ANNONS
Annons

Bästa kompaktkameran beg för 2000?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Nu postar jag en tråd åt en kompis med den rubriken man inte vill se - ber om ursäkt på förhand, men det verkar vara lite kort om tid. Själv har jag ingen koll på just kompaktkameror.

Fujifilm X30 såg ok ut, men det finns säkert bättre och billigare (notera att han kommer köpa begagnat så äldre kameror är inget hinder). Kort skärpedjup, skarp, bra zoomomfång (ca 20-105/135 motsvarande FF). Verkar inte ha alltför mycket intresse av att lära sig exponera korrekt etc och ska tas med överallt. Han kommer även fota sina barn, så en del snabbhet krävs samtidigt som det skulle vara kul om han kan ta porträtt med snygg (smetig/jämn - ej bubbelbad) bakgrundsoskärpa.

Vad är bäst alt. bättre än X30 kring 2000 kr beg?

Nu postar jag en tråd åt en kompis med den rubriken man inte vill se - ber om ursäkt på förhand, men det verkar vara lite kort om tid. Själv har jag ingen koll på just kompaktkameror.

Fujifilm X30 såg ok ut, men det finns säkert bättre och billigare (notera att han kommer köpa begagnat så äldre kameror är inget hinder). Kort skärpedjup, skarp, bra zoomomfång (ca 20-105/135 motsvarande FF). Verkar inte ha alltför mycket intresse av att lära sig exponera korrekt etc och ska tas med överallt. Han kommer även fota sina barn, så en del snabbhet krävs samtidigt som det skulle vara kul om han kan ta porträtt med snygg (smetig/jämn - ej bubbelbad) bakgrundsoskärpa.

Vad är bäst alt. bättre än X30 kring 2000 kr beg?

En beg. Sony RX100 eller beg. Canon G7X ger dig något större och bättre sensor (1" vs 2/3"), men å andra sidan kanske lite sämre ergonomi/hantering och ingen sökare/EVF (kom först på RX100 M3 och senare).

Det som jag verkligen gillar med Fujin är att den förutom inbyggd EVF (något som jag själv uppskattar i vissa fall med ljus sol och omgivning) så diggar jag att den har manuell zoom. Önskar att fler tillverkare hade tagit efter det (så mycket skönare och mer snabbjobbat).

Men jag skulle själv avstått pga den något sämre 2/3"-sensorn.

(Hade Fuji kommit med en uppdaterad version med en modern 1"-sensor så hade det blivit en grym kamera.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar