Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa månad för naturfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Zeratul skrev:
Vilken månad är enligt er bästa månaden för naturfotograering?

Oj vilken stor fråga:)!!

Det beror på fotografens intressen och inte minst på var på jordens yta fotografen befinner sig!

För mig personligen gäller hela året.
Aktuellt väder och vind spelar större roll än årstiderna för min del.

Mvh Niclas.

Ps, Oväder=fotoväder:)!
 
Tack för svar Niclas! Här i Sverige tycker jag att våren/sommaren verkar intressantest. På våren kommer ju djuren ut från sina iden. Fina färger på hösten också.
 
Vintern om det är vintermotiv du letar efter...Jag tycker inte det finns någon månad som är bättre än den andra. Alla tider på året har sin natur.
 
Om man ser till mer "fotografiskt problematiska årstider" (förutom vid -55 grader på Svalbard i full storm:) så skulle jag för min del säga "dem torraste dagarna/(veckorna) under högsommaren"!

Pga=

-Disigt i atmosfären,
-Livet generellt ute i naturen blir både sårbart och ofta blekbränt,
-För varmt för att bära mycket och långt, mitt ideal ligger runt +10 till +15 grader.
-
-etc,,

+Lite mygg dem varmaste veckorna:)

Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
November-december utan tvekan.
Inte mycket ljus och ljuset stannar bara en kort stund under "dagen".
Helljus/fotoljus hela den korta tiden så att säga.
Men ok sommar med ljus hela natten. Med skönjbara skillnader på morgonen och kvällen.
Dagen platt som en bakplåt.
Hösten men med ett snabbt slut på kvälljuset med sagolika solnedgångar.Men med ett något längre morgonljus. Våren är ett elände. Ok för både morgon och kväll men seneriet är kortlivat. Snön har lämnat träden och allt är antingen Svart eller vitt.Resten är platt.
Mvh/-Anders
 
Jag tycker nog varje månad har sin charm, vintern med sin is, hösten med sina färger och våren med sin begynnade grönska och ett aktivt fågelliv.

Generellt sätt brukar jag tänka så att alla konstiga vädersituationer och tidpunkter är spännande för naturfoto. De flesta situationer är bra - utom mitt på soliga dagar.

Gryning, skymning och natt :)
 
som många sagt har alla årstider sin charm. men det beror ju helt klart på vad man är ute efter. ska man fota björn, grävling och igelkott kanske inte vintern är rätt. men det beror helt på vad man vill ha för bilder. finast färger är det enligt mig på hösten, möjligt vis tätt följd av våren. men som sagt, var mer precis!!!
 
Allt utom vintern här uppe. Det är lite väl drygt med mer än en meter snö. Inte ens mina nu äntligen fullgjorda (igår) 15 mån i Boden har fått mig att ändra uppfattning i den frågan.

Sen är det ju trevligt att inte bli uppäten också när man är ute och plåtar...
Min slutsats för Norrbotten blir alltså april-maj (ev. början av juni) samt augusti-september.
Att det sen går att göra bra bilder alla årstider är en annan femma.
 
LeadHead skrev:
Inte ens mina nu äntligen fullgjorda (igår) 15 mån i Boden har fått mig att ändra uppfattning i den frågan.

Gratulerar till genomförandet Erik!

Nu får vi väl se dig hänga här på fotosidan dagarna i ända!? ;=)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.