ANNONS
Annons

Bästa långzoomaren

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Nu börjar det bli dags att gå över till digtalt från analogt. Tror nog att en långzoomare skulle passa mina behov, nu är bara frågan vilken som är den bästa och påminner mest om en systemkamera(vilka jag tycker är lite dyra)? Har kollat in fujifilms senaste och den verkar vara bra men hur står den sig optiskt i förhållande till andra? Är tacksam för allmänna tips om vilken långzoomare med brännvid runt 300mm som är bra?

Ta-daa! http://kamerabild.mkf.se/kdb_bladdraren.asp

Det finns en mycket viktig skillnad mellan systemkameror och långzoomar, nämligen sensorns storlek. Det finns långzoomar med "stor" sensor, men de kostar också ungefär lika mycket som en systemkamera.
Alltså; förvänta dig inte samma bildkvalitet med en långzoomkamera som med en systemkamera.

Ta en titt på DN´s hemsida så kan du hitta ett färskt test av långzoomar. (Panasonic bäst)

Testledaren sade även att de flesta som köper en långzoom skaffar systemare inom två år.

Så varför vänta i två år?? ;-)

För mig tog det bara ett år!
Och då var det egentligen inte bildkvaliten eller möjlighet tiil inställningar som gjorde att jag bytte utan att den var så långsam.

Sabud skrev:
Ta en titt på DN´s hemsida så kan du hitta ett färskt test av långzoomar. (Panasonic bäst)

Testledaren sade även att de flesta som köper en långzoom skaffar systemare inom två år.

Så varför vänta i två år?? ;-)
Tänk bara på att Panasonic fick jättebra uppviktning av slutbetyget pga att dom var så brusfria, medans Canon S3 åkte ner rejält för att den var så extremt brusig.

Läs lite på Cyberphoto eller dpreview eller andra seriösa siter så ska du se att dom tolkar det helt annorlunda.

Panasonic smetar ut allt brus med fet brusreducering, som ej går att dra ner särskilt mycket. Det gör att detaljer försvinner, även på lägsta ISO, och aldrig går att återskapa.
Canon har förvisso en del brus, men man har själv valet att efterbehandla efter behag. Inget utsmetande där, och det brukar Canon i seriösa recensioner få mycket credits för, medans Panasonic brukar få mängder med skit.

Dock är så ej fallet i DN's seriösa test :D

Jag stod i valet mellan en S3 IS och en Panasonic med liknande egenskaper förra året. Testade att ta foton i butiken och kollade dem i en bärbar dator. Panasonicens bild var marmoriserad när man zoomade in bilden. Kan ha varit en inställning som stod fel. Hittade dock ingen.
Det får bli Canon ett tag till.
Canon S5 IS kommer ut snart med. Blixtsko och ansiktssökning. Dock är det en del försämringar istället som kommit jämfört med S3:an. Exempelvis bländare 2,7-3,5. Hur kul är det?

Och nästa inköp blir en systemare :D

Senast ändrad:
PeterWem skrev:
Jag stod i valet mellan en S3 IS och en Panasonic med liknande egenskaper förra året. Testade att ta foton i butiken och kollade dem i en bärbar dator. Panasonicens bild var marmoriserad när man zoomade in bilden. Kan ha varit en inställning som stod fel. Hittade dock ingen.
Det får bli Canon ett tag till.
Canon S5 IS kommer ut snart med. Blixtsko och ansiktssökning. Dock är det en del försämringar istället som kommit jämfört med S3:an. Exempelvis bländare 2,7-3,5. Hur kul är det?

Och nästa inköp blir en systemare :D
2,7-3,5 på S3'an också, bättre än de flesta konkurrenter. Förstår inte vad du menar här.

S5 IS:

Aperture F2.7-3.5 (max)
Continuous shooting Approx. 1.5 fps

S3 IS:
Aperture • F2.7-F8.0 (wide)
Aperture • F3.5-F8.0 (tele)
Continuous • High Speed approx. 2.3fps

Bättre?

De menar alltså inte att minsta bländaren på S5:an är 3.5 utan det är största bländaren i teleläget.
Eller missförstod jag dig...

Ni glömmer att största bländare är minsta värdet, största möjliga bländaröppning i teleläget är f/3.5 för både S3 och S5. Minsta bländare är förmodligen f/8 för bägge kamerorna, mindre bländaröppningar är ganska meningslösa på de små sensorerna som sitter i digitalkompaktkamerorna.

/Daniel

Har kört en Olympus SP 550 UZ ett tag nu. Kanonkamera för resa mm men icke ett alternativ till systemkamera. Därtill allt för slö. Men, att resa med en kamera som har det mesta i inställningsväg och ett objektiv motsvarande 28-504 mm med klart godkänd ljusstyrka (3,5-4,5) är riktigt ok.

Men inget riktigt alternativ till DSLR alltså.

Jag håller med Berth att SP550 är grymt slö, men med lite tålamod är den riktigt användbar (bl a har den hyfsad vidvinkel (28mm), speciellt jämfört med andra kompakter).

För övrigt är största bländaren 2.8 i vidvinkelläge och 4.5 vid max tele.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar