Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kameran för både stillbild och video

Produkter
(logga in för att koppla)

Kygo

Ny medlem
Hej som rubriken lyder söker jag efter en kamera som är bra på att både ta stillbilder och spela in videoklipp. Helst i världsklass.

Samtidigt vill jag helst få det för ett så humant pris som möjligt. Förslag på modeller att titta extra på. men vill nog inte lägga mer än 60 000 kr för kameran man vill ju inte behöva vara onödigt rädd om den.

Det jag vill att den ska klara

Ta upp ljud och bild för inspelningar av videopoddar/Snowboard/Surf videos ska vara grym kvalite på upplösningen

Vill kunna ta naturbilder, Modellbilder , stillbilder av grym kvalite på upplösningen

Med andra ord den enda felande länken när ett foto ska tas ska gå att skylla på fotografen :)

Hoppas alla duktiga/kompetenta fotografer/fotointresserade kan ge mig tips och svar på min fråga Vilken kamera ska jag ha?

Tack på förhand Ni är grymma!

Hej som rubriken lyder söker jag efter en kamera som är bra på att både ta stillbilder och spela in videoklipp. Helst i världsklass.

Samtidigt vill jag helst få det för ett så humant pris som möjligt. Förslag på modeller att titta extra på. men vill nog inte lägga mer än 60 000 kr för kameran man vill ju inte behöva vara onödigt rädd om den.

Ta upp ljud och bild för inspelningar av videopoddar/Snowboard/Surf videos ska vara grym kvalite på upplösningen

Vill kunna ta naturbilder, Modellbilder , stillbilder av grym kvalite på upplösningen

Med andra ord den enda felande länken när ett foto ska tas ska gå att skylla på fotografen :)

Hoppas alla duktiga/kompetenta fotografer/fotointresserade kan ge mig tips och svar på min fråga Vilken kamera ska jag ha?

A7s II är det som gäller.
Ingen annan kamera kan mäta sig med detta isomonster.

Sony A7R II har den bästa sensorn för stillbild och filmar i 4K. Det snackas om överhettning vid långa filmsekvenser upp mot 30 minuter. Men det hände inte mig när jag testade.

A7S II är antagligen ännu lite bättre för 4K, men har bara 12 megapixel vilket oftast är för lite för kommersiella bilder.

Det är väl A7R II som sägs kunna bli överhettad, inte A7S II?

Har själv inte råkat ut för det än så länge med A7s II

En sak man bör tänka på med A7r II är att när den filmar i 4k så är det i super 35 vilket betyder att den inte utnyttjar hela sensorn s yta vilket leder till att man inte får samma kraftiga vidvinkel som man får med A7SII vilket är dåligt för den som filmar mycket. Sen kan man inte filma på natten eller när man har extremt dåligt ljus med A7r II.
Det är kanske svårt att välja mellan dessa high end kameror.

Har själv inte råkat ut för det än så länge med A7s II

En sak man bör tänka på med A7r II är att när den filmar i 4k så är det i super 35 vilket betyder att den inte utnyttjar hela sensorn s yta vilket leder till att man inte får samma kraftiga vidvinkel som man får med A7SII vilket är dåligt för den som filmar mycket. Sen kan man inte filma på natten eller när man har extremt dåligt ljus med A7r II.

Vad svamlar du om har du ens testat kamerorna?
http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-7r-ii/9
A7rII filmar både med hela sensor och i super35 i 4K.

Inte filma i mörker? Ingen kamera klarar att fila i totalt mörker. A7sII är bättre men det betyder inte att a7rII är dålig. Det skiljer om kör FF eller s35.

Vad svamlar du om har du ens testat kamerorna?
http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-7r-ii/9
A7rII filmar både med hela sensor och i super35 i 4K.

Inte filma i mörker? Ingen kamera klarar att fila i totalt mörker. A7sII är bättre men det betyder inte att a7rII är dålig. Det skiljer om kör FF eller s35.

Ja nu var jag för snabb, ja det är sant att den nyttjar hela sensorn, A7SII klarar inte super 35.
Filma i totalmörker har jag inte skrivit men på natten präntade jag ner. Jag har testat A7r II och insett att den jagar mer med fokus när det är mörkare jämfört med A7s II som presterar bättre i lågt ljus. Vad som skrivs i testerna bryr jag mig inte så mycket om. För min del var det givet att hoppa över A7r II denna gång.

Nog svårt att hitta en kamera som kan leverera allt det där i världsklass.

Bättre att ha dedicerade video och stillbildskameror.
A7SII är visserligen bra på att filma i svagt ljus, men inte lika bra på att ta högupplösta modellbilder.
Ska du ta sådant är det bättre att komplettera med t.ex en beg Nikon D800 de är inte så dyra numera,

Nog svårt att hitta en kamera som kan leverera allt det där i världsklass.

Bättre att ha dedicerade video och stillbildskameror.
A7SII är visserligen bra på att filma i svagt ljus, men inte lika bra på att ta högupplösta modellbilder.
Ska du ta sådant är det bättre att komplettera med t.ex en beg Nikon D800 de är inte så dyra numera,

Med tanke på snowboard och surfning. Så borde det luta med åt en d4s tycker jag. D800 är ju långt ifrån lika snabb och pricksäker nämligen.

Är det inte bättre att köpa en dedikerad videokamera, tex Sony FDR-AX1, Ultra HD,4K för 40" och sen en FF från Canon/Nikon eller annan tillverkare för runt 15"?

Är ändå enklare att filma med en videokamera med bra ergonomi, än en systemkamera.

Panasonic Lumix G7 är mycket prisvärd. Storebror GH4 har några ytterligare finesser men kostar mer.

Panasonic GH4. Metabones speedbooster XL och Sigma 18-35mm/1,8 är en bra grundsten att bygga på. Kolla gärna exempel på tuben.
Med Speedbooster XL så motsvarar brännvidden 27-53mm på fullformat (cropfaktor 1,5)
Ljusstyrkan är knepigare att räkna ut motsvarande. Adaptern höjer bländarvärdet 1,3 steg och cropfaktorn sänker värdet 1,5 steg. I vilket fall som helst så får man en kombination med hög ljusstyrka och hög optisk kvalitet.

Sen kan du bygga på med EF-optik efter tycke och smak. Kanske annan kringutrustning som stativ o.dyl.

Med tanke på snowboard och surfning. Så borde det luta med åt en d4s tycker jag. D800 är ju långt ifrån lika snabb och pricksäker nämligen.

Jo, men då är vi utanför budget, och d4s är ju visserligen snabbare och har aningen bättre autofokus som säkert är bra i skidbacken men liksom SonyA7IIS är d4s ganska lågupplöst så kanske inte optimal för de högupplösta modellbilderna D4s blir så att säga mer en ersättare till A7SII än ett komplement

På ett sätt ställer du en fråga som det inte finns något riktigt svar på. Det blir lite av "jag vill ha en bil som rymmer hela familjen och en massa packning, helst terränggående, men som också är en riktigt bra sportbil, smidig i stadstrafik, inte drar så mycket bränsle och går att få hyfsat billigt" Det blir lite för många, lite för olika saker att få in i samma manick :)

Det kanske mest logiska alternativet är ju en Sony A7R II som borde kunna uppfylla väldigt många av dina önskemål. Den kan väl sägas hålla världsklass på det mesta, med undantag för sport-/actionstillbildsfoto (fast där var det mest video du var ute efter väl?)

Ett annat alternativ som borde rymmas inom din budget är en begagnad Canon 1D C, och då får du också det mesta av det du är ute efter utom mycket upplösning, men 18 megapixels stillbilder räcker rätt långt.

"Ta upp ljud och bild för inspelningar av videopoddar/Snowboard/Surf videos ska vara grym kvalite på upplösningen"

Med tanke på den punkten, så skulle jag välja Sony eller Panasonic (de modeller som nämnts tidigare).
De har båda tillbehör (original) som ger dig XLR ingångar för ljud och smidiga volymkontroller.

Köper du Panasonic så räcker pengarna till både tillbehör och optik.

Den som lägger 60 000kr på utrustning bör enligt mig veta vad man ska köpa, eller? Jag tycker det är synd att rekommendera en A7SII för en som uppenbarligen inte är i denna värld (ännu), Mycket bättre att börja med exempelvis en Canon 70D och ett 18-135 objektiv. Finns enormt mycket som går att göra och lära sig med det kittet. "Bättre" utrustning kommer bara bli fel...Eller har jag fel? Jag tror den som vill filma surfning/snowboard och poddar i 4K med grym kvalitet borde vara ganska säker på vad som krävs.. Hur det ska publiceras är ju också väldigt avgörande för hur mycket som behöva läggas på utrustning. Bara för att man har 60 tusen att lägga tycker jag inte rekommendationerna behöver ligga på sån utrustning.

Kolla på Casey Niestat som gör väldigt mycket (och väldigt snyggt) med en Canon 70D och enklare objektiv: https://www.youtube.com/user/caseyneistat

Lycka till!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar