Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kompaktkameran runt 1500:-

Produkter
(logga in för att koppla)

pakkan

Medlem
Hej
Jag är nybörjare inom fotoområdet och leter en kompaktkamera.
När jag började leta kamera märkte jag att det fanns väldigt mycket att välja på.
Därför valde jag att bli medlem här för det verkar finnas kunnigt folk här :)

Jag undrar då vilken som är de bästa kompaktkameran för runt 1500:- enligt er?

Mvh
 
Hej
Jag är nybörjare inom fotoområdet och leter en kompaktkamera.
När jag började leta kamera märkte jag att det fanns väldigt mycket att välja på.
Därför valde jag att bli medlem här för det verkar finnas kunnigt folk här :)

Jag undrar då vilken som är de bästa kompaktkameran för runt 1500:- enligt er?

Mvh

Nu är jag ingen expert på foto men jag har iaf. en liten erfarenhet av kompaktkameror.
Canon Ixus ger mkt kamera för pengarna enligt mig. Då du har en relativt tight budget så skulle jag rekommendera en Canon Ixus 95 som kostar ~1000-1300:- inkl frakt.

Har själv en IXUS 850 och är mkt nöjd med den. Nu vet jag inte hur 95:an är men min 850 ger helt ok bilder upp till ISO400, därefter så börjar bruset framträda allt för mkt. men så är det nog på de flesta kompaktkamerorna.

Här kan du se lite testbilder med den: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Ixus95gra
Där kan du se hur pass bra den presterar med olika inst.

Lycka till med köpet! Hoppas att mitt inlägg gav lite hjälp på traven :)
 
"Bästa kameran" för alla syften är något som helt enkelt inte finns.

För den ene är den bästa den som är så liten som möjligt. Någon vill ha så mycket zoom som möjligt, men struntar i storlek och vikt. En tredje vill kunna printa bilderna så stort som möjligt etc.

Generellt sett för din prisnivå så är det kameror med 3x - 4x zoom som finns. Canon har haft bra kvalité.
Har själv en IXUX 100IS (för at jag vill ha en så liten kompaktkamera som möjligt) och den finns för 1499:- som billigast (plus frakt om den ska skickas).

Annars har alltid "IS" modeller i Canons "A" serie varit självklara budgetval. Är litet större och en aning plastigare (iof större knappar - IXUS 100 har pyttesmå!) men ger bra bilder.
 
Jag tackar så jätte mycket för svaren :)

Ja Ixus verkar ju vara bra såg ja nu när ja googla.
Men frågan är om de är värt att lägga till dom pengarna för Ixus 100 is?
Vad är skyllnaden mellan dom?

Mvh
 
Jag tackar så jätte mycket för svaren :)

Ja Ixus verkar ju vara bra såg ja nu när ja googla.
Men frågan är om de är värt att lägga till dom pengarna för Ixus 100 is?
Vad är skyllnaden mellan dom?

Mvh

Småsaker som bättre film och lite fler pixlar. Vill du kunna HD-filma är det 100 du ska välja.

Allmänt sett är nog Ixus det bästa du kan få för så lite pengar, för 1500 får man normalt sett inte någon särskilt bra kamera. Så kör på Ixus om du ska hålla budgeten. Resten från Nikon, Pentax, Samsung, Casio osv är rätt dåliga.
 
klart de skiljer ju inte jätte mycket pengar imellan man kanske skulle satsa på ixus 100 is.
Ingen som har några bild alternativ? skulle vilja se hur bilderna blir?
 
Tack så jätte mycket att du sa de :)
Hade nog inte märkt de annars.
Blir nog garanterat att lägga en beställnings sen om jag inte hittar något i affären sen.
 
Ingen erfarenhet av någon av modellerna du titar på, får mest intrycket att det skiljer i att ixusen är superliten och rymms i de flesta fickor. olympusen ser lite större ut men har i gengäld tex större zoomomfång.
Blev förresten dyrt det där, impulsbeställde en Canon EF 70-200/4,0 L IS USM för 9990kr :)
 
Okej gött att det blev något nytt :)

Jag får tacka så jätte mycket att du visa mig att sidan hade rea idag, hade aldrig hittat de annars.

Jag slog till på Canon Ixus 100 is :)
 
Blev förresten dyrt det där, impulsbeställde en Canon EF 70-200/4,0 L IS USM för 9990kr :)

Det där var väl j-ligt onödigt att berätta.. jag hade tänkt vänta till slutet av sommaren med mitt inköp, så blev det inte nu. (Fast med tanke på lagerstatusen vet man ju iofs inte när det kommer..)

Någon som behöver ett EF-s 55-250?
 
Det där var väl j-ligt onödigt att berätta.. jag hade tänkt vänta till slutet av sommaren med mitt inköp, så blev det inte nu. (Fast med tanke på lagerstatusen vet man ju iofs inte när det kommer..)

Någon som behöver ett EF-s 55-250?

Bra att jag kunde dra med någon fler på ekonomiska äventyr :)
Hoppas att de inte är så långt borta, skulle vara trevligt att ha till semestern.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.