Annons

Bättre blixt bilder innomhus.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimo

Aktiv medlem
Hej!
Häromdan satt jag och pulade lite på hur jag skulle få bättre blixtbilder med den inbyggda blixten på min 300D. Med en extern blixt så riktar du ju oftast blixten i taken för att få ett softare ljus vid innomhusbilder. Då ville jag prova att få ljuset från den inbygda blixten på min 300d att studsa i taken när man tar innomhus bilder och har relativt lågt i tak.

Då provade jag med ett tjockt papper och satte en bit av ett a4 papper som reflektor på den och vek den längst ner. Den är 7 cm bred och 10 cm lång(om man inte räknar med "fästet"). Så sätter du den i det lilla mellanrummet under en inbygda blixten som fälls upp. Cirka 65 grader upp ifrån objektivet blir bra.

234_3421.jpg



234_3415.jpg



234_3428.jpg



Jag gjorde också en liten jämförelse på Farssan.

Dessa bilder är tagna med exakt samma inställningar (1/40 f/2,8)

Den här är tagen utan min reflektor.

233_3375.jpg



Denna är tagen med reflektorn.


233_3374.jpg



Där ser ni vilken stor skillnad det faktiskt blir. Och detta funkar på de flesta systemkameror som har en utfällbar blixt. Jag får hoppas att någon har nytta av detta. Och bäst av allt, det tar 1 minut att slänga ihop och det är nästan gratis(priset för papprerna).
 
Senast ändrad:
Jag kontaktlimmade ihop några skivor "mjölkig" plast och monterade framför blixten på min kompaktkamera med ungefär samma resultat. Leder till lite underexponering, men det får man hantera. Hellre det än slagskuggor och utfrätta partier.
 
Ja du Max... Det är en lösning för att kunna få bättre blixtbilder med Canon. Tycker att de flesta blir överexponerade!
Skall prova.

Tyvärr funkar inte min gamla externa blixt, som jag hade hoppats, så det blir väl att investera i en ny, när nu kassan och hustrun är på sitt mest strålande humör...
 
Gimo skrev:
Hej!
Häromdan satt jag och pulade lite på hur jag skulle få bättre blixtbilder med den inbyggda blixten på min 300D. Med en extern blixt så riktar du ju oftast blixten i taken för att få ett softare ljus vid innomhusbilder. Då ville jag prova att få ljuset från den inbygda blixten på min 300d att studsa i taken när man tar innomhus bilder och har relativt lågt i tak.

Då provade jag med ett tjockt papper och satte en bit av ett a4 papper som reflektor på den och vek den längst ner. Den är 7 cm bred och 10 cm lång(om man inte räknar med "fästet"). Så sätter du den i det lilla mellanrummet under en inbygda blixten som fälls upp. Cirka 65 grader upp ifrån objektivet blir bra.

234_3421.jpg



234_3415.jpg



234_3428.jpg



Jag gjorde också en liten jämförelse på Farssan.

Dessa bilder är tagna med exakt samma inställningar (1/40 f/2,8)

Den här är tagen utan min reflektor.

233_3375.jpg



Denna är tagen med reflektorn.


233_3374.jpg



Där ser ni vilken stor skillnad det faktiskt blir. Och detta funkar på de flesta systemkameror som har en utfällbar blixt. Jag får hoppas att någon har nytta av detta. Och bäst av allt, det tar 1 minut att slänga ihop och det är nästan gratis(priset för papprerna).


Köp en externblixt och slå i taket istället mkt bättre.
 
Gimo skrev:


Där ser ni vilken stor skillnad det faktiskt blir. Och detta funkar på de flesta systemkameror som har en utfällbar blixt. Jag får hoppas att någon har nytta av detta. Och bäst av allt, det tar 1 minut att slänga ihop och det är nästan gratis(priset för papprerna).

Kul idé du fick. Jag tycker att det är bra när folk försöker finna fiffiga o billiga lösningar på ett specifikt problem som detta.

Nu har jag själv en extern blixt, men som nödlösning är detta en jättebra idé som jag ska ha i åtanke om jag skulle glömma den externa hemma någon gång.

Hoppas att fler kommer med liknande ideér, det är ju hur kul som helst, alltid har man nytta av det någon gång...

:) Håkan
 
Jättebra tips för oss som antingen har glömt blixten hemma eller som inte har haft råd att köpa en. Less is more!

//Annika
 
Tack tack :)

Jadu Daniel, det är inte alla som har råd med en extern. Hade jag det skulle jag gärna köpa en :)
Får vell samla lite.

Jag fotade förövrigt på en 60 årsdag idag med denna fantastiska uppfinning :)
Blev riktigt fina bilder.
 
Kul med idéer

Tycker det är kul med possitiva personer som kommer på ny enkla sätt att förbättra sina förutsättningar.

HAr en F-601, ska ta å prova så fort jag fått bakstycket lagat.

KUL!!!!!!!
 
kul och praktiskt tips, dock så ser det lite B ut med en pappersbit till L-objektivet, håller lixom inte stilen :eek:)
 
Hehe, jo det stämmer Jan. Är faktiskt lite pinsamt att plåta med den. Men jag hoppas på en 550EX i julklapp :D
 
Max: Tack för tipset!!
Jag testade detta igår. Funkade kanon! Men jag tyckte det mer såg ut som att pappret fungerade som en diffusor(jag kanske hade för tunt papper?) än reflektor. Så jag provade att klä in pappret med folie. Nu så!! Jag hade nästan givit upp på den inbyggda blixten på min 300D, men nu blir det ganska hyffsat faktiskt! Jag gjorde en prototyp i papp som passar i hotshoe uttaget. Ser klart bättre ut än ett skrynklat papper. Har tyvärr inga bilder på min reflektor ännu, skall se om jag hinner ta några ikväll.
En sak jag märkte med min reflektor är att om man kör full vidvinkel och avståndet är längre än ca 6 meter så ser man "skuggan" från reflektorn. Kan nog fixas till om man antingen gör små skygglappar på blixten eller gör reflektorn bredare/längre.
Faktiskt så fick jag bäst bilder med kameran inställd på full automatik. Skall se om jag kan få bättre vitbalans(fotar inte alltid i RAW) i M läget.

/Tommie
 
ett trick är också att klämma fast en vit platsmugg mellan blixtskon och främre delen av plastvaggan som blixten ligger i när den är nerfälld. Sitter bra och ger ett trevligt ljus.

typen av plastmugg kan ses här. Bilde är för övrigt tagen med en sådan monterad.

(detta funkar på en EOS-300D altså, har inte provat på någon annan)
 
Billiga lösningar blixt 300d

Jag har också brottats med samma problem med 300d blixt. Den bränner verkligen ut motivet. Jag tycker den är näst intill värdelös att använda inomhus.

Jag har försökt med lite liknande lösningar
Jag har dels gjort en tratt av aluminiumfolie som jag fäster med ett gummiband. Fördelen med det är att man kan rikta det lite åt olika håll. Om det inte finns vita väggare eller tak in närheten kan man bära med ett vitt ark att reflektera reflexen med.

Ett annat tips är en liten rund flexskiva som finns till vinflaskor som man ska trä i vinflaskan så att den inte ska droppa. Den släpper igenom en viss del ljus resten reflexteras. Dessutom jättesmidig att ha med i kameraväskan.

Men jag håller med er. Det är lite bökigt. Ser inte speciellt proffsigt ut så en extern blixt är nog bästa lösningen ändå.

Men detta är ju i alla fall gratis.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.