bild med basic info.

ftp://photo:[email protected]/

Jag vill gärna ha bilder i 2000 -> 2500 pixel MINST som ger en SKARP bild, såsom den ser ut i tex 1024 format... För det finns väl tillräckligt med information i original bilden till det, om man har kvalitets-foton.

Tacksam för lite konkreta förslag till hur jag ska förbättra kvaliten på bilderna.
 
Det går saggigt att ladda ner, det kanske är många som försöker samtidigt.

Men jag misstänker att det är en kombination av två saker:

1. Skannerns kvalitet räcker inte till att suga ur informationen ur negativen. Din 1260 är snäppet under en 1640su förmodar jag, och den klarar definitivt inte av att göra småbild rättvisa

2. 10x15-kopiorna är andra generationen och dessutom väldigt små och innehåller inte all den information som finns i negativet

Med den skanner du har är förmodligen större påsiktskopior att skanna från bästa lösningen. Men du får ut mer av filmens dymamiska omfång om du skannar filmen med en riktig filmskanner istället, för den informationen går för evigt förlorad vid kopieringen.

Men som sagt, jag har inte tittat på filerna eller provat din skanner så det här är ett generellt resonemang. Och framförallt har jag inte sett hur din film ser ut i original, det är det allra viktigaste.
 
Huhm... OK. 1260 Photo har ju en 35mm film scanner också men jag tycer den ger ännu sämmre resultat än flatbäds scanning..

Antar att det inte finns så mycket för mig att göra åt saken dårrå..

Ber om ursäkt att det går slött men jag har bilderna på min egen FTP och min uppkoppling är inte så pigg så har dags på dagen... segt

tack för svaret i alla fall
 
Att bilden inte ser skarp ut när du scannar i 600 dpi beror på att bilden inte är skarpare än så. Att papperskopian ser skarpare ut, beror på att du ser kornen i filmen.

För att scanna im bilden så att du skulle se kornen, skulle du behöva en upplösning på sidådär 10000 dpi...

Jag tycker att bilden du scannat i 600 dpi ser bra ut. Du kan ju titta på dammkornen och hårstråna du får med när du scannar, så ser du att de är skarpa.
 
O tusan... Men frågan kvarstår, hur får jag bättre kvalitet på mina bilder om det nu inte är scannern som gör det ? :D

tack för all hjälp så långt.

edit;

Jag skulle ju vilja ha samma kvalitet på 600 dpi bilden som det är i 150dpi bilden. Bilderna som är skannade i 150dpi ser ut precis så som jag vill ha dem, men dem e ju för små ;/
 
Senast ändrad:
Phrizzawh skrev:
Jag skulle ju vilja ha samma kvalitet på 600 dpi bilden som det är i 150dpi bilden.
Det är nog dessvärre orealistiska förväntningar.

Vill du optimera kvaliteten med den utrustning du har så får du använda bättre film (t ex Fuji Reala), bättre objektiv (vad har du nu), riktigt noggrann stativteknik med ett stabilt stativ och en klockren exponering. Sen får du gå till ett proffslabb och be dem ta fram en så stor kopia som din skanner kan skanna. Men undvik då digitala labb, de ger mindre information i kopian.

Men jag misstänker att du inte blir nöjd ändå. Förmodligen behöver du ha en storformatskamera för att bli det. Eller mosaikbilder ihopsatta av många småbildsnegativ.

Frågan är varför, vad skall du använda dina bilder till?
 
Ja du, bra fråga.. Varför :D
Det är ju kanske lite dumt att ha en bild som är 5X större än vad som kan visas på skärmen :-|
Jag antar att jag vill kunna förstora mina bilder eftersom jag inte har något zoom-objektiv till min kamera. Kanske bättre att köpa ett sånt om man vill ha närbilder på grejer :D.

För tillfället har jag det som kom med min kamera, ett Minolta 28-80 AF objektiv.

Jag får väl inse att jag inte kan få bättre bilder med det jag har. Jag får försöka välja kvalitetsfilm och exponera så bra det bara går.

Tack för all hjälp i alla fall.
 
Varför föreslår ingen en riktig filmscanner?

En Minolta Dimâge Scan Dual III kostar ca 3500:- och spöar en epson 1650 photo med bägge armarna i kors det gör förövrigt åxå föregångaren som man kan få för ynka 2700:- på Cyberphoto.se
Riktig kanonkvalitet får man för 8000:- i en Canoscan FS4000 4000pixlar från canon topptestad!
Dessutom kräver scannade bilder altid skärpning med oskar mask för att man ska få ut max ur dem
Kornigheten blir då ganska tydlig i homogena områden som tex en blå himmel därför får man markera de områden som ska skärpas och utelämna himlen för att sedan skärpa eller kanske tillockmed använda blur funktioner för att himlen ska bli fin.
Ja detta är bildmanipulering/retuch men va tusan det är ju resultatet som räknas man kan ju inte vara puritan bara för sakens skull ;0)

Stefan
 
Stefan, visst hade det varit kul med en riktigt proffs-negativ scanner men jag är inte direkt någon proffsfotograf och tycker inte att jag har något riktigt behov av sådan utrustning för tillfället.

Jag får väl acceptera att bilderna blir som dem blir, men... en fråga

Jag använder scannerprogrammet som kom med EPSON scannern... TWAIN 5 heter det, tycker det är ganska dåligt, inga som helst options för att reducera grynighet eller liknande.

Kan ni ge lite tips på hur jag kan redigera bilderna för att göra dem bättre ?

Finns det några bra, eller, bättre scannerprogram än TWAIN som är freeware/shareware som jag kan testa ?

Tack på förhand

PS. Om man gillar att ta bilder på stilla motiv, te.x glas eller vad som helst, i blandat ljus, dagsljus/lampor (inga proffs-riggar) och har stativ, vilken film rekomenderar ni då för att få bästa kvalitet ? Jag tycker att AGFA Vista 100 och 200 film var välldigt fin i kvaliten, finns det bättre än dem eller är det ungefär samma med andra märken ?
 
Senast ändrad:
Lite experimenterande skadar aldrig ;0)

Även om det blir fel för det mesta så lär man sig alltid något!
Jag lånade din bild av en flaska och markerade sedan flaskan skärpte sedan det innom markeringen dvs endast flaskan inte skuggor eller bakgrund med hjälp av oskarp mask med följande inställningar (Amount 100% Radius 0,6 Treshold 0) Jag mailar dig gärna bilden om du vill skicka bara ett mail till [email protected] och säg till.

Vuescan Scanner mjukvara till bra pris (Billigt faktiskt) och en gratis demo hittar du här http://www.hamrick.com/vsm.html och på samma ställe finns bra länkar till hur man använder en scanner på rätt sätt.

Den som inte har eller har lust att lägga pengar på Photoshop rekomenderas att ta en titt på GIMP som är gratis finns till Linux och Windows http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32/

Bra sökord att använda i www.google.com (Bästa sökmotorn på webben) är:
Photo retouching tutorials
Photoshop tutorial

Bra verkty för den som inte orkar lära sig något bildredigeringverktyg är Digital camera enhancer
http://www.mediachance.com/digicam/enhancer.htm
Funkar utmärkt även till scannade bilder.

Stefan
 
Tackar så mycket, ska kika på dem där länkarna under kvällen så får vi se hur det blir :D

Jag slänger iväg ett mail till dig nu så får du gärna visa mig bilden.

MvH Chris
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.