Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa Sony-Ericson mobilkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Nu blev det akut, min Sony Ericsson K610i har lagt av. Måste skaffa en ersättare tämligen omgående.

Krav:

- Sony-Ericsson (så familjen kan byta laddare med varandra).

- Gärna stor tydlig display så jag slipper ha glasögona på när jag skall ringa eller kolla vad klockan är.

- Bra/bästa mobilkamera.

- Övriga finesser och pris av underordnad betydelse.

Vilken modell skall jag ha då?

Tacksam för tips.

Mvh
Anders

Jag har en Sony Ericsson C702, den bör du kolla in. Annars är K850i samt C902 bra, de har fler pixlar, vilket jag tycker är totalt onödigt. 3,2 MP på en kameramobil duger gott o väl.

C702 har stor display o man kan välja om man vill ha en stor klocka med ca 10mm stora tecken. :) Massor med smarta kamerafinesser och sedan är den stänk/dammtålig enl IP54.

http://www.mobil.se/tester_visa.asp?iId=1668

//Daniel

Senast ändrad:
Till skillnad mot K850, så saknar C702 och C902 blixt. man bör därför undvika C702 och C902.

C902 och 905 är det senaste. 905an har ganska mycket större skärm.

Det är iaf en sonyericsson man ska ha om man vill ha en kamera som går att använda. De enda nokiatelefonerna som ens är aktuella som kameror är n-modellerna, men dom är inte speciellt bra dom heller.

Nu är det ju så att brusegenskaperna går framåt dom också, så i praktiken får man ju "bättre" bilder med fler pixlar, då det oftast är en nyare sensor.

Jo visserligen, men är man som jag van att fota med en ¨Canon EOS 5D så blir man minst sagt bortskämd när det gäller brus. :)

C905 finns tyvärr inte på marknaden ännu, annars är jag ganska säker på att det är den bästa kameramobilen. C702 (som jag själv nyligen skaffat) är en trevlig telefon, men om man prioriterar kameran är det nog (i väntan på C905, alltså) fortfarande "gamla" K850 som gäller. Föregångaren K810 är också mycket bra och ger nog mest kamera för pengarna. På www.nymobil.se kan man hitta ganska intressanta erbjudanden -- om man står ut med att ha svensk manual på pdf (de medföljande tryckta är på språk som vitryska och rumänska!).

Jo visserligen, men är man som jag van att fota med en ¨Canon EOS 5D så blir man minst sagt bortskämd när det gäller brus. :)

Ja du. Du är inte berättigad att klaga om du har en sån =)

KIM
Vad det gäller C902 så har den blixt, men inte xenonblixt. Enligt sonyericssons hemsida. C905 har xenonblixt.
Frågan är om dom med "blixt" menar lampa, och med "xenon"-blixt menar vanlig blixt.

EDIT:
En liten adress också.

http://www.sonyericsson.com/cws/pro...01&acc_pid=0&b87643&pid=483401&pid_type=phone

Kan ju vara så... Men den blixtrar till när man fotar iaf...
Hur blir resultatet då? Enligt testarna på mobiltidningen så dög den inte alls jämfört med blixten på K850.

"I dålig belysning märks snabbt bristen på riktig blixt och därför blir nästan alla bilder utan bra ljusförhållande suddiga. Blixtlampan i C902 är helt enkelt inte tillräckligt stark. Det visar sig betydligt viktigare för bildkvaliteten än antalet megapixel."

"Är C902 nya kameravärstingen?
Nej, K850 får fortfarande betraktas som den bästa av Sony Ericssons kameramobiler. Den har den där riktiga Xenonblixten som C902 saknar på grund av sitt mindre format."

http://www.mobil.se/tester_visa.asp?iId=1669

Tack!
Såg också att den är en uppföljare med 8 megapixel - C905 på väg. Skall se om jag kan skaka liv i min befintliga så den går ett par veckor till.

Mvh
Anders

EDIT: Ooops vad mycket inlägg det kom innan jag hann trycka på sänd!

Tack för alla tips!

KIM
Vad det gäller C902 så har den blixt, men inte xenonblixt. Enligt sonyericssons hemsida. C905 har xenonblixt.
Frågan är om dom med "blixt" menar lampa, och med "xenon"-blixt menar vanlig blixt.
Mobiltidningen beskriver den som "blixtlampa", så det är alltså någon form av lampa som kan ge blixtsken, märklig variant.

C702 har stor display o man kan välja om man vill ha en stor klocka med ca 10mm stora tecken. :) Massor med smarta kamerafinesser och sedan är den stänk/dammtålig enl IP54.

Stänktålig låter bra. Av mina mobiler har 3 av de senaste 4 dött av

- En tappades i en skurhink.

- En dog efter att ha används i en regnskur modell värre i Eifel-bergen.

- En dog efter att ha legat i en golfbil i Turkiet under monsunregn.

Att den inte klarar en skurhink kan man ju ta, men de andra två gångerna blev jag lite föråvand. ;)

Mvh
Anders

Stämmer det att C905 saknar bildstabilisator? Då är den helt oanvändbar.

Det stämmer inte, den har bildstabilisering. Default är den dock avslagen. Jag har fotat med den av utan problem.

Att avsaknad av stabilisering skulle göra denna - eller någon annan kamera - oanvändbar är inte sant. Däremot är stabilisering en fördel i vissa situationer. Jag har inte hunnit kolla hur pass effektiv stabilisering är.

Det blev alltså en C905 för mig. Jag är nöjd med den, både som telefon och som kamera, men det är bara att konstatera att någon ersättare till en bra kompakt är den inte.

Utomhus, i bra ljus, enstaka bild, visst levererar den, men "party-bilder" inomhus med "blixt" är inga höjdare direkt. Dessutom är kameran väldigt långsam jämfört med en normal kompakt.

Mvh
Anders

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto