Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa vatten- och stöttåliga kameran just nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

McAdam

Medlem
Hittills i år har jag förstört en kompaktkamera (ramlade när jag åkte skidor) och två mobiltelefoner (blev blöt under en fiske- respektive kanottur). Det är visserligen kul att köpa nya prylar men jag är ju inte gjord av pengar, så något måste göras.

Problemet med mobiltelfonen löses genom att helt enkelt lämna den på torra land när jag åker ut på sjön. Kameran, däremot, vill jag gärna kunna ha med mig överallt. Lösningen får alltså bli en vatten-och stöttålig variant som tål mina äventyr. Frågan är bara vilken modell?

Jag har länge varit skeptisk mot dessa "rugged cameras". Min flickvän har en Olympus µ 790 SW som jag är allt annat än imponerad av: Bildkvalitén är dålig (ffa i svagt ljus), batterikapaciteten är dålig och den är dessutom långsam. Inte på något sätt kunde den mäta sig med min Ixus 970 (förutom att den kanske hade överlevt en vurpa i skidbacken då...)

Alltså: Vilken kamera ska jag välja? Finns det någon robust kamera som ger samma prestanda som min Ixus 970?
 
Sony DSC-TX10.

En kompis har en, den verkar inte supertålig, men den är vattentät vilket bevisats med bilder tagna under vattnet :)
 
Hej !

Köpte för ca en mån sedan en Olympus T-8010, och:

- Bildkvaliten i bra ljus ok, lite känslig för stora kontraster bara, blir gärna
överstrålning, men ok kvalitet, har inte använt den vid några "mörkare" tillfällen än.

- Snabbheten, kunde varit bättre, framförallt nerladdningstiden, efter tagen bild, iof
så stämer den rätt väl med kortes 15Mb/sek, tar ca 0,5 till 1 sek innan nästa bild
kan tas, nu är detta i max format och kvalitet 14M. Ska prova med ett snabbere kort.

- Batterikapaciteten, inget vidare 100-300 bilder kanske.

Här blir man lätt irriterad
det föjler inte med någon laddare utan man laddar via en speciell olympus usbkabel,
helknasigt, varning för det medföljande programmet, olympus IB, hänger upp sej, trögt och
krachar, tar stor diskplats ca 4G för drivrutiner (??).

Jag är i stort sätt nöjd, anständigt skarpa A3 bilder i 300dpi går bra, jag använder
annars en canon 40D och gärna 70-200 4LIS, och givetvis är det stora skillnader, men
som komplement är den bra, se för övrigt digitalfoto för alla, en test av tuffa kameror med
testbilder på skiva.

// MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.