Annons

Bästa resultat för dia-scanning med HP4890

Produkter
(logga in för att koppla)

marg

Medlem
Jag har köpt en scanner - HP 4890 för att scanna alla mina diabilder från 60-talet och framåt. Skulle behöva råd kring hur jag får bästa resultat - innan jag startar den tunga arbetsinsatsen.

Jag är van Photoshop användare, när det gäller redigering av digitalbilder. Jag har fotograferat digitalt sedan slutet av 90-talet.

Vilken upplösning? Vilka fuktioner i den medföljande programvaran är lämplig att använda? Vad är bättre att göra i PS? Namnsättning i samband med scanningen eller efteråt? Alla tips är välkomna.

Eftersom det handlar om 8000 bilder är det batchjobb som gäller för redigeringen. Finns några bra standardinställningar?

De tidigaste bilderna är Agfacolor och från -75 och framåt Kodachrome. Jag vill minnas at DIN-talen låg på 18 och strax över.

Skulle tro att det finns många i forumet, som gått på nitarna och kan varna, tipsa och vägleda mig.

/Marg
 
Dela upp

jag skulle absolut råda att dela upp bilderna efter märke och sedan prova mig fram med en "standardbild" av varje filmsort, Det är väldigt olika vilka inställningar man behöver använda till respektive filmsort. Kör en batch när du gjort detta och scanna sedan om de bilder manuellt som inte blev bra (förmodligen en hel del). Det är framförallt olika då olika filmer ger olika färgstick med olika scannrar vid autoinställningarna. Lycka till! Högsta upplösning på scannern brukar vara det som gäller, men på vissa av flatbäddarna med "hög" uppgiven upplösning ser man ibland ingen skillnad på högsta och näst högsta upplösning pga av att det bara är interpolerad (falsk) högsta upplösning på maxläget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.