Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kameran inom 2500-3000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

baruba

Ny medlem
Funderar på att uppgradera mig från min Samsung i70 till något lite mer avancerat. Först funderade jag på en Nikon D40, men den kändes lite för klumpig för mina behov.
Kommer använda den mest till semesterbilder o liknande, kan även hända att den kommer dyka upp vid ett par fester, konserter o liknande också så den ska vara någorlunda smidig... Har inte tänkt använda den till nåt avancerat som t.ex fota fåglar osv...

Jag har kikat på 3st Canon-kameror. S3 IS, S5 IS och Powershot SX100.
Jag kan köpa en S3a med 1gb minne + väska för 2500kr, är det bara att köpa, eller ska jag leta efter annat för dom pengarna?

Vilken av dessa ska jag välja mellan? SX100:an är ju betydligt smidigare än S3an o S5an, men blir bilderna likvärdiga? Eller finns det nån helt annan modell som är bättre i samma prisklass?


Några andra jag hittat i samma prisklass är Sony DSC-H7, Panasonic DMC-FZ8, Fujifilm Finepix S8000FD, Kodak EasyShare Z812 IS, Olympus Camedia SP-550...

Och då har jag inte rabblat upp alla kompaktkameror som är intressenta också...

Men vad har ni förslag, vilken är den bästa allround kameran för 2500-3000kr? Vill ha bäst bild för pengarna helt enkelt... Vet att det inte går att säga en enda kamera som är bäst, men ge olika förslag iaf.
 
S3 och S5 är väl kanske en aningens klumpiga om man ska ta festbilder. Men omfånget på optiken är bra att ha när man plåtar allt ifrån blommor till fåglar. Blixten är rätt mycket bättre än många vanliga kompakter jag kommit i kontakt med!

Av S3 och S5 skulle jag faktiskt välja S3:an, dels för att den kan ta snabbare seriebilder och för att den går att modda så man kan ta RAW direkt med den! S5:an blev jag faktiskt besviken på när jag fick se, var annars tänkt att byta upp mig..
S3 o 5 har dessutom en helt hygglig filmfunktion med ok ljud! du får lixom två kameror i en!

Som med alla andra kameror med "små" sensorer så behöver man ofta ordentligt med ljus för att det ska bli skarpt, (alla mina bilder är tagna med S3, om du vill se)

En annan som klara det mesta är canons G-serie, G7 G9 osv, har för mig att en utav föregångarna hade RAW-format oxå!

//J
 
Har nu varit o köpt en beggad Canon S3 IS med väska och 1gb minne för 2200kr.

Så nu får ni antingen gratulera till ett bra köp, eller skratta för att jag kastat bort pengarna. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.