Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bästa grafikkorten för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

salac

Medlem
hej det är så att jag har köpt:

Eizo ColorEdge CG211
Pantone Eye-One Display II
Wacom Intuos 3, A4 Regular USB

och nu behöver jag skaffa en bra dator med massa ram minne som jag redan vet men när det gäller grafikkort vilket ska man ha får att få ut det maximala ur denna skärm?
recker värkligen skaffa en macbook pro som innehåller detta:

15" MacBook Pro 2.2GHz
2.2GHz Intel Core 2 Duo
1440 x 900 upplösning
2GB Gbyte minne
120GB Gbyte hårddisk
8x Double Layer SuperDrive
NVIDIA GeForce 8600M GT
grafik med 128MB SDRAM

MVH:Sasa
 
Grafikkortet har inte så stor betydelse vid vanligt 2D-arbete. Matrox gör väldigt bra kort, men väljer du macbooken, så behöver du inte fundera på vilket kort du ska ta, det räcker gott med standardkortet.

2GB RAM är dock inte vad jag skulle vilja beskriva som massa minne
 
NVIDIA GeForce 8600M GT är ett ganska up to date grafikkort som med lätthet ska orka driva skärmen. Även OK till dataspel och video även om det finns ännu bättre.

Med äldre grafikkort kan det bli problem över digital överföring till högupplösta skärmar. Yttrar sig fom flimmer eller glitter i bildens lågdagrar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.