Annons

Bästa semiproffskamera begfyndet

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Efter att ha tittat djupt i plånboken måste jag surt konstatera att det inte finns pengar till en ny digitalkamera. Tänkte därför höra vilket som är det bästa begagnade fyndet när det gäller semiproffs kameror(förvirrande begrepp) med minst 6 mp och 7x zoom. Minoltas A serie verkar inte så dum, och inte heller fujis s700 zoom. Nikons är ju superfina men ganska dyra, Canons känner jag inte till. Vilka är värda att titta lite extra efter?Är tacksam för hjälp i kameradjunglen.

En semiproffskamera är per definition en systemkamera. Det du frågar efter är en "långzoomare".

Canon A620 är en kamera som tar väldigt bra bilder, går att köpa ny från amerikanska ebay för 1700kr inkl frakt. Det gjorde jag till min tjej som ville ha en bra kamera.

Du skriver att du vill ha 7x zoom. Är det bara en siffra du valt för att det "låter lagom" eller har du behov av nån specifik telebrännvidd?

7x zoom motsvarar längsta tele på 266mm om vidaste läget motsvarar 38mm

motsvarar vidaste läget 28mm så blir det bara 196mm tele.

skulle vidaste läget motsvara 10mm så skulle längsta tele bara bli 70mm.

Du måste vara medveten om att optik i genomsnitt får sämre och sämre skärpa och andra egenskaper ju större omfång det täcker.

Jag skrev fel, menar förstås vad man kallar semikompakt, en kamera med lång zoom. Zoom omfånget som jag är intresserad av är från vidvinkel till tele. 28-200mm i 35mmformatet (300 skulle inte göra ont)skulle passa bra.

Jag skulle säga KM A2, har en själv, tycker att den är jättebra men har skaffat systemkamera. A2a:an kan därför vara till salu...

Man kan läsa mycket om denna kamera bland recensionerna och i forumet här på fotosidan. Jag tycker att det är en kamera som kan det mesta och som dessutom har en bra sökare till skillnad från många kompakter.

Modellerna i Minoltas A serie verkar vara fina, men jisses vilka begpriser(har iofs endast tittat på blocket.se). Överlag verkar folk övervärdera sina gammla digitalkameror. A2 har ju trots allt några år på nacken så det måste skillja en hel del i hastighet etc mellan A2 och nyare modeller som ligger i samma prisklass som en beg A2 eller har jag fel?

7Hi (En av A-seriens förgångare..) som jag länkade till kan knappast anses för dyr dock.
Mycket trevlig alltiettkamera det oxå.

Jag skulle inte vilja säga att nyare modeller alltid blir bättre, t ex förvånades jag själv över att min snart 3 år gamla Sony P100 är snabbare, har större sensor, mindre brus och fler manuella inställningar än vissa av Sonys nya, motsvarande modeller när jag letade kamera till lillsyrran.. ta en titt på www.dpreview.com eller de YouTube recensioner som CameraLabs.co.uk lägger ut (3 st långzoomar de senaste veckorna): http://www.youtube.com/profile?user=cameralabs

mighty mattis skrev:
Modellerna i Minoltas A serie verkar vara fina, men jisses vilka begpriser(har iofs endast tittat på blocket.se). Överlag verkar folk övervärdera sina gammla digitalkameror. A2 har ju trots allt några år på nacken så det måste skillja en hel del i hastighet etc mellan A2 och nyare modeller som ligger i samma prisklass som en beg A2 eller har jag fel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar