Annons

Bästa skräpan? (Nikon D3000 + 85/1,8)

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina-bk

Medlem
Å,hjälp åhjälp.. Jag tycker inte att jag får till skärpan bra när jag ska fotografera grupper/par...så att alla ansikten blir skarpa. Jag tar en del kort på barn och ofta tyccker jag att något ansikte inte blir lika skarpt som jag vill.

Vid vilket f-tal har man bästa skärpan ? om jag har ett objektiv med 1.8?

Af-området som heter 3D - vad menas med den? Vilket AF-område ska man använda?

Å, så var det en fråga till med inställningen RAW+B vad menas med det?

Å,hjälp åhjälp.. Jag tycker inte att jag får till skärpan bra när jag ska fotografera grupper/par...så att alla ansikten blir skarpa. Jag tar en del kort på barn och ofta tyccker jag att något ansikte inte blir lika skarpt som jag vill.

Vid vilket f-tal har man bästa skärpan ? om jag har ett objektiv med 1.8?

Af-området som heter 3D - vad menas med den? Vilket AF-område ska man använda?

Å, så var det en fråga till med inställningen RAW+B vad menas med det?

Oskärpan kan bero på flera saker om ett ansikte är oskarpt och ett annat skarpt.
- Rörelseoskärpa. Den ena rör sig medan den andra håller sig still = för lång slutartid.
- Olika avstånd till kameran. Skärpedjupet räcker inte för att alla skall bli skarpa. Ställ in en mindre (större bländartal) för att öka skärpedjupet eller se till att alla befinner sig på ungefär samma avstånd till kameran.

De flesta objektiv är skarpast ett par steg nergländat. Skulle tro att ditt objektiv är skarpast någonstans mellan f4 och f8

Vid porträttfoto tycker jag att det funkar bäst att ställa skärpan manuellt för att vara säker på att den hamnar rätt. 3D innebär att du kan låsa skärpan med en fokuspunkt och sedan skall kameran följa motivet om det rör på sig. Inte så bra vid porträttfoto.

Har du koll på vad RAW-formatet är? RAW+B betyder att kameran sparar en bild i RAW-format och en i JPG med lägsta kvalitet. B står för Basic.

/Frode

Tack för tydliga svar!
Jag tror att jag någorlunda förstått vad RAW innebär, även om jag har inte provat det ännu. Jag har inte kommit så långt att jag börjat bearbeta bilderna i efterhand, för det är väl det som är en fördel med RAW . Eller är det så att man ser stor skillnad på RAW jämfört med jpg även om man inte bearbetat bilden?

Med JPG kan du få ut en mer färdig bild direkt ur kameran, så funkar de flesta kompaktkameror. Bilden skall vara färdig att visas och inte kräva efterarbete. Vill man ha ut bildens fulla potential är det RAW som gäller men då kräver det egentligen alltid efterarbete i bildbehandlaren av varje bild.

Själv fotar jag bara i RAW men får alltså sitta vid datorn efteråt. Ställ in kameran på högsta JPG-kvalitet, alltså största storleken och minst komprimering. Det brukar också finnas färdiga lägen att välja vad gäller behandling av bilden direkt i kameran och då väljer du beroende på motiv och andra parametrar. Nu kan inte jag just din kamera men jag tror att det finns olika lägen för olika situationer och de klan vara bra att börja med.

Vill du ha full kontroll kan du börja att prova med RAW och då får du göra det, som kameran gör enligt ovan, men i datorn i stället. Det kräver också att du har program som kan läsa och förstå RAW-fomatet och de vanligaste är väl Adobe Photoshop och Adobe Lightroom.

/Frode

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar