Sam DSOTM
Avslutat medlemskap
Tjenare, har fotat ett tag nu, och upptäckt en irriterande tendens: väldigt ofta så tar jag bilder som ser jättebra ut när jag förhandsgranskar dem på kamerans display (Nikon D750, för den som undrar), men där det finns mindre brister som kommer fram på en större skärm. Saker som att skärpan inte riktigt sitter där den ska, eller att ljuset kunde vara bättre. Eftersom min kamera har WiFi så funderar jag på att investera i en surfplatta och föra över bilderna dit för att kunna ta en titt på en större, men fortfarande portabel skärm. Jag fotar mest på stan (gatufoton och cityscapes), så att föra över bilderna till en laptop känns inte så praktiskt, men att kolla på en surfplatta borde vara hållbart. Min tanke är att om jag kan identifiera de här småproblemen medan jag fotar så kan jag "göra om och göra rätt" direkt - om jag inte hittar problemen för än jag kommer hem på kvällen (eller kanske kvällen efteråt) så är motivet redan borta, det är svårt att agera på förbättringsmöjligheterna jag identifierat, och jag kanske inte ens kommer ihåg exakt hur jag tänkte när jag gjorde misstaget.
Naturligtvis så vill jag ha så bra skärm som möjligt, utan att behöva betala för mycket pengar (som jag hellre lägger på objektiv). Kommer antagligen inte använda plattan till något annat än att förhandsgranska bilder, så jag behöver ingen uppkoppling - jag gissar på att jag kommer ta bilderna i både RAW och jpeg, och förhandsgranska i jpeg, så 16 gig lagringsutrymme borde räcka. Vill såklart undvika att det segar när jag zoomar in på bilder eller laddar flera stycken, men jag är långt ifrån någon hårdvaruexpert, så jag vet inte om det behövs en kraftig processor för att hantera det.
Så huvudfrågan är såklart vad som ger mig mest "bang for the buck" vad det gäller surfplatta? Och som bonusfråga, vad har folk för erfarenhet av att kunna kolla av bilderna på större skärm under arbetets gång? Leder det till att ni tagit bättre bilder och korrigerat för fel ni gjort? Eller blev det bara ett extra arbetsmoment som inte tillförde något?
Naturligtvis så vill jag ha så bra skärm som möjligt, utan att behöva betala för mycket pengar (som jag hellre lägger på objektiv). Kommer antagligen inte använda plattan till något annat än att förhandsgranska bilder, så jag behöver ingen uppkoppling - jag gissar på att jag kommer ta bilderna i både RAW och jpeg, och förhandsgranska i jpeg, så 16 gig lagringsutrymme borde räcka. Vill såklart undvika att det segar när jag zoomar in på bilder eller laddar flera stycken, men jag är långt ifrån någon hårdvaruexpert, så jag vet inte om det behövs en kraftig processor för att hantera det.
Så huvudfrågan är såklart vad som ger mig mest "bang for the buck" vad det gäller surfplatta? Och som bonusfråga, vad har folk för erfarenhet av att kunna kolla av bilderna på större skärm under arbetets gång? Leder det till att ni tagit bättre bilder och korrigerat för fel ni gjort? Eller blev det bara ett extra arbetsmoment som inte tillförde något?