Annons

Bästa kameran (kompakt)

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Det är ju högst subjektivt, utifrån vilka värderingar man har.

Själv skulle jag vilja se en Fuji med lite mer vidvinkligt objektiv än 35mm. + bildstabilisering och manuella inställningar.

F30 och F40 är inte dåliga, men objektivet startar på 36mm och ingen bildstabilisering. Dock ruggigt bra sensor för att va i kompaktTräsket.

En Fuji/Canon/Nikon F356 MK 72 IS/VR/ED/L tror jag att den heter. Den består av ett Fuji F30 hus med sensorn från en Eos1DSmkII och ett objektiv som motsvarar Nikons 18-200 samt ergonomin från D2 serien .......

Den bäste generella kameran finns inte! Själv har jag fler kameror för att ha den bästa kameran för varje tillfälle men visst ligger F30 rätt nära för att vara en kompakt. Hade den haft IS och ett vidvinkligare objektiv så vore den det bästa komplementet till mina Nikon DSLRs... För mig vill säga, jag har ingen aning om vad som är bäst för dig..

Kompaktast.....

F10/F11 är värkligen kompakta. Men som du säjer; lite trång i optiken.
Inte så kompakt, men med många möjligheter är ju G6. En rackare av en plastburk som jag är glad för. Finns ju båda tele- och wide-konverter till den; samt filtermöjlighet.
G7 kann vara ett bra val för dom som tycker om utbrända högdagrar.

Dock F10 finns alltid i fickan.
/Erik J

Min önskekamera är en kompakt med ljusstark vidvinkeloptik motsvarande en fast 28 på småbild. Gärna samma sensor som D70 eller så. Råformat vore bra. Och en riktig sökare. Jag kan vara helt utan skärm om det är så.

Sigma hade visst nåt fräsigt på gång...får väl se hur intressant det blir.

schaki skrev:
Själv skulle jag vilja se en Fuji med lite mer vidvinkligt objektiv än 35mm. + bildstabilisering och manuella inställningar.

Det låter som du behöver Fujis E-serie: 32 mm vidvinkel, mer inställningar och en liten genomsikts-sökare. Men av nån konstig anledning har ej denna serie uppdaterats sedan E900 - en kamera som kom samtidigt med F10.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar