Annons

Bästa macroobjektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

aiWa

Avslutat medlemskap
Frågan är inte svår. Vilket är det bästa macroobjektivet till canon.

//Carl-Philip Karlsson
 
Ja det finns ju ganska mycket olika grejor att plåta. Du ger inte några utförligare beskrivningar och ändå vill du ha svar på vilket objektiv som passar bäst

För insekter är 180mm bäst. Tamron, Sigma och Canons är alla mycket bra.
 
På testbilder jag sett av ovan nämnda objektiv hade Tamron bäst kantskärpa vid stora bländaröppningar. Hur man sedan vill definiera "bäst" kan ju variera.
 
MP-E 65! Men jag håller med de tidigare inläggen om att det beror på vad du vill fota! Bin och blommor kan fotas på olika sätt. Nära eller jättenära? Nära -> många möjligheter, då måste du nog vara klarare med vad du i övrigt villl ha objektivet till (porträtt= Tamron 90/2,8 eller EF 100/2,8, halvlångt tele=Sigma 150, jättenära -> ända valet MP-E 65+makroblixt)!
 
Mest allsidig och "lagom" är en makro på runt 100mm IMO.
Själv har jag Tamron 90 och är toknöjd. Det är det objektiv som sitter på kameran för det mesta. :)
 
Ok lite dålig beskrivning. Ska plåta närbilder på blommor och närbilder på insekter. Tänker även fota lite smycken ochså. Har sett att canon har ett macroobjektiv i L serien med brännvidden 180.Är detta bra för närbilder av blommor och att få smycken att täcka en hel bild.

//Carl-Philip Karlsson
 
Om smyckena är 24x15mm på ett ungefär så kommer de att täcka hela bildytan. Det kommer det att göra med alla makroobjektiv som når 1:1, oavsett brännvidd.
180mm är klart vettigt för framför allt insekter, men de måste ha slutartider som är typ 1/300 för att undvika skaningsoskärpa. Ska du blända ner en smula för att få skärpedjup så kan det vara svårt att nå även mitt på dagen. Stativ är en väldigt bra sak för makrofotografering i allmänhet, men det blir ännu nödvändigare på längre brännvidder.
 
Sigmas nya 150/2.8 verkar ju vara svårslaget om man ska plåta insekter, ha ett riktigt skarp objektiv och inte vill lägga ut allt för mycket kosing.
Alltså:
+ Bland de skarpaste macro-objektiven
+ Litet o lätt i förhällande till brännvidden
+ Ljusstarkt
+ Prisvärt
- ?
 
Jag har också funderat på sigmas 150macro. Lånade ett 50mm Sigma och provade, men det var lite jobbigt att måsta krypa upp några centimeter från föremålen man skulle fota.
Någon som vet hur 150macrot fungerar som tele?
 
Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro !

Canons 100mm är olslagbart i skärpa (ända ut i kanterna på bländare 2.8), är för övrigt ett riktigt trevligt objektiv. Canons 180 L är säkert ett bra ojektiv men 2.5 gånger dyrare och förutom brännvidden (i mitt tycke lite mycket) kan det inte vara bättre än 100mm, så bra är 100mm:arn. Tack vare skärpan går det utmärkt att beskära om humlan inte fyller bilden. En till fördel, som redan påpekats, är att ett macro som ligger runt 100mm går att ha till mer än extrema närbilder, ex.vis porträtt (med 100mm behöver man nog stå ca. 7-8 m från personen om man vill ha helfigur). 180mm ger på 20d:n en bildvinkel som på ett 288mm objektiv, väldigt mycket.

För smycken och sånt funkar vilket skarpt tele som helst (allt mellan 80-200 och mer ändå).

Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro är i prinsip ett L objektiv så köp det och spara 8-9 tusen kronor.

Mvh Erik !

PS. Jag har någa bilder tagna med 100mm upplagda på min sida. DS
 
en liten följdfråga. om man ska fota små kryp hur mycket skiljer det mellan ett 60 och ett 100 objektiv i avståndet man måste ha för att få närbilder? är det riktigt som jag har förstått att man kan få exakt samma förstoring?
 
Ja, båda ger ju 1:1, så förstoringen är samma. Arbetsavståndet kan man säga är ca 10-12cm med objektiven runt 100mm (canon 100 ger rutn 15cm, tror jag, tack vare intern fokusering) och 5-6cm med 50-60mm. Detta vid närgränsen (1:1) då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.