Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa porträttobjektivet för 3-4000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

bigsmooth

Aktiv medlem
Tänker till mestadels fota porträtt samt folk i allmänhet på avståndet 0.5meter till 4meter med min Nikon D80. Vilket objektiv skulle ni valt till detta ändamål för max 4000kr? (får ettNikon 18-70 objektiv till min kamera när jag köper)

Mvh Henke

Du kan kolla på nikons 85/1.8, den har fått bra recensioner. Eller på tamron 90, dock har den sämre ljusstyrka och (förmodligen??) sämre AF.
/ V

Nikons fasta 50/1,8 eller 50/1,4.
är inte så bra på nikon men canon har ett 85/1,8 för rätt billig peng, så det borde väll nikon isåfall också ha.

Om du ska komplettera din standardzoom med ett porträttobjektiv så är ett makroobjektiv ett bra val.

T.ex Tamron 2,8/90mm macro.

Ett "vanligt" kort teleobjektiv går ju också bra. T.ex ett ljusstarkt 85mm. Men kostnaden vet jag inget om.

50mm anses vara den ideala brännvidden för porträtt med denna typ av kamera.
Men 90mm tycker jag går precis lika bra, skillnaden är egenligen att man får backa en liten aning för att få samma utsnitt. Många gånger är det en fördel eftersom distansen till kameran upplevs positivt för modellen.

Mitt tips är antingen:
2,8/90 mm macro (eller 100mm)
alternativt 1,4/50mm "normaloptik"

Jag har både Nikkor AF 50/1,4 AF 85/1,8 och Micro-Nikkor AF 60/2.8 i min samling till min D70 och det objektiv jag använder för porträtt är utan tvekan 85:an. För porträtt (från axlar och uppåt) tycker jag att brännvidden är idealisk. Skärpedjupet är lagom bra också, liksom bokehn. För halvfigur använder jag hellre 50/1.4. Macro-objektivet däremot använder jag uteslutande till Macro och liknande. Det är skarpast av de tre, men har inte särskilt snygg bokeh (oskärpan är inte helt snygg, åtminstone inte på mer normala fotograferingsavstånd). Jag vet inte hur Tamron-optiken är, men ful bokeh brukar vara kännetecknande för macroobjektiv. Hur som helst, är det porträtt du i första hand ska ha objektivet till skulle jag satas på ett Nikkor AF 85/1.8. Kostar under 4000 nytt, billigare begagnat förstås.

bokeh

Ofta diskuteras objektivens "bokeh" eller egenskaper att teckna ut en vacker och fin avståndsoskärpa.

Att just macro-telen skulle ha en ful bokeh har jag aldrig hört talas om. Definitivt aldrig märkt av.
Tamrons 2,8/90 mm är ett ypperligt porträttobjektiv.

Förmodligen har Nikons 1,8/85 mm snabbare autofokus. Är man inte alls intresserad av närbilder eller macro så väljer man givetvis detta ljusstarka objektiv före ett makro-tele.

Mvh J O

Tackar så mycket för alla svar- Ni verkar överens om att nikons 1,8/85mm är en bra glugg, får nog bli en sådan vid sidan om 18-70mm som medföljer

bigsmooth skrev:
Tackar så mycket för alla svar- Ni verkar överens om att nikons 1,8/85mm är en bra glugg, får nog bli en sådan vid sidan om 18-70mm som medföljer

Det blir ett ypperligt val !

Själv kör jag med Nikons 17-55/f2.8 och 85/f1.4 och det är dom enda gluggar jag behöver i mitt fotograferande, men det tog lång tid och många objektivköp innan jag begrep det :)

/kent

ANNONS