Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa porträttoptiken

Produkter
(logga in för att koppla)

haakon

Aktiv medlem
Jag vill handla en optik till min eos 10D som jag ska använda till porträttfoto.
Men nu vet jag inte om jag ska köpa 50 eller 85 mm?
Kommer att börja att fota porträtt i min lägenhet så utrymmet är begränsat

Vill gärna ha massa tips på för och nackdelar med olika linser.

Jag har en canon 24-105 1:4 L nu, kan den funka för porträtt också eller?

min budget är väl hyfsat hög iallafall, men låt oss säga 10000:-

EF85 f/1,8 USM hade nog varit ett superval för dig. Dessutom många kronor till övers!

EF85 f/1,8 USM är i mina ögon ett finfint komplement till din zoom som också den fungerar fint till porträtt! Inte minst utomhus! (Zoomen är ju ypperlig till tex vigsel/bröllop utomhus..)

Jag hade inte valt 50mm som allroundoptik till porträtt (för 10D),, 85mm anser jag vara bättre för generella porträtt. För alla sensorer.

Beakta de bilder du vill ha.. Ofta utsnitt eller oftare helkropp? Ofta utsnitt som i mitt fall,, ja då är 85mm perfekt!!

MVH Niclas,

50mm på en 10D är för mig den perfekta brännvidden. Jag tror det handlar mycket om personliga preferenser men om du nu har 10 000 kr att röra dig med varför inte köpa båda begagnat och sedan sälja den du inte använder?

En 50 1,4 och en 85 1,8 borde du kunna hitta för 5000 kr tillsammans. Om du vill ha ännu billigare och är beredd att offra mariginell bildkvalitet och en hel del byggkvalitet kan du satsa på en 50 1,8.

har läst lite recensioner om denna Canon EF 85mm f/1.2L USM. Kostar väl rätt mycket, men är en sån omotiverat dyr eller? vad är fördelarna med tanke på att jag mest kommer fota inomhusporträtt med blixtljus kanske det är att ta i lite med bl. 1,2?

haakon skrev:
har läst lite recensioner om denna Canon EF 85mm f/1.2L USM. Kostar väl rätt mycket, men är en sån omotiverat dyr eller? vad är fördelarna med tanke på att jag mest kommer fota inomhusporträtt med blixtljus kanske det är att ta i lite med bl. 1,2?

Ja helt klart så är det ett fint objektiv!

Den nya ligger på 20000 i nypris men lär ju falla lite då den varit på marknaden en stund.

Skärpedjupet är ju fantastiskt kort och fint, i synnerhet på fullformatshus (där den kommer till sin fulla rätt enligt mig!!!)

Observera att den nya markII har en mkt bättre autofokus än den gamla.
Den mekaniska kännslan lär nog vara finare i den äldre pga tekniken men där måste man tex ha huset påslaget för att fokusen skall fungera manuellt vid avslaget läge.. hopplöst dålig lösning enligt mig och min erfarenhet!
Jag välkommnar den nya! Hoppas bara att min ekonomi rättfärdiggör den inom ett par år.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar