Annons

Bästa sättet att lära sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

bberry

Ny medlem
Jag är relativt färsk när det gäller fotografering. Nu råkar det vara så att en (väldigt generös) släkting låtit mig få ta över hans EOS 5D MK2 och jag känner att det vore en riktig skamfläck om jag inte lärde mig att använda den ordentligt.

Vad skulle ni här rekommendera för metoder för att bli en värdig användare av denna grymma kamera? Gå någon foto-kurs? Bra resurser på nätet? Jag är öppen och tacksam för förslag.

Har tänkt använda den huvudsakligen för att ta kort på och filma min nyfödda son.

Senast ändrad:
Ett metodiskt sinne hjälper alltid...

Att bara plåta ett par tusen bilder lär man sig ju inget på, om man inte kan minnas vad som gjorde vissa bilder bra och andra bilder sämre.

En fotografisk grundkurs är oftast trevlig, beroende på i vilken slags grupp man hamnar i så klart. Men det viktiga är ju att lära känna sin kamera, och förstå de viktigaste grunderna som varit viktiga för fotografer ända sedan 1900-talets början.

Sambandet mellan bländare, slutartid, ISO och bildens ljushet är egentligen det viktigaste.

Hur långa (korta?) slutartider man måste hålla i en viss situation för att få sina bilder tillräckligt skarpa är en annan sak.

Hur stor bländare som är "lagom" för en viss situation är den tredje saken.

Sen får man börja finslipa andra saker, ren fotograferingsteknik helt enkelt. Och sist men inte minst: Hålla alltid reda på att det är BILDEN som är det viktiga, egentligen inte hur du tog den. Ditt arbetssätt är bara en väg fram till ett mål, och målet är alltid en bra bild.

Och att försöka hålla reda på vad man själv tycker är en "bra bild" är inte så lätt... Jag tycker oftast andras bilder är bättre än mina, av orsaker jag inte riktigt kan definitera. Det finns folk i min närhet som tycker ungefär likadant, men om bilderna jag tar (dom är ju mycket bättre än mina...).

Fråga 1) Vad är en "bra bild"?
Fråga 2) Hur tar jag den?

Jag är relativt färsk när det gäller fotografering. Nu råkar det vara så att en (väldigt generös) släkting låtit mig få ta över hans EOS 5D MK2 och jag känner att det vore en riktig skamfläck om jag inte lärde mig att använda den ordentligt.

Vad skulle ni här rekommendera för metoder för att bli en värdig användare av denna grymma kamera? Gå någon foto-kurs? Bra resurser på nätet? Jag är öppen och tacksam för förslag.

Har tänkt använda den huvudsakligen för att ta kort på och filma min nyfödda son.

Gå på kurs. Folkuniversitetet har bra kurser, om de finns där du bor. Fotosidan har en många bra artiklar om grunderna i foto. Som någon redan skrivit:: slutartid, bländare och iso och hu de hänger ihop, och så vitbalans förstås.

Och ut och fotografera förstås. Ta många bilder av samma moriv och ändra inställningarna mellan för att se vad de gör för bilden.

Ha så kul med kameran. Hälsn Maria

En hel del bra rekommendationer redan, själv vill jag påminna om en resurs som man ibland glömmer: böcker och bibliotek! De flesta bibliotek har några böcker om fotografi, och en del går igenom grunderna. Må så vara att de kan vara lite gamla, det gör inte så mycket, för förhållandet mellan bländare, slutartid och ISO har egentligen inte förändrats nämnvärt (det som förändrats mest är att vi har större ISO och snabbare slutartider idag).

Och som alla andra säger, ut och öva :)

Mvh,
Richard ( detta sagt med föresatsen att du gillar böcker )

Vad som är bra för dig beror ju helt på hur du fungerar. För en del kan en kurs vara bra, för andra att prova och experimentera mycket och för någon att läsa böcker, tidningar och på nätet. Gissningsvis är väl en blandning bra. Själv lär jag mycket genom att läsa och därefter experimentera med det jag läst. Ibland kommer jag också på egna saker som jag testar. Tutorials på nätet är ju också bra, kolla tex Moderskeppet.

En bok blir dock mer systematisk, man får överblick och de täcker hela det ämne de tar upp. Själv förderar jag som sagt böcker, ett otroligt behändigt format för kunskap, bara att gå tillbaks och enkelt bläddra fram det man vill repetera. För andra funkar böcker mindre bra och då är kanske en tutorial bättre.

Min upplevelse är att biblioteket visst har uppdaterade böcker om foto, även det senaste. De har en blandad kompott, äldre och nytt. Kan ju bero på var man bor.

Men en sak är säker och det är att övning ger färdighet, det är bara att lägga tid på hobbyn så kommer du igång. Det finns inga genvägar, förutom talang och fallenhet. Blanda teori med praktik.

Jag tror också en kurs kan vara bra för att snappa upp de grundläggande sambanden mellan tid, bländare och ISO. Sånt finns ju också i böcker och säkert bland länkarna du fått tips om här.

Ett annat tips, förutom det som redan nämnts, är att du antagligen sett/ser andra bilder då och då du tycker är riktigt bra. Då kan du posta en fråga här "hur får man till en sån här bild?". Såna trådar brukar få ganska många bra svar och blir också ett sätt att lära sig.

Sist men inte minst så är bildbehandling en viktig del i bildskapande nuförtiden. Photoshop/Elements ger oändliga möjligheter att tweaka/förfina eller helt förändra en bild. Ofta när frågor dyker upp enligt förra stycken så ligger en del av svaret i hur utrustningen hanterats OCH vad som sen gjorts med bilden i efterhand.

Grattis till en av världens bästa kameror! :)

Det enda du behöver är en person med mycket kunskaper och åsikter omkring dig. Helst en lite elak men inte dogmatisk person, som ifrågasätter ditt sätt att göra saker så du måste försvara dig.

Sen inspiration från andra typer av medier. Film, text och måleri är utmärkta källor till inspiration åtminstone för mig.

Och så ta mycket bilder, och ge inte upp förrän det blir som du vill.

Gratttis till sonen det är en gåva som heter duga så ta väl vara på den lilla parveln ;-)

Vad det gäller lära dig fota så beror det ju mycket på hur du som person lär dig nya saker bäst, jag har jobbat som utbildare i olika teknikområden i 20 år och vet hur stor skillnad det är på människors inlärning så Du är den enda som kan avgöra vad som passar Dig bäst, kurs eller självstudier eller en kombo.

Vad jag kommit fram till under åren så är en kombination ofta bäst och passar de flesta, börja tex med denna http://www.canon.se/Fotoskolan/ här får Du grundtekniken om just det som nämts ovan med bländare, slutartid och ISO och den kunskapen måste Du ha. Sedan passar det ju bra att Du lär Dig på samma fabrikat som Du ska använda, kolla med lokala fotobutiken om/när denna kurs hålls nära Dig nästa gång.

Därefter kan Du på bibblan låna Scott kelbys triologi om digitalfotografering den är både lattfattlig, pedagogisk och med många bara handfasta tips till nybörjaren hur du kan tänka och ställa in Din kamera i olika lägen.

Förutom detta har Du ju redan en mängd tips ovan på olika hemsidor och annat som Du också kan ta del av för att finslipa tekniken ytterligare och självklart måste Du träna, träna, träna och mera träning alltså ta massor med bilder och jämför så Du får in vilka inställningar som ger det önskade resultatet. Börja med att använda "halvautomatiken" som blädarstyrd A eller tidsstyrd automatik T på programratten (tror iaf att de heter så även på Canon jag kör ju Pentax själv) men då får Du bra hjälp av kameran.

Lycka till med nya kameran också ;-)

det går så betydligt mycket enklare att lära sig från grunden om du har någon som är duktig på fotografera o kan photoshop eller liknande bildbehandlingsprogram. När jag lärde mig fota för länge sedan på analoga tiden så tog jag helt enkelt bilder med olika tider,bländare,optik osv skrev när allt för varje bild o sedan när jag fick tillbaks bilderna så jämförde jag skillnaderna. Om du har något speciellt område du är intresserad av så läs av det o prova sedan själv på lite olika sätt så kommer du snart förstå sambandet mellan tid o bländare o optik. Varför jag tycker att du ska försöka hitta någon som är duktig på fotografera är för att när den personen har visat grunderna så har du kommit en bra bit på väg. Känner du ingen så gå på en grundkurs hur du fotar med en dslr. Ps det var en (rätt) just första kamera, har ett par själv ;-)

Grattis till sonen.
Här kommer några personliga tips från mig.
För mig funkar det mycket bättre att titta i böcker än bilder på nätet. Med böcker tittar jag långsammare och reflekterar mer över bilderna.
En annan viktig sak tycker jag är att se ljuset. Utan bra ljus blir det sällan ett bra barnporträtt. Antar att det kommer bli en del fotograferande inomhus på sonen och då är det ju extra viktigt med ljuset. Se hur ljuset från fönstret faller på hans ansikte i olika vinklar och se hur ögonens lyster förändras beroende på vart han tittar.
Tycker du har fått många bra tips redan här i tråden. Själva kameran tror jag inte är så svår att lära sig om du verkligen sätter dig in i det. Det svåra att ta bra bilder.
Jag tycker mycket av de kurser på nätet och böcker som lär ut teknik och fotografi är fruktansvärt tråkiga i sitt bildspråk. Scott Kelbys böcker brukar nämnas och dom har många bra delar. Men precis som mycket material på nätet så är det förbannat tråkigt bildspråk. Mitt tips är att lära dig kameran och sen hitta inspiration i böcker av "riktiga" fotografer.

Jag har börjat prenumerera på en tidning ( ingen reklam, men den börjar på digital o slutar på foto) , jag har nästan aldrig förut tittat i sådana publikationer. Den tycker jag är lättsam o trevlig, många bra tips og.

MVH Stefan

Gratulerar till kameraförvärvet. 21,1 Megapixel och fullformat 36 x 24 mm skulle vara en ny upplevelse för många av oss. Den är ju hela 5 gånger värdefullare än min årets kamera Canon EOS 600 D. Bara objektivet är kvalitet och skärpa, ouppnåeligt för tror man törs säga de flesta av oss.

Rekommenderar en bok, som många här skulle kalla ovärdig. Det är: Lär dig digitalfoto av Alan Buckingham översatt till svenska pris 13,90 €. Boken är på 70 sidor och beskriver en pojke med pocket. Det värdefulla är uppsättningen fina och dåliga bilder och förklaringar över varför. När man läst den ett par gånger, kan man ta sig an någon Scott Kelby för yrkesfotografer och ha överseende med Nikon och Photoshop reklamen.

ANNONS