Annons

Bästa Fotosajten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Att köpa fotogrejor är inte lätt. Jag minns tiden innan internet. Allt man hade att gå på var diverse rykten bland foto-kompisar samt tester i AF/Foto. Annat är det nuförtiden.
Hur gör ni när ni ska ha något nytt?
Jag brukar läsa allt jag hittar på nätet samt i de få tidningar man kan hitta med tester av just den grunkan man ska ha.
Favoriter:
Dprevirew: Systematiska, metodiska tester av digitalkameror. Man kan jämföra produkter med varandra etc. De hade dock missat några allvarliga brister på min Sonykamera...
photographyreview: Massor av åsikter från användare som äger grunkan och har använt den.Väldigt intressant.
Photodo: Lite fakta om gluggar och dess egenskaper.
Efter tillräckligt mycket input har man oftast en ganska klar bild av vad man vill ha. Tyvärr snöar jag oftast in på någon modell och har väldigt svårt för att släppa den.

Jag har ju nyligen införskaffat mig en systemkamera..så mitt minne är ganska färskt huruvida jag har gått till väga.. :p

Jag är för det mesta en som lyssnar, kollar, jämför, vrider och vänder på olika modeller. Oftast brukar jag börja med att hålla en låg profil, dvs att tex läsa här på Fotosidan vilka modeller som kan vara lämpliga..och VARFÖR dem kan vara det. Därefter handlar det om att fråga om de modeller som verkar intressanta. Några upptäcker man snart inte passar en alls och andra är mer lämpliga. Därefter är det ut på nätet och leta information hos produkttillverkaren, försäljare och användare. Diverse olika oberoende tester på nätet är också bra att gå på. Liksom att ta del av test i tidningen FOTO om det finns.

Men för mig handlar det mycket om att fråga. Att fråga här på Fotosidan ger bra och ibland också olika svar. Att fråga hos en försäljare i butik kan också vara okej..även om man inte "suger" åt sig allt de säger. Jag väger för och emot och försöker vara så konstruktiv som möjligt i mina bedömningar. Jag har nu börjat köpa produkter som passar mina behov något så när precist. Tidigare brukade jag istället köpa produkter snäppet bättre än vad jag egentligen var i behov av...bara för "ifall att"... :rolleyes:

Min Minolta Dynax 5 med ett Minolta AF 28-105 var precis rätt köp för mig. Hur nöjd som helst än så länge..även om jag ännu inte testat den fullt ut. Visst kan ovanstående beskrivning av vägen till "rätt" produktköp verka lite arbetssam. Det kan ibland kännas så..men samtidigt är det kul med denna undersökning och man lär sig mycket på vägen om man inte "snöar in sig" på en modell utan är öppen för förslag. Det tog kanske 5-6 veckor för mig att fatta mitt beslut och tro på att det var riktigt. Inte så lång tid egentligen..om man betänker hur många veckor man ska använda grejorna framöver... ;)

Det är en utmaning att försöka hitta rätt prylar och det känns också ganska bra om man väl gör det. Det gäller helt enkelt att vara eftertänksam, ihärdig och frågvis.. :)

/JP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar