Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre hållare för reflexskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har någon ett bra förslag på hållare till en 107cm reflektor?

Har haft ruggig otur med mitt tidigare köp, en hållare från Interfit för 50-120cm reflektorer. Först väntade jag två månader på leverans, då var ena plastsnäppet för skärmen trasigt. Ny väntan en dryg månad så kom en lite omgjord variant. Den hade en smidigare kulled i stativänden. Dock gick plastvredet till leden sönder vid första utomhusplåtningen.

Dessutom ifall man behöver vinkla ned skärmen så hållaren blir mer horisontell så glider kulleden pga att den inte orkar hålla vikten som blir. Och det är som sagt ett plastvred för åtdragning av denna led.

Det vore nog bättre för stora skärmar om stativfästet kunde sättas mitt på armen så blir vikten mera balanserad!

Kikade på Lastolites variant men hos nätbutikerna ser den exakt likadan ut som Interfits.

Vad skall jag ta mig till?

Jag har precis köpt Lastolites variant. Har inte hunnit testa den vid nån utomhusplåtning men den verkar rejäl. Vredet som håller fast kulleden är i metall. Fästena för reflektorn är iofs i plats men konstruktionen verkar bra.

Jag skulle hålla mig så långt borta som möjligt från Interfits grejor. Får bara intrycket att det är billig skit alltihop.

Photoflex verkar bättre, även om jag kanske skulle hålla Lastolite lite högre. Har flera prylar från dem och allt håller bra kvalité.

Glöm aldrig uttrycket:
"Buy quality – cry once!" :)

Jag har också använt en från Lastolite (Universal Bracket, modellnummer 1100), dock inte för utomhusplåtningar. Tycker att den har hel ok kvalitet och jag har inte haft några problem, även om det kan bli obalanserat om man riktar den på vissa sätt. Sandsäckar är kanske något att rekommendera, jag använder det även inne i studion.

Anders:

Tack för dina åsikter!

Lustigt att produktbilderna ser så otroligt lika ut för Interfit/Lastolite men att Lastolite ändå har metallvred istället!

Ditt citat är klockrent, jag har tänkt på det själv många gånger tidigare och ändå fortsätter jag snåla i vissa lägen!

Max:

Ja det är precis det modellnumret jag jämförde med.

Jo någon tyngd kan behövas till stativet i vissa lägen och det är helt ok så länge man kan dra åt kulleden tillräckligt så den inte glider (eller handtaget går av som på Interfit). ;-)

Tack för dina åsikter.

Det trasiga handtaget är inte helt omöjligt att ersätta, hittade ett riktigt låsvred på Clas Ohlsson för 31:- (Art. nr. 21-1398-3) som passade perfekt.

Till Peter:

Jamenvisst. Den ser helt lika ut. Och M8 är gängans storlek.

Skall se om jag kan finna ett i metall nånstans.

Den på CO är mycket stabilare än den som skickades med och tål riktigt användning, denna modell används ofta i industrimiljö.

Metallhandtagen är svindyra och jag ser ingen anledning till att man skulle lägga ner så mycket pengar på ett handtag.

Aha. Okej jag får väl lita på ditt ord då! ;-)

Det är kanske metallvredet då som gör att Lastolites hållare är ca 200:- dyrare!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar