Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa objektivet för resa till Minolta 5d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pepino

Medlem
Funderar på att skaffa ett nytt objektiv till min kamera. Reser mycket och vill inte släpa runt på flera olika objektiv. Kan du rekommendera något som funkar allround och som ligger i prisklassen upp till 4000?

Pepino skrev:
Funderar på att skaffa ett nytt objektiv till min kamera. Reser mycket och vill inte släpa runt på flera olika objektiv. Kan du rekommendera något som funkar allround och som ligger i prisklassen upp till 4000?

Beror på vad du fotar. Personligen skulle jag klara mig fint med en 18-50-zoom eller så. (Sigma har ju en 18-50/2.8 som sägs vara bra. Kanske är för dyr dock.)

Sen finns ju typ 18-200-zoomar (Tamron?) om man vill ha lite tele.

Ett av Minoltas bästa objektiv 28-135/4-4.5 kanske ? brukar ligga på 1-2 tusen begagnat.
Mvh/Gunte..

Pontus Johansson (Pepino) skrev:

Hej Pontus! Jag använder ofta en kombinasion av Tamron 18-75 Di 2.8 och Kenko 1.4X Pro. Da har jag ett super ljusstarkt obj. ideelt for bl.a portrett; och 170mm (effektiv) tele. Detta, tycker jag är bettre enn "långzoomarna" som ofta har AF-hunting i svakt ljus.
mvh Erik

Jag har funderat att köpa Tamrons nya
af 55-200mm 4-5.6 DI II macro. Närgränsen
0.95m lär funka över hela brännvidden !
Ordentligt anticootad lättviktare.
Jag har dock inte hittat några uttömmande recensioner från experter ännu. Pris ca 1800 hemskickat

Re: Re: Bästa objektivet för resa till Minolta 5d?

fujicanon skrev:
Pontus Johansson (Pepino) skrev:
Hej Pontus! Jag använder ofta en kombinasion av Tamron 18-75 Di 2.8 och Kenko 1.4X Pro. Da har jag ett super ljusstarkt obj. ideelt for bl.a portrett; och 170mm (effektiv) tele. Detta, tycker jag är bettre enn "långzoomarna" som ofta har AF-hunting i svakt ljus.
mvh Erik

Finns det ett Tamron 18-75?

/Jörgen

Re: Re: Re: Re: Bästa objektivet för resa till Minolta 5d?

fujicanon skrev:
Nei Jörgen; det finns inte. Sorry för tryckleifen, 28-75 borde det ha varit.
mvh Erik J

OK, annars hade det varit rätt lockande, 28 mm blir i mitt tycke lite snävt på en APS-C sensor.

/Jörgen

Jag använde Sigmas 18-200 och är mycket nöjd. Den satt på hela tiden utomhus, när det blev mörkare åkte Sigmas 18-50/2.8 på.
Dom är båda mycket smidiga att ha med sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar