Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa fyndet och värsta nedköpet

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Jag funderade nyssens en stund över alla fotoinköp jag gjort och kom fram till att jag gjort en del riktiga kap samt samtidigt köpt på mig en del utrustning som jag inte behöver eller/och alldeles för dyrt. Det vore kul att höra från er vilka fynd ni har gjort samt vilka fadäser... :D

Med tanke på att den professionella fotobranschen håller på att byta sin utrustning, från "analogt" till digitalt, finns det för oss amatörer en hel del fynd att göra.

Ett schysst kap som jag hittade var den Zeiss Ikon-projektor med AF och fjärris samt det bästa objektivet Super Talon som jag lyckades få loss för 500 kr. Det köpet känner jag mig jäkligt nöjd över!!

Samtidigt känner jag mig nöjd över att jag köpte en enorm (och då menar jag verkligen stor) torkapparat för fiberpapper som ser ut som en stor mangelmaskin med en högglanstrumma för endast 500 kr, vågar inte tänka på vad den kostade för 15 år sedan....

Ett klart nedköp var 2* konvertern för bladaren som jag fick loss för 1800 beggad, men som jag dagen efter köpet hittade på en lista för 1100 kr.:mad:

Vilka fynd har ni gjort?

/Erik

Värsta nedköpet är en blixt av märket Sigma. Lyckades aldrig nånsin ta en bra bild med den. Den kosta mig 1500:- om jag inte minns fel. Vilket var mycket pengar eftersom jag fortfarande gick i gymnasiet.

När det gäller bästa köp så har jag aldrig gjort några riktiga klipp. Men däremot så har jag köpt en del produkter som jag varit väldigt nöjd med. T ex Minoltas 24-105mm objektiv. En begagnad blixt av märket Minolta är jag också väldigt nöjd med att ha inskaffat. Den kostade mig 2000:- medans objektivet kostade 5500:-

Sedan är jag rätt nöjd med att lyckades skrap ihop pengar till en Dynax 7 Limited. Fast med den har jag inte fotat så mycket med så jag har igentligen ingen uppfattning om den ännu. Men en spontan rekation är att den verkar lättarbetad.

Mvh
Maverick

Kul tråd! :)

Mina bästa köp är nog två:

Mitt Pentax MX-hus som jag hittade i B+ skick för 1500 kronor vintern -89. Det tickar och går fortfarande, har aldrig behövt reparera någonting!

Jag blev också glad när jag hittade min förstoringsapparat, en Leitz Valoy II, för dryga 3000 kr (inkl optik). Lite skamfilad på ytan, men perfekt mekaniskt. Det är ett sant nöje att jobba med den.

Sämsta affären har man väl förträngt... Det skulle nog i mitt fall kunna vara att jag för länge, länge sedan bytte bort en 6x6 Ricohmatic mot en Zenit E. Jag ville ju så gärna ha en spegelreflex för småbild, och den där 6x6-lådan var ju så otymplig... :mad:

/Fredrik

Mitt bästa köp är nog en mellanring, PK13, för 30kr på en pantbank. I alla fall om man räknar i antal bilder per krona.

Sämst vet jag inte. Kanske min samling av mer eller mindre fantasifulla Cokin filter jag lyckades ropa in på ibazar innan jag visste bättre.:)

Hej. Bästa köp: Mörkrumsutrustning. Meopta med färghuvud. Leitz och Nikonoptik div. skålar och pinsetter, ja komplett för 2500kr inkl. frakt.

Sämst: Sigma 28-135. Rent mög. plastig, oskarp. Om man riktar kameran upp utan att hålla på zoomringen fälls objektivet ihop :-(. Men det var billigt.

Jag hade tänkt göra ett bra kap i Januari, en sigma 28-70 2.8. 4900Kr (ny).

Uffe

Vad jag spontant kommer på är mitt Bembo med kula för 750:- det är jag väldigt nöjd med..På minussidan så handlade jag en megablixt (kostade multum)till min T90 för några år sedan,hade svår ågren i några dagar och lät köpet gå tillbaka,puh...
mvh/gunte..

Gunte:
Benbo till det priset är fusk. Jag blir riktigt avis, speciellt som jag suktar efter Benbostativ på grund av dess trevliga gymnastiska ställningar man kan ställa det i.

Mitt bästa köp av få hittills är nog mitt ljusbord; 50x60cm yta med 5 lysrör för tre hundralappar.

Bästa köpet måste nog bli en Leitz Valloy II med ny componar C för 1100:- eller Yaschica Mat 6x6 för 500:-
Värsta var nog en begagnat Nikon Sb 24 blixt som turligt nog slutate funka efter 1 dag så jag fick igen pengarna
åsså en värdelös diaduplikator från hama

En Minolta SRT-101 gratis fick mig att börja fotografera, så bättre kan det inte bli. Bottennapp? Vet inte, jag har nog lärt mig nåt av allt jag köpt. Konsumtion är kul öht, så konstiga är vi människor.

Bästa köpet är utan tvekan mina studioblixtar.

1 st Balcar 2400 aggregat med uttag för 3 huvuden
2 st Balcar huvuden med inställningsljus
2 st silvet/vita paraplyer
2 st Manfrotto stativ till blixtarna
Sjyssta casar till allt
Allt i B+

Pris 1800 kr...

Köpte det av en konkursmässig firma som inte visste alls vad det var de sålde.
Oj vad jag har legat sömnlös att jag inte köpte mer. De hade hur mycket som helst till inga pengar alls.

Jag gjorde det bästa köpet den här veckan (om man räknar bort att jag fått en Hasselblad PCP 80 nästintill gratis):

Jag köpte en splitter ny Mamiya RZ 67 Pro II med Z110mm/f 2.8 från Robert White i England för ~20300 kronor inklusive frakt (momsen ej inräknad). EU-reglerna säger att jag (som företag) skall betala och redovisa momsen i hemlandet (och den drar jag ju av, så jag betalar inget just nu). Som privatperson skulle jag fått betala 17,5% EU-moms.

Den leverades dessutom på 17 timmar efter att köpet avslutats!

I Sverige kostar motsvarande kamera minst 32000 kronor (plus moms, som jag i och för sig får dra av).

Summa summarum: I "riktiga pengar" betalade jag 20300 för en pryl som jag skulle fått betala 40000 för i Sverige!

Det kallar jag för bra köp (även om jag nu bara har 1 års garanti istället för 5 år)!

Mitt tips är (om Du skall köpa Mamiya) - kolla på http://www.robertwhite.co.uk. Bra priser och service, snabb leverans.

Bästa köpet / Mest kul för pengarna:
- Min Minox GT-E (alltid med mig och faktiskt den kamera som jag fotar mest med)
- Min Mamiya C-220 mellanformatare
- Mitt EF 300/4L

Sämsta / Minst kul för pengarna:
- En Canon MA motordrive som jag köpte beg för 4 år sedan för 1500:- då jag hade morsans kamera. Använd 3 ggr.

// npet

markus skrev:
Mitt bästa köp är nog en mellanring, PK13, för 30kr på en pantbank. I alla fall om man räknar i antal bilder per krona.

Sämst vet jag inte. Kanske min samling av mer eller mindre fantasifulla Cokin filter jag lyckades ropa in på ibazar innan jag visste bättre.:)

Markus, var filtren nyligen? Isåfall förbannade jag dig för att inte jag fick grejerna. Men det tycks ju varit till det bättre... ;)

Bästa:
Minolta srt303 svart med roccor 50/1.7, vivitar 35/1.9, 200/3.5, 2x teleconverter, fin väska, 1000w-fotolampa och ett halvkass stativ. allt i nyskick med kvitton och manualer från 70-talet (en ägare som haft det i hyllan). 600 spänn inkl frakt.

Sämsta:
Defekt Rolleicord för 500 spänn. Eller kanske en Yashica C där slutaren är paj för 400 spänn. Eller varför inte en mångo Zenza Bronica ETR-uttrustning med ständigt uppfälld spegel. *gråter*
(dåliga erfaranheter av mellanformat tycks det)

Bästa köpet måste varit ett cosina 19-35mm. Det var inte dyrt, men mycket prisvärt. Men best av allt, scandinavian måste varit på bra humör, eller så var packaren trött, för i lådan hittade jag två st identiska objektiv, men på fakturan hittade jag bara ett, hehe.... Sålde det andra till polaren, så mitt fick jag ju egentligen för bara ett par hundringar, eftersom polaren betalade 200-300kr mindre än scandinavians pris. / Micke

Scandinavian Photo ..

Eh, undra nu hur länge det dröjer innan Scandinavian hör av sig.. :rolleyes: Rackarns flyt han hade där, Micro..

Värsta nedköpet jag har gjort var att skaffa en Nikon F60. Plastigare kamera får man leta efter..

Ett bra köp gjorde jag när jag fick en Nikon F80 till inköpspris utan moms av misstag. ;) Men bästa köpet gör jag när jag skaffar en Nikon F100 med vertikalgrepp.

Men å andra sidan har jag aldrig ångrat teleobjektivet heller även om det var lite dyrt .. Nu får jag äta kex i ett år.. :D

Det smög sig fram ett nerköp ur minnet helt plötsligt och det var när jag skulle ta en tripp till huvudstaden i början på 80-talet..Jag ville ha en liten fickvänlig kompakt och det blev en Hanimex med uppfällbar blixt från expertbutiken för 495:-..Nästa dag såg jag samma kamera hos expert-storköp ? i Stockholmo för 295:-..buhuhuhu.
mvh/gunte..

Hrrmmm... blev lite avundsjuk på Johans kap angående PCP-80....

Precis innan jul gjorde jag ett förstorarkap, tror jag. Inhandlade en Durst 138 med färghuvudet CLS-1000 för 2500 kr. Den är stor som en mammut kräver 2-3 man för att lyfta, står på eget stativ och tar upp till 5*7 tums negativ. Nypriset var en bit över 100.000 kr !! och ändå är modellen inte gammal. I farten inhandlades en Durst 1000 med färghuvud för 4*5 för lika mycket, en Sinar C med lite lull lull, ett enormt tungt studiostativ (pelarvarianten) samt på köpet fick jag en färgdensitometer som fortfarande säljs för 3.400 dollar. Jag gav något över 10 långlappar för klabbet, dvs för båda förstorarna samt resten.

Om det nu är ett bra köp eller inte får visa sig i framtiden, dvs vid användadet. Flickvännen blev inte så glad, så de flesta av prylarna fick snabbt en plats på vinden :mad: :D Funderar på att deponera en av förstorarna till fotoklubben om de går med på det.

En hel del proffsutrustning som förut kostade skjortan håller på att leta sig ut i amatörleden pga av teknikskiftet kemiskt/digitalt. OK, måste väl erkänna att väl på plats hos konkursutförsäljaren drabbades jag väl att ett milt prylbegär, men samtidgt är ju mekanik kul! :D

Simma lugnt

/Erik

..nerköp.. när jag bytte in min Olympus Om2 i nyskick för en Pentax SF7 med autofokus.. vilken skräpkamera..

eller när jag sålde hela min fina Pentax LX kamera med fina gluggar för att köpa en Olympus E10.. en digital kamera som inte alls ersatte Pentaxen...

bästa köpet...

när jag sålde nyss nämnda E10 och köpte en F100 med gluggar o scanner för ett bra paketpris.. vilken julafton då alla paket öppnades... och vilken fest då diabilderna hämtas från fotobutiken...

mvh
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar